7-lk tietotekniikka 27.4

Mene taas scratch.mit.edu-sivulle ja kirjaudu sinne omilla tunnuksillasi. (Toimii muutenkin, mutta ei tee tallennuksia)

Tehdään Pong-peli, jossa liikutetaan hiirellä mailaa ja yritetään pitää pallo pelissä mahdollisimman pitkään.
(Ohjeet löytyvät myös Scratchissa: Oppitunnit /Pong-peli).
Tällä videolla on myös näytetty ohjelman tekeminen (Mykkäversio eli ei ääntä)

1) Poistetaan kissa ruksista ja laitetaan taustaksi Neon Tunnel
2) Haetaan hahmoksi pallo Ball
3) Tehdään pallolle koodit: Kun klikataan / Osoita suuntaan 45 / Ikuisesti / Liiku 15 askelta / Kimpoa reunasta ( 2 viimeistä käskyä tulevat ikuisesti silmukan sisään)
4) Lisää hahmo maila (Paddle). Laita maila ruudun alaosaan.
5) Liikuta mailaa: Kun klikataan / Ikuisesti / Aseta x:n arvoksi hiiren x-sijainti ( Alleviivattu löytyy Tuntoaisti-valikosta)
6) Valitse hahmo pallo Ball ja tehdään sille koodit: Kun klikataan / Ikuisesti / Jos koskettaa Paddle, niin / Käänny 180 ast.oik. /
Liiku 15 askelta / Odota 0.5 sek. Laita nämä kaikki loput käskyt ikuisesti-silmukan sisälle
7) Tehdään muuttuja Pisteet. Lisätään koodi Lisää muuttujaan Pisteet arvo yksi pallon koodiin käskyn (Jos koskettaako Paddle,niin)  sen alapuolelle
8) Nollataan pisteet aina pelin alussa: Laita koodi Aseta Pisteet arvoon 0 (Muuttujat-valikosta) jonkin Kun klikataan käskyn alapuolelle
9) Lisätään hahmo Line (punainen viiva) kuvan aivan alareunaan
10) Peli loppuu, jos pallo osuu punaiseen viivaan: Tehdään viivalle koodit: Kun klikataan/ Ikuisesti / Jos koskettaako Ball,niin / Pysäytä kaikki

Jos ohjelmasi ei toimi tai et löydä jotakin käskyä, niin katso ylläoleva video.
Muuntele hieman pallon kulmaa, niin saat ohjelmasta paremman. Voit lisätä ääniä ohjelmaan.
Tallenna se nimellä Pong. Ota kuva työstäsi ja lähetä se opettajalle.