Digiosaamisen itsearviointi ja reflektointi

Kasvatusalan asiantuntijoiden digiosaamisen arviointi

Osana mittavampaa opettajankoulutuslaitoksen arvioinninkehittämistyötä on kehitetty opettajan/kasvattajan/kasvatusalan asiantuntijan digiosaamisosaamisen kuvausta ja sitä mallintavaa itsearviointityökalua. Osaamisen kuvauksen laadinnassa hyödynnettiin muun muassa
  • MENTEP-hankkeessa on kehitettyä ja testattua TET-SAT (Technology Enhanced Teaching Self-Assessment Tool) -työkalua, jonka tarkoituksena on tukea opettajia arvioimaan omia digitaalisia pedagogisia taitojaan
  • malleja taitojen oppimisesta sekä kognitiivista näkökulmaa asiantuntijuuden kehittymiseen (esim. Berliner, 1992; Dreyfus & Dreyfus, 1986; Benner, 1989; Eteläpelto, 1998)
  • käsitystä osaamisesta kehittyvänä, monitahoisena tiedoista, taidoista, motivaatiosta, asenteista ja metakognitioista muodostuvana kokonaisuutena, jonka kehittymistä voidaan mallintaa, todentaa ja seurata ja joka ilmenee yksilön kykynä hyödyntää oppimaansa tarkoituksenmukaisella tavalla (ks. Laajalahti, 2014; Mulder, 2011; OPH 2014).
  • perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamia vaateita oppilaiden digiosaamisen kehittämiselle

  • Digiosaamisosaaminen on mallinnoksessa jaettu neljään osa-alueeseen, jotka puolestaan jakaantuvat omiin alakategorioihinsa/tavoitteeseensa (3–4 kategoriaa kussakin).


Itsearvioinnissa kutakin alakategoriaa/tavoitetta arvioidaan viisiportaisesti omilla arviointikriteereillään (1–7 kriteeriä /alakategoria). Kriteerien laadinnassa on pyritty huomioimaan osaaminen ja kehittyminen tiedon, taidon, motivaation ja asenteen sekä metakognition (ennakoinnin, suunnittelun, säätelyn ja arvioinnin taitoa omasta osaamisesta ja kehittymisestä) näkökulmista.

Digiosaamisosaamisen kuvaus ja osaamisen itsearviointi hyödyttävät monella tapaa:
  • Kuvauksen avulla saadaan läpinäkyvyyttä TVT-osaamiseen ​sekä oppijalle itselleen että opettajankouluttajille.
  • TVT-taitojen oppimisprosessin voi kehittyä tavoitteelliseksi oppimisprosessiksi hajanaisten taitojen harjoittelun sijasta. ​
  • Mallinnamme formatiivisen arvioinnin keinoja opiskelijoille​
  • Osaamisen kuvaus voi toimia työkaluna myös kentän opettajille oman TVT-osaamisen arviointiin ja kehittymistarpeiden tunnistamiseen. ​

Kasvatusalan asiantuntijoiden digiosaamisen arviointi

Tavoitteet

1 Digitaalisen sisällön käyttö ja tuottaminen

Tavoitteet/arvioinninkohteet:
1.1 Digitaalisten resurssien valinta ja käyttö
1.2 Digitaalisen sisällön tuottaminen ja kehittäminen
1.3 Tekijänoikeudet ja lisenssit
1.4 Ohjelmoinnillinen ajattelu

1.1 Digitaalisten resurssien valinta ja käyttö
  • 1.1.1 Kyky arvioida digitaalista informaatiota (monilukutaito)
  • 1.1.2 Kyky valita ja käyttää digitaalisia resursseja ja työkaluja (esimerkiksi verkkosivustoja, kuvamateriaalia, oppimisympäristöjä, sosiaalisen median palveluita, lisättyä ja virtuaalista todellisuutta jne.)
1.2 Digitaalisen sisällön tuottaminen ja kehittäminen
  • 1.2.1 Kyky luoda ja edelleen kehittää sisältöä digitaalisten työkalujen avulla
1.3 Tekijänoikeudet ja lisenssit
  • 1.3.1 Tietämys ja ymmärrys tekijänoikeuksista ja lisensseistä sekä kyky soveltaa ja käyttää niitä
1.4 Ohjelmoinnillinen ajattelu
  • 1.4.1 Tietämys ja ymmärrys ohjelmointikielistä ja ohjelmoinnillisesta ajattelusta sekä kyky ohjelmoida (graafisia ympäristöjä ovat esim. Scratch, Code.org, Lightbot, Kodu; ohjelmoitavia laitteita ovat esim. Bee-Bot, Micro:Bit; tekstipohjaisia ohjelmointikieliä ovat esim. C, Java, PHP tai C++)

2 Digitaalinen viestintä ja yhteistoiminta

Tavoitteet/arvioinninkohteet:
2.1 Viestintä teknologiaa ja sosiaalista mediaa hyödyntäen
2.2 Informaation ja resurssien jakaminen
2.3 Verkko-osallistuminen
2.4 Yhteistoiminta digitaalisen teknologian välityksellä

2.1 Viestintä teknologiaa ja sosiaalista mediaa hyödyntäen
  • 2.1.1 Kyky valikoida erilaisia digitaalisia viestintäkanavia kohderyhmän mukaan
  • 2.1.2 Kyky ymmärtää ja hyödyntää eri ikäryhmien digitaalisten viestintätyökalujen käyttöä koskevaa informaatiota
2.2 Informaation ja resurssien jakaminen
  • 2.2.1 Kyky jakaa informaatiota ja digitaalisia resursseja (esim. kuvia, tiedostoja, sivustoja, videoita) toisten kanssa
2.3 Verkko-osallistuminen
  • 2.3.1 Kyky osallistua verkkoyhteisöihin
  • 2.3.2 Halukkuus ja kyky kehittää digitaitoja verkossa olevien tilaisuuksien (esim. webinaarit ja MOOCit) avulla
2.4 Yhteistoiminta digitaalisen teknologian välityksellä
  • 2.4.1 Kyky tehdä yhteistyötä verkossa tiedon rakentamiseksi ja resurssien luomiseksi

3 Digitaalinen kansalaisuus

Tavoitteet/arvioinninkohteet:
3.1 Käyttäytyminen verkossa
3.2. Digitaalisen identiteetin hallinta
3.3 Laitteiden suojaaminen
3.4. Terveys ja ympäristö

3.1 Käyttäytyminen verkossa
  • 3.1.1 Tietämys ja kyvykkyys asianmukaisesta vuorovaikutuksesta verkossa sekä verkossa tapahtuvan vuorovaikutuksen erityispiirteistä (netiketti)
  • 3.1.2 Kyky tunnistaa sopimaton verkkokäyttäytyminen ja kehittää strategioita sen tunnistamiseksi ja siihen puuttumiseksi (esim. kiusaaminen verkossa, huijaukset
3.2. Digitaalisen identiteetin hallinta
  • 3.2.1 Kyky luoda ja hallita digitaalisia identiteettejäni turvallisesti
  • 3.2.2 Kyky suojella yksityisyyttä ja henkilökohtaista dataa digitaalisissa ympäristöissä
3.3 Laitteiden suojaaminen
  • 3.3.1 Kyky suojata omat laitteet digitaalisessa ympäristössä
3.4. Terveys ja ympäristö
  • 3.4.1 Kyky välttää teknologian käytöstä koituvat terveysriskit
  • 3.4.2 Kyky minimoida digitaalisen teknologian ympäristövaikutukset

4 Digitaalinen pedagogiikka

Tavoitteet/arvioinninkohteet:
4.1 Oppimisprosessin suunnittelu ja toteutus digitaalisen teknologian avulla
4.2 Digitaalisten oppimisympäristöjen suunnittelu ja hallinta
4.3 Digitaalisten arviointityökalujen hyödyntäminen

4.1 Oppimisprosessin suunnittelu ja toteutus digitaalisen teknologian avulla
  • 4.1.1 Valmiudet digitaalisten teknologioiden hyödyntämiseen ja kehittämiseen oppimisprosesseissa
  • 4.1.2 Suhde digitaalisen teknologian käyttöön ja vaikutukseen oppimisprosesseissa
  • 4.1.3 Kyky hyödyntää digitaalisia teknologioita oppijoiden sitouttamiseksi sekä pedagogisten strategioiden vaihtelemiseksi (esim. pelillisyys, oppimisympäristöt)
  • 4.1.4 Pedagoginen kyky käyttää digitaalisia teknologioita yksilöllisen oppimisen tukena
  • 4.1.5 Kyky suunnitella teknologiaa hyödyntäviä yhteistoiminnallisia työtapoja
  • 4.1.6 Kyky käyttää digitaalisia työvälineitä monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tai projekteissa
  • 4.1.7 Kyky opettaa ohjelmoinnillista ajattelua ja käyttää ohjelmoinnin apuvälineitä (esim. Bee-Bot, Scratch, Lego EV3, Micro:Bit) oppijoiden kanssa
4.2 Digitaalisten oppimisympäristöjen suunnittelu ja hallinta
  • 4.2.1. Kyky valita ja sisällyttää digitaalisia teknologioita oppimisprosesseihin
  • 4.2.2. Kyky hallita digitaalista oppimisympäristöä ja ohjata digitaalisia teknologioita käyttäviä oppijoita
  • 4.2.3 Kyky käyttää verkkopohjaisia oppimisympäristöjä
4.3 Digitaalisten arviointityökalujen hyödyntäminen
  • 4.3.1 Valmius käyttää digitaalisia arviointityökaluja erityyppisten arviointimuotojen tukena
  • 4.3.2 Kyky ohjata oppijoita hyödyntämään digitaalisia itse- ja vertaisarviointityökaluja
  • 4.3.3 Kyky käyttää digitaalisia teknologioita tukemaan metakognitiostrategioita ja -käytäntöjä oppijoiden kanssa (esim. bloggaamisen, vloggaamisen ja muunlaisen tuottamisen tuella)

Arviointitavat

  • Itsearviointi = Itsearviointi

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdä arviointikortteja.