4. Hahmojen käyttäytymismallit – Behaviors

Jotta pelihahmot saadaan liikkumaan halutulla tavalla, niin meidän on lisättävä pelihahmoihin käyttäytymismalleja (Behaviors). Valitse objekti hiirellä napsauttamalla ja Properties-ikkunassa napsauta tekstiä: Behaviors. Lisää käyttäytymismalli + painikkeen avulla.

Lisätään aluksi maahan Solid ja Pyhiscs-käyttäytymismallit. Muista muuttaa asetus: Immovable: Yes, niin maa pysyy paikoillaan. Samoin estetään pyöriminen, laittamalla asetus: Prevent rotation: Yes.



Kun maa on kiinteä (Solid), niin sen päällä voi kävellä. Kun lisätään käyttäytymismalli: Physics, niin törmäykset kappaleen ja maanpinnan välillä ovat luonnolliset ja kimmoisat.

Vastaavasti lisää ukkoon käyttäytymismallit: ScrollTo, BoudToLayout, Physics, Platform. Hypyt toimivat pelkän Platform-käyttäytymismallin avulla eli Physics ei ole aivan välttämätön. Laita Phyhics-käyttäytymismalliin asetus, joka estää pyörimisen (Prevent rotation: Yes).

Tasossa pitäisi jo olla käyttäytymismallit: Jump-thru ja Physics. Solid ei saa olla tai muuten hyppy alhaalta ei onnistu.

Lisää hissiin samat käyttäytymismallit ja lisäksi 8Direction käyttäytymismalli. Säädetään vielä asetuksia seuraavasti.




Laitetaan seuraavaksi tynnyriin Pyhsics-käyttäytymismalli. Älä muuta oletusasetuksia. Tynnyrin pitäisi pudota ja saada nopeutta. Kun tynnyri törmää kaltevaan tasoon, niin sen pitäisi alkaa pyöriä, koska sillä on vauhtia