4. Hahmojen käyttäytymisnallit – Behaviors

Jotta pelihahmot saadaan esimerkiksi liikkumaan, niin meidän on lisättävä pelihahmoihin käyttäytymismalleja (Behaviors). Valitse objekti (esim. velho) hiirellä napsauttamalla ja Properties-ikkunassa napsauta tekstiä: Behaviors.



Paina + painiketta Behaviors-ikkunassa ja valitse Velholle käyttäytymismalliksi: 8Direction, BoundToLayout ja ScrollTo. Muuta 8Direction asetuksia (Properties-ikkuna): Directions: 4 directions, Set angle: No. Eli rajataan liikkuminen neljään suuntaan ja estetään hahmon pyöriminen.

Tulipallolle lisää käyttäytmismallit: Bullet ja Destroy outside layout eli tulipallo poistetaan silloin kun se on pelialueen ulkopuolella. Zombielle, Kivelle ja luolalle lisää käyttäytymismallit: Solid.

Voit testata käyttäytymismalleja kun painat Run layout-painiketta (= F5).

Velhon pitäisi liikkua nuolinäppäimistä. Jos laitat Properties-ikkunassa kohdassa Behaviors | 8Direction | Default control asetuksen: No, niin silloin velho ei enää liiku nuolinäppäimillä. Haluamme käyttää muita kuin nuolinäppäimiä hahmon liikuttamiseen. Kuinka se onnistuisi? Katsomme seuraavaksi kuinka voimme ohjelmoinnin keinoin muuttaa näitä painikkeita.

Zombie kävelee paikoillaan (Animaatio ikuisessa silmukassa), kun velho törmää esteisiin, niin ei päästä eteenpäin (Solid).



Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä