6. Pelikentän suunnittelu

Seuraavaksi suunnittele pelikenttä valmiiksi. Rakenna esteitä pupun ja tykin väliin. Kopiota saat objekteista kun pidät CTRL-näppäimen pohjassa ja tartut kopioitavaan objektiin hiirellä ja raahaat sen uuteen paikkaan.

Muista laittaa pupu, jonkin palkin päälle. Koska jos pupu koskettaa maata, niin peli päättyy.

Testaa pelikenttää (= F5) ja tee muutoksia, jos et ole tyytyväinen.

Pelikentän monistaminen

Kun ensimmäinen pelikenttä on valmis, niin sitä voi helposti monistaa. Mene Projects-ikkunaan.

Paina pelikentän nimen (Layout 1) päällä hiiren oikeaa painiketta ja ota komento: Duplicate, niin monta kertaa kuin haluat. Otetaan esimerkiksi kaksi kertaa.



Voit nimetä pelikentät haluamallasi tavalla.

Sinun tarvitsee vain nostaa pupu ja palikat eri paikkoihin eri pelikentissä eli luoda uudet pelikentät.

Lopuksi sinun täytyy luoda vielä yksi pelikenttä lisää, nimittäin lopetusruutu. Perusta uusi pelikenttä painamalla Projects-ikkunassa Layouts-tekstin päällä hiiren oikeaa painiketta ja valitse valikosta komento: Add layout. Jonka jälkeen napsauta tekstiä: Add event sheet. Nimeä viimeinen pelikenttä nimellä: Loppu.


Lopetusruutuun voit lisätä painonapin (OK Button), josta peli voidaan käynnistää uudestaan.

Mene Event sheet 2 – välilehdelle, ja tee sinne komento:

  1. Paina Add event.
  2. Valitse Button ja paina Next.
  3. Valitse On clicked ja paina Done.
  4. Paina Add action.
  5. Valitse System ja paina Next.
  6. Valitse kohdasta General toiminto: Go to Layout ja paina Next.
  7. Valitse Layout: Peli 1 (ensimmäinen pelikenttä) ja kuittaa OK:lla.

Lopputulos näyttää tältä.

Huomio: Jos pelissä olisi muita globaaleja-muuttujia, niin silloin kannattaa lisätä tähän myös toiminto: Reset global variables tähän siirtymisehtoon.

Peli on nyt valmis. Peliä voisi kehittää eteenpäin esimerkiksi siten, että lisäät peliin pistelaskurin, jolloin peliin voi tuoda esimerkiksi muita kohteita, joita voi ampua ja joista saa pisteitä tai vaikka lisää ammuksia. Lisäksi voit rajoittaa ammus-laskurin avulla ammusten määrää. Jos ammukset loppuu, niin se on silloin Game Over. Tällöin peli kannattaa testata pelaamalla, että se on mahdollista pelata läpi. Piste-laskuri ja ammus-laskuri ovat siis globaaleja-muuttujia.