3. Pelihahmot


Pelihahmoja varten lisäämme uuden tason. Paina + painiketta Layers-ikkunassa ja anna tasolle nimi Properties-ikkunassa. Esimerkiksi Pelihahmot.  Tarvittaessa tässä voisi käyttää kolmatta tasoa eli Rakennelmat.



Kun painat hiiren oikeaa painiketta pelikentän päällä, niin avautuvasta valikosta valitse: Insert New object. Tai voit tuplanapsauttaa hiirellä pelikentän päällä. Valitse Insert New object-ikkunasta Sprite (pelihahmo) ja napsauta hiirellä Insert-painiketta.

Kun nyt napsautat hiirellä työpöydällä, niin tällöin automaattisesti aukeaa kuva-ikkuna. Lataamme tallennetun pelihahmon painamalla avonaisen kansion näköistä kuvaketta. Valitse tallennettu kuvatiedosto hiirellä napsauttamalla ja paina Avaa-painiketta. Lisää aluksi tykin piippu. Aseta kuvan keskipiste piipun ympyrän keskelle hiirellä napsauttamalla.



Kun lisäät pupun, niin pupulle lisätään kaksi kuvaa kohtaan Animation frames. Toisen kuvan saat lisättyä kun painat hiiren oikeaa painiketta Animation frames ikkunan päällä ja valitset avautuvasta valikosta komennon: Import  frames | From files.

Toinen asia, mikä pitää tarkistaa, on törmäyskehikko. Siinä kehikon pohjan pitää olla tasainen. Korjaa se siirtelemällä hiirellä raahaamalla punaisia kahvoja. Katso molempien kuvien kehikko.



Lisää myös muut objektit kuvaan eli tykin jalusta, ammus, räjähdys, ja erilaisia palkkeja. Ammuksen ja räjähdyksen voit laittaa lähelle tykkiä, mutta pelikentän ulkopuolelle.