2. Peligrafiikka: Taustan suunnittelu

Piirretään tausta ja pelihahmot Inkscape- ohjelmassa. Taustakuvina meillä on pala maata ja pala taivasta. Huomaa, että pala taivasta on yhtä korkea kuin pelialueen korkeus eli 1200 px. Pelihahmoina meillä on pupu ja tykki. Pupusta on kaksi kuvaa, koska teemme siitä animaation. Tykki koostuu kahdesta osasta: tykin piipusta ja tykin jalustasta. Tykki tarvitsee lisäksi ammuksen eli piirrämme kuvan siitä. Lisäksi piirretään erilaisia kuvia: suorakulmioita ja ympyrä, joiden avulla pelialue rakennetaan. Piirretään vielä kuva räjähdyksestä. Katso, että pelihahmon koko on noin 100 px (W = leveys, H = korkeus). Tallenna pelihahmo komennolla: Tiedosto | Tallenna Bittikartta ( Export PNG Image). Valitse tiedostolle nimi ja tallennuspaikka painamalla Tallenna -painiketta (Export As) ja lopuksi tallenna valittu piirros Vie-painikkeella. Tallenna kukin pelihahmo erillisinä kuvina.



Kun painat hiiren oikeaa painiketta pelikentän päällä, niin avautuvasta valikosta valitse: Insert New object. Tai voit tuplanapsauttaa hiirellä pelikentän päällä.


Kun nyt napsautat hiirellä työpöydällä, niin tällöin automaattisesti aukeaa kuva-ikkuna. Aukaise tallennettu kuva taustasta, joka esittää taivasta. Täytä koko pelikentän alue taivaalla. Samalla tavalla aukaise kuva maasta. Laita maata vain yksi kerros pelikentän alareunaan. Venytä oikealle.


Lopputuloksen pitäisi näyttää tältä.


Pelin tausta ja pelihahmot kannattaa piirtää eri tasoille. Valitse Layers-välilehti ja muuta asetuksissa (Properties) tason nimi, esimerkiksi: Tausta.