Pelin kehittäminen: Sokkelo
Peliä saat kehitettyä eteenpäin, kun teemme pelikarttaan sokkelon. Piirretään aluksi pala muuria Inkscapella.
![c1_50.png](https://peda.net/joensuu/yl%C3%A4koulut/pyh%C3%A4sel%C3%A4n-koulu/oppiaineet/tietotekniikka/cp3/p1ae/pks/c1_50-png:file/photo/c15b49f8d00ccb94d17b6e2a09045a082692d518/c1_50.png)
![c1_51.png](https://peda.net/joensuu/yl%C3%A4koulut/pyh%C3%A4sel%C3%A4n-koulu/oppiaineet/tietotekniikka/cp3/p1ae/pks/c1_51-png:file/photo/725cd1c7e2a0f9d0dc084a849b079afdb21a7463/c1_51.png)
![c1_52.png](https://peda.net/joensuu/yl%C3%A4koulut/pyh%C3%A4sel%C3%A4n-koulu/oppiaineet/tietotekniikka/cp3/p1ae/pks/c1_52-png:file/photo/99b56a45425a943d5127fb945897144364134795/c1_52.png)
Lopuksi monista muurin osia ympäri pelialuetta. Siis paina CTRL-painike pohjaan ja vedä hiirellä.
![c1_53.png](https://peda.net/joensuu/yl%C3%A4koulut/pyh%C3%A4sel%C3%A4n-koulu/oppiaineet/tietotekniikka/cp3/p1ae/pks/c1_53-png:file/photo/0876e254bf7b7e69f8e48165b2cc8fd29fe60f5a/c1_53.png)
![c1_50.png](https://peda.net/joensuu/yl%C3%A4koulut/pyh%C3%A4sel%C3%A4n-koulu/oppiaineet/tietotekniikka/cp3/p1ae/pks/c1_50-png:file/photo/c15b49f8d00ccb94d17b6e2a09045a082692d518/c1_50.png)
![c1_51.png](https://peda.net/joensuu/yl%C3%A4koulut/pyh%C3%A4sel%C3%A4n-koulu/oppiaineet/tietotekniikka/cp3/p1ae/pks/c1_51-png:file/photo/725cd1c7e2a0f9d0dc084a849b079afdb21a7463/c1_51.png)
Vinkki: Kuva-editorissa voit muokata hahmon törmäyskehikkoa, jonka avulla määrätään se rajapinta miten objektit törmäävät toisiinsa. Laita törmäyskehikko kulkemaan hahmon ulkoreunoja pitkin. Muuta tarvittaessa.
Kun olet lisännyt pelihahmon (muuri) pelikenttään, niin lisää sille käyttäytymis-malliksi (Behaviors) Solid eli silloin muuri on ns. kiinteä objekti. Kiinteästä - objektista ei pääse kulkemaan läpi.![c1_52.png](https://peda.net/joensuu/yl%C3%A4koulut/pyh%C3%A4sel%C3%A4n-koulu/oppiaineet/tietotekniikka/cp3/p1ae/pks/c1_52-png:file/photo/99b56a45425a943d5127fb945897144364134795/c1_52.png)
Lopuksi monista muurin osia ympäri pelialuetta. Siis paina CTRL-painike pohjaan ja vedä hiirellä.
![c1_53.png](https://peda.net/joensuu/yl%C3%A4koulut/pyh%C3%A4sel%C3%A4n-koulu/oppiaineet/tietotekniikka/cp3/p1ae/pks/c1_53-png:file/photo/0876e254bf7b7e69f8e48165b2cc8fd29fe60f5a/c1_53.png)
Peliä voit kehittää eteenpäin esimerkiksi siten, että pelipohjia (karttoja) on useita. Voit kehitellä peliin myös vaarallisia esineitä tms. Lopetusehto voi olla esimerkiksi sellainen, että kerää ensin kaikki avaimet ja mene oven luokse, joka aukeaa eli vie toiseen kenttään.