5. Hahmon ohjelmoiminen – Event sheet

Haluamme luoda peliin joitain sääntöjä, jonka mukaan peli etenee. Puhumme tällöin peliohjelmoinnista. Ohjelmointi tapahtuu Event sheet – välilehdellä (Tapahtuma välilehti). Haluamme luoda säännön, että jos pelihahmo törmää avaimeen niin avain poistuu. Se tehdään seuraavasti.

Paina aluksi Add event – painiketta, valitse pelihahmo ja paina Next painiketta.


Valitse toiminnoksi: Collisions : On collision with another object ja paina Next-painiketta.



Napsauta hiirellä tekstiä: <click to choose> ja valitse toiseksi objektiksi avain hiirellä napsauttamalla. Lopuksi paina OK painiketta.

Mene eteenpäin painamalla Done- painiketta.



Olemme nyt luoneet ehdon eli kun hahmo törmää avaimeen. Meidän on lisättävä vielä toiminto eli mitä tapahtuu kun ehto on totta. Napsauta hiirellä: Add action painiketta.


Valitse hiirellä avain ja paina Next-painiketta.

Valitse toiminnoksi: Misc: Destroy ja paina hiirellä Done painiketta.


Olemme nyt luoneet toiminnon: Kun pelihahmo törmää avaimeen, niin poista avain näkyvistä tuhoamalla se.


Testaa ehdon toimivuus painamalla Run layout-painiketta.