Hummingbird jatkokurssi (2h)
1. Esivalmistelut
2. Sensoreiden esittely
Hummingbird setin sensoreiden esittely (1:36):
3. Sensorin kytkentä
TEHTÄVÄ: kytke Hummingbirdiin valosensori ja yksivärinen LED.
Kaikki setin sensorit kytketään samalla tavalla. Katso tarvittaessa opasvideo (2:05) valosensorin ja ledin kytkennästä:
4. Valosensorin ohjelmointiharjoite 1
- Valo, joka kirkastuu tai himmenee valonmäärän mukaan
- ns. yövalo pihalla, eli kun tulee tarpeeksi pimeää, niin valo syttyy.
Eli sensorilta havainto --> aiheuttaa toimintaa.
Ylläolevat sopivat eri asioihin. Vertaa kaupan automaattiovea. Olisi ehkä vähän epäkäytännöllistä, jos ovi aukeaisi sitä enemmän, mitä lähempänä sitä sensoria olisit. Ehkä oven on parempi avautua kerralla kokonaan.
Alla olevan videon (4:40) keskeinen sisältö:
- Palikoiden yhdistely, huomio palikoiden muotoon
- Sensoripalikka ja sensorin lukeman havainnointi
- "Jos, muuten" ehtolausekkeen käyttö
- pienempi/suurempi kuin palikan käyttö
5. Haastetehtävä 1
Haastetehtävä 1
Periaate on sama kuin edellisen opasvideon esimerkeissä. Tehtäväsi on käyttää säätösensoria (Rotation/dial sensor) ja asemamoottoria (position motor).
Haaste: kun potikasta vääntää yhteen suuntaan, niin asemamoottori liikahtaa tiettyyn asentoon (kuin viisari). Toiseen suuntaa käännettäessä asemamoottori palaa alkutilanteeseen. Kuvaa valmiista työstä lyhyt video ja palauta se alla olevaan palautuskansioon.
Haaste videona:
Vinkki: yksi lähestymistapa on käyttää alla olevia palikoita. Onnistuu myös toisellakin tapaa....
Potikka+asemamoottori in action
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
6. Säätösensorin (säätimen) ohjelmointi kolmivaiheiseksi
Katso toiminnosta ensin lyhyt demovideo (0:12):
Edellisessä tehtävässä oli sinänsä helppo antaa ehtoina, että jos säätösensorin lukema on 0 tai 100 (eli säätöpotikan ääripäät), niin sitten tapahtuu jotain. Mutta kun otetaan käyttöön kolmas toiminto, ongelmaksi nousee, miten potikan saa säädettyä tasan vaikkapa lukemaan 50? Käytännössä tämä on sokkona säätäen mahdotonta. Niinpä keskivaiheelle kannattaakin ehkä antaa laajempi skaala. Miten? Katso alta opasvideo.
Opasvideon (3:26) keskeinen sisältö:
- jos lukema on pienempi kuin, niin....
- jos lukema on yhtäsuuri kuin, niin...
- jos lukema on suurempi kuin... JA pienempi kuin..., niin...
- jos led ohjelmoidaan päälle, se tulee myös sammuttaa
6.1 Pari hajanaista ideaa opetuskäyttösoveltamiseen
- Toisen maailmansodan käännekohdat, yllämainitulla periaatteella. Voi myös ketjuttaa tapahtumia siten, että ohjelma sytyttää uusia valoja ja tarina etenee.
- Suuret vuoristot, joet yms.
- Diktaattoriesittely
- Kasvin osat
- Yhteyttäminen
- SPOTPA automaatti (kielioppisääntö) Nuoli ehkä kiinnitetty suoraan potikkaan? Kun kääntää nuolen osoittamaan vaikka kirjainta S, LED osoittaa esimerkkilauseesta subjektin ja kuulee itse nauhoitettua selostusta.
7. Haastetehtävä 2
Haastetehtävä 2
Laadi ohjelma, jossa punainen led-valo vilkkuu ja rotaatiomoottori pyörii, kun kohde on lähempänä kuin noin 20 cm. Muuten ei pitäisi tapahtua mitään.
Haastetehtävä 2
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
8. Haastetehtävä 3
Haastetehtävä 3.
Parkkitutka.
Askartele pahvista tai muusta materiaalista jonkinlainen auton perä, jossa on liitettynä etäisyyssensori.
Tavoite: kun auto lähestyy seinää/kohdetta, parkkitutka piipittää. Mitä lähemmäs kohdetta auto peruuttaa, sitä nopeampaa piipitys on. Katso haasteesta video (0:26):
Katso tarvittaessa vinkkivideoita. Niissä ei kerrota vastausta, mutta esitellään ratkaisuun liittyviä ohjelmapalikoita. Yritä kuitenkin ensin selvitä omin avuin! Ratkaisuita voi olla erilaisia. Kun ohjelmasi on valmis, pohdi, voisiko sen tehdä vielä yksinkertaisemmin ja tehokkaammin?
a) Äänien toisto joko pädistä tai Hummingbirdistä (sekä omien äänien nauhoitus) (1:43)
b) Äänen asetusten muokkaus ja äänen pituuden linkittäminen sensoridataan. (2:00)
c) Ehtolauseke, jolla rajataan parkkitutkan reagointietäisyys (1:20)
d) Useat päällekkäiset ohjelmat(1:19)
Parkkitutka
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
9. Tutustu videoihin omatoimisesti
Robotiikkaa ja mekaniikkaa(7:12) Aukeavia luukkuja ja liikkuvia sormia ym, pahvilla, klemmareilla, naruilla ja puutikuilla. Mekaniikan avulla servot tehokäyttöön!