6. luokka

Kuutosten touhuja

Kotimatkalle

Tekijä: Minna Tuusa

Korukivihionnan tuotoksia, hienoja, eikö?

PÄIVÄ 4

Lähtöpäivän aamu. Siivousta ja pakkausta. Kaikki kamppeet bussiin ja sitten vielä viimeiseen ohjelmanumeroon nimeltä Hide and seek, jossa ryhmätyönä kuvattiin omilla kännyköillä luontokuvia. Eikä mitä tahansa luontokuvia, vaan sellaisia, joissa on ryhmäläisiä kätkettyinä. Ohjelman veti ohjaaja Anna-Riitan apuna Roi-koira. Open piti lähteä hakemaan kaikkia unohdettuja lapasia oppilaiden mökistä, joten nyt ei ole kuvaa Hide and seekistä. Omiin kännyköihin tallentui onneksi kuvia.

Hide and seekin jälkeen pidettiin kodassa leirikoulun päätös, jossa käytiin läpi miten kaikki oli sujunut. Jokainen sai sanoa, missä oli itse onnistunut tai mikä oli ollut kivointa. Monelle se oli keilaus, monelle ammunta. Lopuksi Anna-Riitta jakoi luokalle diplomin osallistumisesta leirikouluun.

Koska olimme etuajassa, ope keksi oppilaiden kiusaksi, että lähdetäänpä vielä katsomaan yhtä tosi hienoa paikkaa matkan varrella :D
Osa pääsikin ihan kärkeen, nimittäin Haikankärkeen Saarijärvellä. Upea paikka Summassaaren kupeessa!

Täältä jatkoimme matkaa pikaisesti oppilaiden toiveen mukaisesti Hirvaskankaan ABC:n Heseen, johon olimme tehneet ennakkotilauksen koko ryhmälle. Hyvin maistui!

Jälkkäriksi jäätelöt. Sitten ulos vielä yhteiskuvaan; ilma oli hyytävän kylmä raikkaan kevättuulen ansiosta ja jätskikin lämmitti mukavasti.

Meillä oli aivan huippu reissu, kaikki onnistui hienosti. Mikä open näkökulmasta onnistui hyvin? Meillä oli loistava yhteistyö koulun ja kotien välillä. Ahkerien äitien ja isien ansiosta reissu toteutui. Myös oppilaat olivat ahkeria mm. sukkamyynnissä ja muussa varainkeruussa. Meillä oli hyvä ilmapiiri sekä aikuisten että koko ryhmän kesken. Mukavaa, kun meitä oli reissussa monta aikuista ja saatiin Teeakin mukaan. Nuoret osaavat käyttäytyä hyvin. Piispala leirikoulupaikkana on ideaalinen. Ohjelma on mielekästä ja monipuolista. Ruoka on hyvää ja majoitustilat siistejä. Jos jonnekin vielä joskus lähden leirikouluun tulevien luokkieni kanssa, Piispala on vahva vaihtoehto jatkossakin. Ehkä teemme vielä yhden reissun ennen kuutosluokan päättymistä, että saadaan loput rahat tuhlattua ;)

Kiitos kaikille! Paljon hyviä muistoja jää.

Minna

Ps. Se kadonnut avain on löytynyt jonkun repusta!

Terveisiä leirikoulusta Vol.3 osa 2

Tekijä: Minna Tuusa
Iltapäivällä päästiin ampumaan; ensin jousipyssyillä ja sitten ekoaseilla. Ohjaajamme, Markku, piti niin hyvän opastuksen, että napakymppejäkin tuli. Ampuminen oli tarkkaa ja kivaa puuhaa.

Päivällisen jälkeen halukkaat lähtivät PiiSpa-uimahalliin uiskentelemaan open ja muiden valvojien kanssa ja toinen puolisko luokasta lähti stunt-radalle Teean kanssa. Sitten syötiin iltapalaa ja viimeinen ohjelmanumero oli leiridisco. Discon jälkeen syötiin taas omia eväitä, kiitos Jennin :)

Täällä Piispalassa on muuten aivan huippuhyvät sapuskat!

Heti tämän jälkeen tapahtui kännyköiden luovutus yöksi ja alkoi sataa ensimmäisen kerran koko leirikoulun aikana. Nyt on hyvä mennä mökkiin suojaan ja nukkumaan.

Terveisiä leirikoulusta Vol.3 osa 1

Tekijä: Minna Tuusa

PÄIVÄ 3 osa 1

Viimeistä kokonaista päivää viedään! Kuva yllä on eiliseltä iltanuotiolta. Laavulla paistettiin lettuja ja makkaraa sekä palkittiin kisojen voittajat. Keilakisan joukkueiksi muodostui tytöt vastaan pojat. Pojat voittivat erittäin täpärästi kymmenellä pisteellä. Myös stunt-radan viisi nopeinta palkittiin; kisaan osallistuminen oli vapaaehtoista.

Tänään, tiistaina, oli aamupäivän ohjelmassa kädentaitoja. Aloimme valmistaa koruja hiomalla korukiviä.

I

I

Ohjaaja viimeisteli työt ja huomenna saamme hienot korut omaksi. Jos joku halusi antaa korun lahjaksi, oli mahdollista askarrella lahjarasia.

Jatkoa seuraa....

Minna ;)

Terveisiä leirikoulusta Vol.2

Tekijä: Minna Tuusa

PÄIVÄ 2

Tänään on ollut taas täyttä toimintaa koko päivä. Kaikki on sujunut hienosti, eikä kellekään ole toistaiseksi edes iskenyt koti-ikävää. Yöllä tuli nukuttua vaihtelevalla mutta suhteellisen hyvällä menestyksellä, eikä kukaan ole tänään väsähtänyt. Ruoka on ollut maukasta ja sitä on ollut riittävästi. Sää on aurinkoinen ja melkein tyyni, mahtavaa! Tänään tänne tuli monta uutta leirikouluryhmää muualta Suomesta, joten porukkaa alueella on paljon. Kerron nyt, mitä tänään ollaan tehty.

Aamiaisen jälkeen lähdimme kuvataiteilemaan Gelli-painannan keinoin.

Aamupäivällä treenattiin myös hieman keilaamista, koska illalla olisi tarkoitus käydä kisa. Tässä itseasiassa kuvaa paraillaan meneillään olevasta kisasta. Kerron sitten huomenna miten kävi ;)

Iltapäivällä ohjelmassa oli stunt-rataa ja melontaa. Kivaa oli!

Keilaamisen jälkeen lähdemme vielä rantaan laavulle paistamaan lettuja. Nam.
Palataan taas!

Terveisiä leirikoulusta!

Tekijä: Minna Tuusa

PÄIVÄ 1

Leirikoulu on alkanut aurinkoisissa merkeissä! Bussi starttasi klo 9.05 koulun pihasta kohti Kannonkosken Piispalaa. Saavuimme perille ja pääsimme heti syömään - on muuten tosi maukasta ruokaa täällä ja usein, kenenkään ei ainakaan tarvitse olla nälissään. Ruoan jälkeen saimme avaimet majapaikkoihin ja sitä seurasi leirikoulun avaus.

Sitten ensimmäiseen aktiviteettiin, maastoseikkailuun.

Maastoseikkailun jälkeen syötiin taas. Päivällisen jälkeen lähdettiin rantasaunalle makkaranpaistoon, saunaan ja uimaan. Vaikka vesi oli kylmää, rohkeimmat kävivät uimassa useammin kuin kerran!

Meillä on muuten mukana aivan huiput valvojat!! Open ei ole tarvinnut juurikaan tehdä mitään leirikoulun järjestelyissä, kun meillä on näin tehokkaat vanhemmat remmissä. Mukaan lähti myös ohjaajaharjoittelija Teea, johon oppilaat tykästyivät harjoittelujaksolla ja vaativat hänet mukaan reissuun.

Huomenna jatketaan! Pysykää kuulolla ;)

Vitosten touhuja

Kotiseutumuseolla retkeilemässä

Tekijä: Minna Tuusa

Retkeilimme tänään Kuoreveden kotiseutumuseolla. Aurinko paistoi ja opittiin monta uutta juttua paikallishistoriasta.

Tutustuimme mm. savupirttiin, ruoka-aittaan, vaateaittaan ja maitoaittaan.

Tässä entinen oman koulumme ope, Eija, kertoo museosta ja historiasta.

Tässä kokeillaan Väinö Myllylän käyttämää kaksirivistä Staltöne A&D- harmonikkaa.

Lisää soittimia: Immi Hellénin sitra.

1900-luvun alun uimapukumuotia

Retki oli onnistunut! Kiitos Kuorevesiseuralle!

Kuvia museosta ja lisätietoa museon aukiolosta:

Aurinkoista lukuvuoden loppua! Kohta kesälomalle :o

Futista Länkipohjassa

Tekijä: Minna Tuusa

Länkipohjan koululaiset haastoivat meidän koululaiset jalkapallo-otteluun ja tietenkin päätimme ottaa haasteen vastaan. Linja-autolla matkattiin paikan päälle nelosluokkalaisten ja Tarja-open kanssa. Sää todellakin suosi; ihana kesäsää!

Nelosista ja vitosista tehtiin joukkue. Jos joku ei halunnut tänään pelata, sai seurata peliä tai käydä ihastelemassa luontoa pienellä kävelylenkillä.

Peli oli tiukka. Aivan loppuminuuteilla kotijoukkue sai yhden maalin ja loppulukemiksi jäi 0-1. Se ei meitä kuitenkaan masentanut, suunnittelemme jo seuraavaa peliä omalla kotikentällä. Hieno peli kaikilta osallistujilta!

Kiitos Länkipohjan koulun opeille ja oppilaille, kivaa oli, otetaan joskus uusinta toisin päin ;)

Huomenna vietetään helatorstaita, joten mukavaa vapaapäivää kaikille!

Aurinkoisin terveisin, Minna

Hyvää vappua!

Tekijä: Minna Tuusa

Meidän luokka toivottaa kaikille hyvää vappua! Muistakaahan olla tulematta kouluun maanantaina ;)

Kivaa viikonloppua!

Hei me virkataan!

Tekijä: Minna Tuusa
Terveisiä tämän päivän kässätunnilta, pojat aloittivat virkkaamisen.

Tarkka työ vaatii keskittymistä; taitaa syntyä kori.

Mukavaa viikon jatkoa!

Pääsiäishartaus ja taidetta

Heipä hei!
Kohta on pääsiäinen. Koulumme pääsiäisperinteisiin kuuluu seurakunnan järjestämä pääsiäishartaus seurakuntatalolla, jossa tänään olimme. Jämsän seurakunta on koulun tärkeä yhteistyökumppani ja samalla osa uskonnon opetusta; kahden viikon välein koulullamme on seurakunnan järjestämä päivänavaus ja nuorisotyöntekijä pitää vastaanottoa halukkaille.

Kuvassa nuorisotyöntekijä Antti kertoo pääsiäisen tapahtumista ja muut seurakunnan työntekijät elävöittävät tarinaa. Varmasti viimeistään nyt jäi monelle mieleen, mitä tapahtui Jeesuksen aikana palmusunnuntaina, kiirastorstaina, pitkäperjantaina ja pääsiäispäivänä.

Laitan tähän nyt kuvia luokan kuvistöistä. Kuvataidetta opettaa Lotta, mutta en voinut vastustaa kiusausta tehdä vähän lisää kuvista itsekin luokkani kanssa...
Tässä kuvia upeista kukkatöistä, jotka tuovat väriä luokkatilaan. Ensin tehtiin pohja vesiväreillä ja työn kuivuttua siihen taiteiltiin ihana kukkaketo mustalla tussilla.

Harjoiteltiin myös ruutusuurennosta. Hienoja tuli!

Historiassa on meineillään Kreikka-jakso. Siihen liittyen luokka on taiteillut Lotan johdolla upeita ruukkuja ja pylväitä.

Ennen tätä luokka oli tehnyt kuvistunnilla talviurheilutöitä.

Ennen pääsiäisvapaille jäämistä aiomme huomenna vielä harjoitella koodausta viime viikkoisen "Koulussa digittää" kouluvaltauksen jäljiltä. Tämä kolmipäiväinen tapahtuma oli mieluisa niin oppilaille kuin opettajillekin.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Nelosten touhuja

Viimeisiä viikkoja viedään

Tekijä: Minna Tuusa

Konsertti onnistui upeasti, siitä on tulossa kuvia tuonnempana!

Enää kaksi viikkoa koulua ja viimeisiä asioita käydään kaikissa oppiaineissa. Lisäksi luokka harjoittelee kevätjuhlaa varten, joten tekemistä riittää vielä.

Konsertin jälkeen purettiin taidenäyttely...

... ja keskityttiin matikkaan! Tänään palautin viimeisen kokeen ja viimeinen, geometria-jakso, alkaa. Koe menikin hyvin, luokan keskiarvo n. 8,5!

Konsertista oli lehtijuttua Jämsän seudussa.

Uutena kivana asiana luokalla on kummittelu! Tulevina viitosina saamme toimia tulevien ykkösten kummiluokkana. Eskarilaisten tutustumispäivänä päästiin tutustumaan omiin kummioppilaisiin. Tosi hienosti sujui luokassa ja välkällä uusien ykkösten opastaminen!

Aurinkoista viikonloppua!

Konserttiin!

Tekijä: Minna Tuusa
Viimeisiä harjoituksia ensi viikon konserttiin :)

Koko luokka toivottaa kaikki tervetulleiksi ensi tiistaina klo 18!

Hyvää viikonloppua!
Minna :)

Aurinkoista kevättä ja hyvää pääsiäistä!

Tekijä: Minna Tuusa

Tänään alkaa pääsiäisen vietto, tässä taas kuvia menneiltä viikoilta. Upeita pajunkissataideteoksia!

Äidinkielessä ollaan kirjoitettu erityisen paljon, mutta lukemiseenkin ollaan panostettu. Luokassa kävi alkuviikolla kirjaston virkailija pitämässä kirjavinkkaustunnin, mikä innosti lukemaan vielä enemmän. Syksyllä kyselin oppilailta, kuinka moni on lukenut Harry Pottereita. Vain pari kättä nousi, joten päätin lukea sarjan ensimmäisen osan luokassa. Harry Potter ja viisasten kivi saatiin vihdoin päätökseen. Osa tykkäsi kirjasta kovasti. Omasta mielestäni kirja on erittäin taitavasti kirjoitettu ja aiheet ovat kiehtovia. Luulisin, että tämä innosti ainakin muutamia jatkamaan Potter-sarjan lukemista.

Sitten hieman muita juttuja. Viime viikolla alkoi välkkäri-toiminta. Liikkuva Koulu-hankkeen tiimoilta osa luokan oppilaista, kaikki halukkaat, sai tunnin mittaisen koulutuksen välituntiliikuttajaksi. Tässä kuva, kun neloset leikittävät pienempiä välitunnilla:

Pari viikkoa sitten koululla kävi esittäytymässä musiikkiopisto. Luokkamme oppilaita esiintyi tilaisuudessa ja kaikilla oli mahdollisuus kokeilla soittimia. Hakuaika musiikkiopistoon päättyy muuten pian; kannattaa olla nopea, jos haluaa pyrkiä tänä keväänä. Soittoharrastus on mahtava juttu!

Mennään vielä hieman ajassa taaksepäin. Ympissä opiskelimme terveystietoa ja jakson päätti "Hyvän olon viikko". Jokainen kannusti kaveria kirjoittamalla jotakin positiivista kaverista, liikuimme enemmän kuin tavallisesti, teimme rentoutusta, opiskelimme asioita terveellisestä ruoasta jne.

Näin nätisti luokka ruokailee:

Meidän luokka toimii aivan loistavana tiiminä! Ope on iloinen :)

Tässä vielä tuore kuva tämän aamun pääsiäishartaudesta seurakuntatalolta.

Hyvää pääsiäistä jokaiselle!

Kolmosten touhuja

Toukokuu meni vauhdilla!

Tekijä: Minna Tuusa

Huh heijaa! Nyt jo viimeistä viikkoa viedään, eikä ope ole ehtinyt päivittää luokan sivuja yli kuukauteen kevätkiireistä juhtuen! Laitan nyt kuitenkin hieman kuvia huhti-toukokuulta. Ensimmäisessä kuvassa äitienpäiväruusuja.

Tällä kertaa teimme äitienpäiväksi myös puiset kortit, joihin kirjoitettiin ja piirrettiin polttokynällä. Idean isä oli Heikki Björk, joka oli koulullamme sijaisena. Ensin Heikki esitteli omia taideteoksiaan ja kertoi tarkasti, miten kynää tulee käyttää. Heikille kiitokset! Eihän se ollutkaan niin vaikeata, mutta tarkkuutta tarvittiin.

Lopuksi pinta lakattiin. Ja hienoja tuli!

VAPPUJUHLINTAA

Vappuakin tuli juhlittua naamiaisten ja perinteisen Wappu-matinean merkeissä. Parhaat puvut palkittiin.

MATIKKAA JA KUVISTA

Kuviksessa ollaan tehty värikkäitä keväisiä töitä. Matematiikassa oli menossa mittaamis-jakso, ja siihen liittyen tehtiin kuumailmapallot. Liuskojen mittaaminen ja leikkaaminen olikin yllättävän haasteellista.

Ikkunoihin askarreltiin värikkäät leijat

KESTÄVÄN KEHITYKSEN TEEMAPÄIVÄT

Toukokuun puolessa välissä vietettiin koululla kestävän kehityksen teemapäiviä. Saimme tärkeää tietoa esim. jätteiden lajittelusta ja siitä, miten tärkeää on suojella luontoa. Koululla toimi myös vaihtotori.

Tiistai oli pajapäivä, tässä ollaan Leenan jätedraamapajassa.

Oli upeaa, miten vanhemmat lähtivät järjestämään pajapäivää! Kiitokset! Pari kuvaa vanhempien järjestämistä pajoista:

Luokka kuuntelee tarkasti Jennin pajalla tietoa merien saastumisesta.

TEKSTIILITYÖ

Tekstiilitöissä saatiin käsityöpussit valmiiksi.

Viimeiseksi laitan tänne kuvan KiVa-kouludiplomista, jonka vihdoinkin saimme koululle syksyisestä kiusaamisen vastaisesta kilpailusta.

Vielä muutama koulupäivä ja sitten kesälomalle.

Aurinkoisia viimeisiä koulupäiviä kolmosluokkalaisina!

Tänään koodattiin!

Tekijä: Minna Tuusa

Luokka pääsi tänään koodauksen makuun! Ope kävi eilen koodauskoulutuksessa ja heti piti päästä kokeilemaan. Uudessa opetussuunnitelmassa tulee nimittäin olemaan koodausta. Pääsimme tekemään kivoja tehtäviä Koodaustunti-sivustolle. Oli mm. Frozenia ja Angry Birdsiä.

Eräät halusivat samalla oppia englantia...

Kaikki taisivat innostua ja nyt voi kotonakin kokeilla!

Projekti valmis!

Tekijä: Minna Tuusa
Saimme viime päivityksessä mainitun ja kuvatun rakennusprojektin valmiiksi! Tässä kuvia valmiista töistä.

"Hei! Olen Patrik-robotti!" (Ryhmä Siilit)

Pupujen ryhmä esittelee majakkaansa tässä:

Siellähän palaa ihan oikea valokin!

Kotkat-ryhmä rakensi ostoskeskuksen.

Ryhmä Oravat ja modernia taidetta:

Karhujen ryhmä sai aikaiseksi kaksi työtä; öljynporauslautan ja raketin.

Skorpionit rakensivat pienoismallin Särkänniemestä!

Projekti onnistui hyvin ja työt laitettiin esille koulun aulaan kaikkien ihailtaviksi.
Hieno päätös viikolle!

Hyvää viikonloppua!

Minna

Kestäviä rakenteita, savitöitä ja jännityskirja

Tekijä: Minna Tuusa

Tältä näytti luokassa viime viikolla, kun kuusi eri ryhmää pääsi vauhtiin!
Pistimme istumajärjestyksen uusiksi ryhmätyötä varten. Tehtävänä oli ideoida ja toteuttaa ryhmässä rakennus, jossa käytetään onttoa putkirakennetta ja/tai kolmiorakennetta.

Ryhmä Siilit

Mitähän tästä syntyy?

Karhujen ryhmä tekee tarkkaa työtä.

Ryhmä Oravat

Skorpionit vauhdissa. Mikähän huvipuisto on kysymyksessä?

Ehkäpä seuraavassa päivityksessä saadaan tänne kuvia valmiista töistä!

Muutamaa viikkoa aiemmin oppilaat taiteilivat hienoja savitöitä. Ne saatiin uunituoreina kotiin perjantaina.

No, ollaan luokassa muutakin opiskeltu. Äidinkielessä saatiin juuri yksi teos päätökseen. Luin luokassa oppilaille ääneen Jari Mäkipään kirjan Etsiväkerho Hurrikaani ja kettuliiga. Tuntui olevan jännittävä kirja; muutamat halusivat heti lainata kirjastosta lisää saman sarjan kirjoja. Keskiviikon kirjastotunti on aivan mainio, kun päästään oikeaan kirjastoon ja saadaan lainata kiinnostavia kirjoja luokkaan luettavaksi.