Carnet de voyage / Matkapäiväkirja

Carnet de voyage

Sunnuntai 12.5 Kerttu

Kello 2:40 pikkubussi haki meidät Iitin lukion pihasta. Olimme kaikki innokkaana lähdössä matkalle, vaikka nukuttuja tunteja olikin vain muutama tunti. Ensimmäisenä kohteenamme oli Helsinki-Vantaan lentokenttä.

Nousimme lentokoneeseen, jännitystä oli ilmassa. Lentomatka sujui hyvin. Ihastelimme upeita vuoristomaisemia lentokoneen ikkunoista.

Nizzaan päästyämme Ranskan kuumuus pakotti meidät vaihtamaan kevyempää vaatetta päälle. Otimme bussin, ja lähdimme kukkaistorille etsimään ruokapaikkaa. Ravintolassa asioimme tottakai ranskaksi.

Kiertelimme kaupungilla ja räpsimme valokuvia. Sitten saavuimme hostelliimme. Veimme tavaramme huoneisiin. Viisi tyttöä samaan huoneeseen, poika toiseen ja Tarja-opet omaansa.

Seuraavaksi menimme nykytaiteen museo Mamaciin. Siellä oli paljon mielenkiintoisia teoksia. Sitten suuntasimme puistoon piknikille. Oli mansikoita, limua, leipää ja sipsejä. Nautimme tunnelmasta ja ihanasta lämmöstä.

Illemmalla menimme rannalle uimaan. Vesi oli sopivan virkistävää. Aallot olivat suuria, ja meri suolaista.

Rannalta tultuamme kävimme kaupasta hakemassa iltapalaa. Sitten olikin jo aika käydä nukkumaan, sillä takana oli pitkä päivä.

Maanantai 13.5 Sofia

Aamiaisen jälkeen meillä alkoi kahden tunnin kierros ympäri Nizzaa. Kierroksella opimme paljon paikallisesta historiasta ja kuulimme mm. kuuluisasta pankkirosvosta, xxx. Kierroksella kuulimme, joka päiväisen tykin ammunnan merkityksen. Se kertoo ranskalaisille, että nyt on ruoka-aika. Kierroksen jälkeen, mikä oli muuten hyvin avulias, suuntasimme syömään.

Syömisen jälkeen matkustimme bussilla Villa Ephurssi De Rothschild. Itse kartanokin oli hyvin kaunis, mutta tuntuu että kaikki olivat enemmän innoissaan ulkona odottavasta suuresta puutarhasta. Se olikin hyvin kaunis ja siellä viihdyttiin kovin pitkään. Siellä oli erityylisiä puutarhoja, joista jokainen oli omalla tavallaan hyvin kaunis.

Lähdimme kuuden aikoihin takaisin hostellille, mutta pyörimme vielä myöhään ulkona kävelemässä bulevardilla. Pääsimme takaisin hostelliin n. klo 23.00.

Tiistai 14.5 (Aino)

Aamu alkoi noin. 7.00 ja lähdimme saman tien aamupalalle. Sen jälkeen suuntasimme kohti juna-asemaa josta ostimme liput Monacoon. Siellä menimme käymään Palais Prinsier nimisessä palatsissa. Siellä oli näyttely jonka teemana oli palatsissa ennen asunut Kelly. Näyttely oli tehty Kellyn 90-vuotispäivän kunniaksi. Palatsissa oli näytillä esim. hänelle henkilökohtaisia tavaroita kuten kamera ja mekko mikä päällään hän tapasi ekan kerran prinssi Rainierin. Palatsin jälkeen menimme merimuseoon jossa oli paljon erillaisia kaloja, merihevosia, kilpikonnia ja meduusoja. Siellä oli näkyvillä myös vanha sukelluspuku, merissä asuvien luita ja paljon muita kiinnostavia aarteita meren pohjasta. Merimuseon jälkeen olikin jo kova nälkä joten aloimme etsiä hyvää ruokapaikkaa. Pienen kiertelyn ja kaartelun jälkeen löysimme tosi hyvän ravintolan jossa oli hyvää ruokaa paikan nimi oli li Calcio. Seuraava kide oli Pyhän Nikolauksen katedraalit. Ennen kuin pääsimme sisään meidän piti peittää olkapäät esim takilla. Paikka oli tosi iso, hieno ja koristeellinen. Katedraalin jälkeen menimme käymään japanilaisessa puutarhassa. Paikka ei ollut tähän Ikää vuodesta parhaimmillaan mutta oli silti tosi hieno. Tämän kaiken jälkeen matkasimme kohti juna asemaa ja lähdimme kohti nizzaa. Nizzassa menimme hotelliimme ja söimme iltapalan.

Keskiviikko 15.5 (Topias)

Aamulla aamupalan jälkeen menimme bussilla Marc Chagal maalarin museoon. Kun matka oli ohi, me odotimme hetken museon sivulla, mutta sitten tajusimme, että meidän pitää mennä oikeasti sisälle museoon. Meille annettiin erikoista ohjausta siellä ja saimme paljon historiallista tietoa March chagalista ja hiukan muista taiteilijoista. Monet pitivät siitä, että saimme istua lattialla, kun katsoimme maalauksia.

Museon jälkeen me matkasimme Saint-Paul de Venicen kylään, joka näytti keskiaikaiselta kylältä. Ensimmäinen nähtävyys siellä oli pieni hautausmaa. Saint-Paul oli mukava kaupunki, mutta siellä oli hyvin ahtaat kadut ja hirveästi taidekauppoja. Näiden kahden kohteen jälkeen me päätimme päivän ja kerrattiin mitä seuraavana päivänä tulisi tapahtumaan.

Torstai 16.5 Minna

Aamupalan jälkeen lähdimme juna-asemalle. Matkustimme junalla Cannesiin. Cannesissa kiertelimme paikkoja ja tutustuimme elokuva festifaaleihin. Päivällä söimme ja lähdimme veneellä saarelle jossa kävelimme luontopolkua ja tutustuimme vanhaan vankilaan ja vankilan historiaan. Klo 18 jälkeen tulimme saarelta takaisin Cannesin keskustaan ja kiertelimme siellä jonkin aikaa kunnes junamme lähti takaisin Nizzaan.

Perjantai 17.5 Siiri

Kello oli n. 10, kun lähdimme bussilla kohti Èzen kylää. Saavuttuamme perille, menimme Fragonard nimiseen hajuvesi tehtaaseen. Sellä saimme 30min kestävän opastuksen hajuvesistä. Tämän jälkeen meillä oli vapaata aikaa ostella ja haistella tuotteita, kaupan puolella.

Seuraavaksi kävimme kaupassa hakemassa eväitä piknikille, jonka pidimme Vieux Ezen huipulla. Matkalla piknik paikalle, kiertelimme Le jardin exotique d’Eze kasvitieteellisessä puutarhassa. Siellä saimme katsella mahtavia maisemia merelle ja vuoristoon. Ylhäällä pidimme siis piknikin.

Paluumatkan kuljimme Chemin de Nietzsche polkua pitkin bussipysäkille, josta lähdimme takaisin Nizzaan.

Illalla menimme viimeiselle aterialle ravintolaan Le Romarin.