ORTODOKSI KIRKKO
Vierailimme 16.11 keskiviikkona Jyväskylän Ortodoksikirkossa, joka sijaitsee Jyväskylän keskustan läheisyydessä rajakadulla. Vierailulla ortodoksi pappi kertoi meille ortodoksi kirkon historiasta, itse kirkko rakennuksesta ja ortodoksisuudesta Jyväskylässä ja muualla suomessa.
Ensin kerron hieman ortodoksisuudesta, mistä pappi meille kertoi. Ortodoksisuus on kristillinen kirkko ja se on yksi maailman suurimmista kirkko kunnista. Suomessa kannattajia on noin 60 000 ja se on suomen toiseksi suurin uskonto yhteisö evankelis-luterilaisuuden jälkeen. Suomeen ortodoksikirkko rantautui Karjalan vielä ollessa osa suomea 1100-luvulla. Vierailulla pappi kertoi myös että Jyväskylän ortodoksiseen kirkkoon kuuluu Jyväskylän lisäksi myös paljon muita pienempiä paikkakuntia Pihtiputaalle asti ja Jyväskylän ortodoksisessa kirkossa kannatajia on 2200.
Mieleeni jäi vahvasti kirkkorakennus ja alttarin asetelmat. Alttarin etuosassa oli tietyssä järjestyksessä olevia ikoneita, eli maalauksia jumalasta ja ortodoksien mukaan jumalan synnyttäjästä. Keskellä päätyseinää oli ikoni, joka kuvasi ehtoollista eli viimeistä ateriaa ja muilla seinillä juhlapäiviä kuvaavia ikoneja esimerkiksi joulua. Meille kerrottiin, että ortodoksien toiminta perustuu pitkälti jumalanpalveluksiin. Näissä jumalanpalveluissa seistään alttarin edessä.Jumalanpalveluissa lauletaan ja kuunnellaan kun myös poltetaan suitsukkeita.
Kirkkorakennus sisältää siis eteisen, kirkkosalin, alttarihuoneen, jonne pääsy on vain papeillaja he toimittavat
jumalanpalvelusta sieltä käsin.
Minua jäi mietityttämään, mistä ortodoksipapit saavat palkkansa? Kerätäänkö ortodoksisessa kirkossa kirkollisveroa tai kolehtia? Vierailulla sain tietää Jyväskylässä toimivan kaksi virassa olevaa ortodoksipappia ja heidän työtehtävänsä ovat monipuolisia eivätkä ainoastaan sisällä jumalanpalveluksia.
Vierailu avasi silmiäni ortodoksisuuden suhteen, sillä en olettanut sen olevan niin samankaltainen kun evankelis-luterilaisuus. Mietityttämään jäi, että jos ortodoksi kirkko on niin suosittu maailmalla, miksi suomessa kannatus on vähäistä ja kirkosta eroaa ihmisiä tiuhaa tahtia. Vierailu oli mukava ja meille ortodoksi kirkosta kertonut pappi osasi kertoa pääkohdat asioista ja hän vastasi mukavasti kysymyksiin ja otti meidät vieraakseen hyvin mielin.
Ensin kerron hieman ortodoksisuudesta, mistä pappi meille kertoi. Ortodoksisuus on kristillinen kirkko ja se on yksi maailman suurimmista kirkko kunnista. Suomessa kannattajia on noin 60 000 ja se on suomen toiseksi suurin uskonto yhteisö evankelis-luterilaisuuden jälkeen. Suomeen ortodoksikirkko rantautui Karjalan vielä ollessa osa suomea 1100-luvulla. Vierailulla pappi kertoi myös että Jyväskylän ortodoksiseen kirkkoon kuuluu Jyväskylän lisäksi myös paljon muita pienempiä paikkakuntia Pihtiputaalle asti ja Jyväskylän ortodoksisessa kirkossa kannatajia on 2200.
Mieleeni jäi vahvasti kirkkorakennus ja alttarin asetelmat. Alttarin etuosassa oli tietyssä järjestyksessä olevia ikoneita, eli maalauksia jumalasta ja ortodoksien mukaan jumalan synnyttäjästä. Keskellä päätyseinää oli ikoni, joka kuvasi ehtoollista eli viimeistä ateriaa ja muilla seinillä juhlapäiviä kuvaavia ikoneja esimerkiksi joulua. Meille kerrottiin, että ortodoksien toiminta perustuu pitkälti jumalanpalveluksiin. Näissä jumalanpalveluissa seistään alttarin edessä.Jumalanpalveluissa lauletaan ja kuunnellaan kun myös poltetaan suitsukkeita.
Kirkkorakennus sisältää siis eteisen, kirkkosalin, alttarihuoneen, jonne pääsy on vain papeillaja he toimittavat
jumalanpalvelusta sieltä käsin.
Minua jäi mietityttämään, mistä ortodoksipapit saavat palkkansa? Kerätäänkö ortodoksisessa kirkossa kirkollisveroa tai kolehtia? Vierailulla sain tietää Jyväskylässä toimivan kaksi virassa olevaa ortodoksipappia ja heidän työtehtävänsä ovat monipuolisia eivätkä ainoastaan sisällä jumalanpalveluksia.
Vierailu avasi silmiäni ortodoksisuuden suhteen, sillä en olettanut sen olevan niin samankaltainen kun evankelis-luterilaisuus. Mietityttämään jäi, että jos ortodoksi kirkko on niin suosittu maailmalla, miksi suomessa kannatus on vähäistä ja kirkosta eroaa ihmisiä tiuhaa tahtia. Vierailu oli mukava ja meille ortodoksi kirkosta kertonut pappi osasi kertoa pääkohdat asioista ja hän vastasi mukavasti kysymyksiin ja otti meidät vieraakseen hyvin mielin.
Kommentit
Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin