MERIHEVOSET

Viiru ja Pesonen, Viirun syntymäpäivät

Tänään meillä kävi vierailulla Viiru- kissa ja Pesonen. Tässä ensimmäisessä kuvassa Viirun synttäripannukakku on jo valmistunut, kaikkea hassua ja jännittävää ehti tapahtua ennen sitä. Lapsista hauskinta oli se, kun munakokkeli kaatui Pesosen housuille ja hänen piti riisua ne pois, jalkaan jäi valkoiset kalsarit, joissa takapuolessa oli iso paikka.

PICNIK-ILTAPÄIVÄ PÄIVÄKODIN PIHALLA

Kevätjuhla oli tänä keväänä picnik-iltapäivä. Yhteisesti muutama suosikkilaulu, sitten viltit ruohikolle ja eväät esille. Grilli kuumeni ja siellä paistui niin makkarat, kanat kuin vaahtokarkitkin. Väkeä oli paljon ja keli oli mahtava. Kiva muisto jäi varmasti kaikille osallistujille.

Lintuviikko

Birdlife järjesti taas lintuviikon ja mekin Merihevosissa osallistuimme siihen käymällä linturetkellä useamman kerran. Retkeilimme lähimetsään, Ruusurannalle ja Reduttiin. Kaikkea mukavaa nähtävää osui kohdalle:
-lintu lensi ohi mato suussa ja toinen etsi syötävää maasta.
-linnunpönttöjä oli paljon, eri värisiä ja kokoisia.
-kaksi lintuauraa lensi taivaalla yllämme.
- peippo lauloi lähipuussa ja meillä oli peippo-pehmolelukin mukana, joka lauloi samalla tavalla kuin elävä lintu.
-merellä näimme kolme kyhmyjoutsenta.
Meillä oli kiikarit mukana ja eväät tietysti. Redutissa varpunen etsi syötävää ruohikosta. Redutissa leikimme myös monta kertaa piiloleikkiä. Ruusurannassa katsoimme joutsenia kiikareilla ja västäräkki viipotti vedenrajassa. Kivien heitto oli ihan parasta merenrannassa.
Osallistumme netissä Birdlife-sivuston kautta arvontaan, palkintona voi olla esim. kiikarit tai lintukirja. Peukut pystyyn!

Jalkapalloa päiväkodin pihalla

KTP: n tyttöjoukkueen valmentaja Minna Vierula käy kolme kertaa neuvomassa jalkapallotaitoja Merihevosille ja Joutsenille, vauhtia ja innostusta, sitä on riittänyt!

Onnea äideille!

Leivoimme äitienpäiväksi kaurapipareita. Äidit olivatkin tervetulleita aamukahville päiväkotiin pe 12.5.2023.

Kevätretki Kynäpuistoon

Lasten toiveesta suuntasimme retkelle eväiden kera Kynäpuistoon. Lumet olivat kaikki jo sulaneet! Oli kyllä kiva ja sopivan pituinen retki!

QR-KOODI

Meidän pedanet-sivuille pääsee kätevästi myös QR-koodin avulla. Koodi löytyy Merihevosten ilmoitustaululta.

Paloauto päiväkodin pihalla

Tänään päiväkodin pihalla pääsi tutustumaan oikeaan paloautoon. Kysymyksiä riitti kovasti ja oli jännää istua sisällä paloautossa.
Kiitos VPK! Vierailu oli lapsille mieleen.

Metsäretki-päivä

Kevätauringon paisteessa lähdimme metsäretkelle lähimetsään. Aluksi valitsimme retkinimet, joita olivat hämähäkki, heinäsirkka, tervapääsky, pupu ja eriväriset kukkaset. Hienosti kaikki sanoivat oman nimen ja retkinimen"minä olen Heli-heinäsirkka"
Näimme matkalla monta linnunpönttöä, kuuntelimme talitintin laulua ja rakensimme linnan kivistä yms mitä löysimme. Yhteistyö oli hieno, jonkun mielestä näytti linnoitukselta, jonkun mielestä Titanicilta. Eväät maistuivat. Merenjää oli tummunut ja mietimme, ettei enää kestä ihmisen painoa eikä varmaan linnunkaan kävelyä.
Tuttu muurahaispesä katsastettiin, vielä oli ihan hiljaista ja liikkumaton keko, lumet olivat päältä sulaneet kuitenkin.

Tossulätkää ulkona ja kyllä menoa riitti!

Meille tuli Titaanien junioripäälikkö Kristian Koskinen ohjaamaan kahtena aamupäivänä tossupalloa päiväkodin pihalle. Oli maalit, pallot ja ihan oikeat pelipaidat! Menoa ja meininkiä oli kerrakseen. Kiitos !

Helmikuun touhuja Merihevosissa

Mm. näitä touhuilimme Merihevosissa:

Jäädytyksiä, se on aina mukavaa touhua.

Maaliskuu alkoi ja sen kunniaksi suosikkilaululeikit ja makkaranpaistoa päiväkodin takapihalla yhdessä Meritähtien kanssa. Ohjelmistossa ainakin Lumiukkomarssi, Lumiukot kulkivat ketjussa, Robotti Roo, Sutsisatsi, Revontulitanssi ja ikisuosikki Pikkujänö nukkuu. Olipas mukavaa!

Liu lau laskiaista Kynäpuistossa

Laskiaistiistain retkikohde oli Kynäpuisto. Edellisinä päivinä oli satanut lunta kovasti, joten puistokin oli lumen peitossa. Pääsimme myös yllätys, yllätys kiikkumaan. Olipas kiva retki, muutaman ison lumikasan kautta päiväkodille hernekeitolle, välipalalla sitten lettuja!

Hepokönkään Höppänän-konsertti

Kulttuuriviikkojen ohjelmistosta meille tuli Hepokönkään Höppänä. Olipa mukava ja hyväntuulinen konsertti. Opittiin mm. roskien keräämisen tärkeydestä luonnosta. Lapset pääsivät mukaan laulamaan ja leikkimään.

Taikataikinan tekoa

Merihevoset innostuivat taikataikinasta! Valmistui kaikenlaista mukavaa: lumiukkoja, pitsaa, tulivuorikakku, mansikkakakku, donitsi, lurppakorvakani jne. Varmaan teemme uudet taikinat vielä, oli niin kivaa.

Mukavaa tekemistä tableteilla

Joulun aikaan availimme papunetin joulukalenteria: sai koristella joulukuusen, pukea joulupukille hassut vaatteet, värittää jouluisia kuvia jne. Muutenkin papunetin tehtäväsivut on kivoja: mm.omasta valokuvasta saa kivan palapelin. Tabletilla olemme pelanneet Pikku kakkosen pelejä, muistipelejä, tehneet pieniä näytelmiä, joissa seikkailee milloin orava, milloin prinsessa.

Kaninloikka on nyt suosikkipeli Merihevosissa. Jännittävä peli, varsinkin kun käännetään porkkanasta, putoaakohan se minun kanini reiästä tai pukkaako myyrä kanin pois pelistä. Tässä pelissä harjoitellaan pettymyksen kohtaamista, onneksi kaneja on pelaajilla useita, niin uusi reipas kani voi jatkaa peliä.

Puutalon retki

Kävimme joulupäivystyksessä retkeilemässä Haukkavuoren koulun pihalla. Kiva oli kiipeillä uudessa telineessä ja leikkiä lumikasassa.

Merihevosten joulukalenteri

Taneli-tonttu

Tänä vuonna Merihevosten joulukalenteri pohjautuu mukaellen kotkalaisen koululaisen Toni Kääriäisen suunnittelemaan joulukalenteriin. Taneli-tonttu on päähenkilö kalenterissa, hän kertoo jokaisen päivän luukun avaajan ja tämä lapsi saa myös jouluisen hieronnan päiväkodissa ja saman ohjeen mukaan myös omassa kodissa, koska Taneli-tontun ohjeen saa kotiin pienessä yllätyksessä.

JOULUTONTTU-SATUHIERONTA:
Pieni tonttu (aikuinen, aseta kädet lapsen olkapäille)
Päässään punainen tonttulakki (silitä selkää ja käsivarsia)
Lähti ulos kulkemaan, tontun jälkiä tekemään (tassuttele käsillä lapsen selkää.)
Ulkona satoi lunta.
Lunta putoili tonttulakille (naputtele hellästi päätä)
Ja punaiselle takille (naputtele hellästi sormenpäillä selkää ja käsivarsia.)
Lumi peitti metsän ja muutti kaiken valkeaksi (tee suuria pyöriviä silityksiä selkään.)
Tontun jäljet kiemurtelivat puiden alla ja poluilla( tassuttele käsillä selkää.)
Hämärän tullessa se kääntyi kotiinpäin.
Tonttu sytytti lyhtyynsä kynttilän ja se valaisi tontun kotimatkaa (sivele pyörittäen selkää) ja lämmitti tonttua ihanasti (halaa lasta.)

Kirjastoreissu

Mustikka-ryhmä teki kirjastoreissun. Kirjastossa oli hieman jo joulutunnelmaa, kun tähdet oli sytytetty ikkunoihin.
Päiväkotiin jokainen lapsi sai lainata mieleisensä kirjan. Mukaan lähti ainakin Pipsa Possu-, Titanic- ja jalkapallokirjat. Myyrä-palapeli tuli myös tehdyksi.

Valojuhlat 2.11.2022

Tänään oli mukava aamupäivä, koska vietimme valojuhlaa. Ohjelmassa oli valotunnelissa ryömimistä, discovalojen ihmettelyä, taskulampuilla leikkimistä ja heijastimien etsintää ja laskemista, montako löytyykään Lisäksi tietysti tanssia, herkuttelua ja merenalaisen maailman ihmettelyä eteisen seinälle heijastettuna.

Kesäkuun juttuja

Retki Katariinaan muumitalolle.

Tulevat jalkapalloilijat Arto Tolsa-areenalla.

Kevätseinäprojekti

Jokainen lapsi teki omanlaisensa linnunpöntön.

Pistelytekniikalla syntyy koivun lehtiä puuhun.

Perhoset ovat löytäneet linnunpöntön.

Äitipöllöllä on kolme munaa pesässä pöntössä.

Varpusen pönttö

Merirosvolaiva on merenpohjassa.

Ruotsinlaivoja.

Mustekala ja hauki meren syvyydessä.

Onnea äideille!

Äiti on kiva, iloinen, rakas, halivainen, herättäjä, pusuvainen ja ihana. Äiti osaa pelata jalkapalloa, osaa kutoilla, käy katsomassa, kun minä skuuttaan. Äiti suukottelee ja on iloinen kun minä tulen paraatista kotiin.

Iloista vappua!

Vietimme pieniä vappujuhlia pihalla! Tanssia, leikkejä, saippuakuplia, tarkkuusheittoa kävyillä ja herkuttelimme vohveleilla.

Pääsiäisviikolla pajatoimintaa

Kolme eri pääsiäispajaa: liikuntaa pihalla,askartelua ja lauluja ja pääsiäisleikkejä sisällä. HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE!

Kevätretki tervaleppälehtoon

Mitä jäi retkeltä mieleen, testatkaapa!
Minkä linnun kuva oli tervaleppälehdon kyltissä?
Oliko se pähkinänakki vai pähkinänakkeli?
Mikä on mustarastaan herkkua?
Mikä lintu koputtelee puihin ja sähkötolppiin?
Minkä eläimen jäljet näkyivät lumessa?
Sen herkkua on porkkana, joko arvasit?
Nähtiin myös pörröhäntäinen taituri, jolla oli vielä harmaa turkki, mikä eläin se oli? Sen herkkua ovat pähkinät.
Mikä oli Merihevosten voimapilleri, että jaksettiin kävellä takaisin päiväkotiin?

Varjojumppaa ja robottijuttuja

Pihalla jumpattiin leikkivarjon kanssa. Popcornit pistettiin pomppimaan ja lopuksi makasimme varjon alla.

Yhteistyönä valmistuu iso robotti. "Näin se käy, käy, käy, vasen käsi liikkeelle."

Maaliskuu ja aurinko!

Nappasimme frisbeet ja jalkapallon mukaan ja lähdimme retkelle lähimaastoon. Frisbeestä on moneksi: lennätys, mäenlasku ja jaloilla pyöriminen. Frisbeen lennättäminen oli varsinkin pojista tosi kivaa. Matkan varrella näimme vaikka mitä jälkiä: koiran, pupun ja joku ajatteli, että hirvi oli kulkenut, kun niin isot jäljet. Pupun papanoita laskimme olevan 9 kpl.
Ruoka maistui päiväkodilla!

Helmikuun kulttuuriviikot

Tänäkin vuonna saimme nauttia Kotkan kulttuuriviikkojen annista: Nuutti-nallen synttärijuhlat, Magdaleena laulatti, Siilin talvi-nukketeatteri, Discohai jne.

Liu lau laskiaista

Laskiaistiistaina päästiin Nalle Puhin halaukseen! Grillattiin makkaraa ja laskettiin mäkeä, aurinko jo lämmitti!

14.2.2022 YSTÄVÄNPÄIVÄ

14.2.2022 vietimme ystävänpäivää: kynsistudio, kasvomaalausta, discoilua... ja juhlijat kuvattiin sydänkehyksen sisällä.

Helmikuu on pakkaskuu!

TALVI, IHAN PARASTA AIKAA, KUVAT KERTOKOOT!

Hei Lumituuli, valkea mummo... toiset tanssivat...

Toiset soittavat, soittimina kellopeli, triangeli ja kulkuset.

Omatekemiä Runebergin torttuja

Kun maassa on lunta ja pakkasta!

Nyt on suksien suihketta Meripirtin pihalla ja myös sisällä! Jänöjussit ja lumiukot ovat myös hankkineet sukset itselleen. Kuunneltiin "Jänöjussin mäenlasku-kappale", siinä kävi hassusti Jussille, kun kerskaili päihittävänsä kaikki muut. Noh, orava kehui, se oli miehen työ, eikä joutunut häntäänsä syömään.

Hiihtoviikko

Tällä viikolla hiihdämme päiväkodin pihalla. Hienosti sujuu!

Talvijuttuja

Ihanaa, kun on kunnolla lunta!
Olemme päässeet jäädyttelemään jääväritaidetta puihin. Päiväkodin pihalla seisoskelee kaikennäköisiä lumiukkoja ja lumiakkoja! Parasta kuitenkin ISO traktorin tekemä lumikasa, ylettyy puun oksiin saakka.

Tonttupolku Meripirtin pihalla

Keskiviikkona oli mahdollisuus perheen kanssa osallistua tonttupolkuun, harmi vaan, ettei sää suosinut. Onneksi kuitenkin osa perheistä lähti kierrokselle sateesta huolimatta. Kuorma-autolla pääsi kuljettamaan lahjapaketteja, lyhtypuussa oli joulurunoja ja muutamissa ikkunoissa näkyi joulumaisemia. Meritähtien tekemässä puutalon maisemassa mm. tonttukoira laski liukurimäkeä.

Alkaapa olla jo jännitystä ilmassa, jouluun on enää 8 yötä!

Pihan portilta lähti reitti rantaan, ja reitin varrelta löytyi jouluisia jumppakortteja. Vähän jännitystä oli, kun ohitettiin pilkkijäporukka, mikä oli jo uskaltautunut jäälle.

Tonttuilua...

Pikkutonttu nukkui, soihdut sammuivat, revontulet loimusivat ja joulupuu oli rakennettu. Joulukalenteri avautui toisen kerra.

Talven ensimmäinen lumiukko: Olof!

Ja hänellä on kaksi pikkuveljeä, kun kaksi muuta karkasi. Kun Elsa aivastaa, syntyy pikkuveljiä. Olof sanoi: "Moi pikkuveljet, pidän lämpimistä haleista."

PALJON ONNEA ISÄT, PAPAT, VAARIT!

Merihevoset tekivät isille kortit, siihen tuli mukaan lasten kertomana, millainen isi on. Joku isi oli vähän pidempi kuin äiti, joku oli kolme vuotta ( tämä oli kuulemma vitsi.) "Isä on ihana" luki monessa kortissa. Isän kanssa on kiva leikkiä ja pelata pleikkaria. Isän lempiruokaa on mm. pulla, pizza ja nuudeli. Isä tykkää sateenkaaren väreistä, mustasta, vihreästä ja jotkut isät pitävät kaikista väreistä. Oikein hyvää isänpäivää!

Liikuntaa pihalla joka kuun viimeinen perjantai

Taas otimme käyttöön liikuntaperjantait eli joka ryhmä miettii pihalle liikuntapisteen ja niitä sitten pienryhmissä kierrämme. Viime perjantaina oli mm. mummonmoukarin heittoa, keppihevosrata, tarkkuusheittoa renkaiden läpi ja katsottiin, pysyykö pallo lapiossa, ja vielä keilailuakin. Vettä satoi, eipä haitannut tahtia.

Kirjastoreissu

Pääsimme mukaan kirjaston liikunnalliselle satuhetkelle. Jänö seikkaili ja lopuksi löysi aarteen, porkkanan siemeniä. "Kaikki oli yhtä hauskaa."

Sadun jälkeen menimme lastenkirjoja tutkimaan, sieltä löytyivät ainakin Tatu ja Patu- ja Peppi Pitkätossu-kirjat. Kiva oli pitkästä aikaa käydä kirjastossa. "Luin Peppiä, Peppi teki temppuja."

Sateenkaariretki

"Tänä päivänä sateenkaari oli tosi upea. Meillä oli mehua ja keksiä eväänä, mentiin kuusen alle syömään. Satoi ja paistoi, kastuttiin litimäräksi."
"Oli kivaa, ku mentiin retkelle, mut kastettiin sikamäräks, se ei ollu kivaa."

Urkusatu "3 päkäpääpukkia"

Pääsimme tänään kuulemaan ja katsomaan tuttua satua "3 päkäpääpässiä" Kotkan kirkkoon. Satukuukautta vietetään, joten sattui sopivasti. Seurakunnan lastenohjaajat olivat valmistaneet esityksen. Satua säestettiin uruilla: pieni peikko kipitteli pienillä äänillä ja varsinkin isolla pukilla ja peikolla oli kovat äänet. Kirkko oli jo itsessään tosi hieno lasten mielestä.

Retki Reduttiin ja lähimetsään

Lähdimme Reduttiin retkelle, löytyikin ihasteltavaa ja vähän maisteltiinkin ruohosipulia. Lapset valitsivat omasta mielestä kauniin kukan ja saivat ottaa itse tabletilla valokuvia. Eväsmandariinikin sai seurakseen oranssit syksyn lehdet. Leikimme myös piiloa, siihen Redutti on myös sopiva. Loppuhetken vietimme lähimetsikössä rakennellen oksista majaa, satuillen (ne nauhoitettiinkin 😊) ja vielä musisointiinkin metsän soittimilla soitellen. Olipa mukava retki!​

Sisiliskoilla leipomispäivä

Mittasimme aineita, kun tutkimme omppopiirakan reseptiä. Lopuksi omppojen pilkkomista ja sommittelua piirakan päälle. Maistui hyvin kaikille, leipojille ja kaikille muillekin.

Syyskuun touhuja

Viikon viimeinen aamupäivä oli tosi mukava. Keskuskoulun oppilaita tuli tekemään liikuntaradan päiväkodin pihalle. Pelattiin mölkkyä, liikuttiin mittarimatona ja rapuna, heitettiin koreja ja hypeltiin eri tavoin. Olipas mukavaa! Ja opittiin vielä 'hedelmäsalaattileikki'. Saimme hedelmien kuvat itsellemme, voimme siis pelata mukavaa peliä uudestaan. Koululaiset lupasivat tulla uudestaankin!

Matkalaukusta löytyi syksyisiä kuvia ja laulettiin mm.sateesta, Nalle Puhista, sienistä jne. Lauluhetken jälkeen maistuivat eri hedelmät.

Viskarit taiteilivat hienoja maalauksia syksyn väreissä vihkojen kansiin.

Urheilukentällä

Katariinan päiväkodin viereisellä kentällä pääsee sekä itse urheilemaan että katsomaan KTP: n harjoituksia. Joku lapsista tunnisti pelaajiakin.

Katariinanpuistossa vielä kerran

Teimme vielä yhden retken Katariinan puistoon ennen kuin palaamme takaisin omaan päiväkotiin. Se on ihan paras retkikohde! Matkalla näimme erilaisia sieniä, ja huomasimme, että Venlan pipo oli ihan kärpäsienen lakin värinen. Oravan poika istui kivellä meitä ihmettelemässä, jospa jo tunnistaa, kun niin useasti on niille pähkinöitä viety tervaleppälehtoon. Muumipuisto oli taas mahtava! Muumit, mörkö, hattivatit seikkailivat ja eväät maistuivat veneessä, minkä nimi lienee Merenhuiske. Sellaisesta ainakin laulettiin, kun eväitä syödessämme laulua kuunneltiin.

Tupakkavuoren retki

Syyspäivänä tutkittiin syksyn merkkejä. Pihlajanmarjat oli jo ihan punaisia. Teimme puunkoloon myös hyönteishotellin ja soittelimme luonnon soittimilla.

Sammal kiven päällä oli niin ihanan pehmeää. Eväät tietysti maistuivat.

Keppirakennelmia oli vaikka minkälaisia.

Elokuun retkiä ja toimintaa

Jalkapallon pelailua ja muuta seikkailua Puistolan kentällä ⚽ tasapainoharjoituksia katsomossa...
Tervaleppälehdossa lintujen ja oravien syöttöretkellä. Nyt sai melkein kaikki lapsetkin ruokittua omasta kädestä joko lintua tai oravaa. Vähän se kuulemma jännitti.

Muumipuiston retki

Kävimme ihanassa kelissä moikkaamassa Mörköä ja temmeltämässä puistossa.
Eväät nautittiin leikkien välissä ja meno jatkui sen jälkeen.

Vähän vielä kesäjuttuja🌞

Kesästä ei voi koskaan nauttia liikaa, joten tässä vielä muutamia Merihevosten kesäkuvia😎

Maltettiin me myös sisälläkin leikkiä ja askarrella. Leppäkerttu askarteluun keräsimme materiaaleja itse retkiltämme 🐞😊 ja omat kuvat ovat ihan samankokoisia kuin lapset!

Yksi lapsi kertoi leppäkertun pesästään näin:
" Tämä pesä on pusikko. Tässä on hienoja tulppaaneja ja ruusuja. Se on hyvä pesäpusikko minun leppäkertulleni. Suloisin terveisin lapsi X."

Elokuun alkupuolen puuhailuja

Kuvia Merihevosten puuhasteiluista⬇️

Tässä kuvassa olemme koko ryhmän yhteisellä retkellä Haukkavuoren koulun pihalla olevassa leikkipuistossa.

Kolmessa ylemmässä kuvakollaasissa on pienryhmien omia erilaisia puuhailuja: leikkiä maauimalan puistossa, jalkapalloa ja pituushyppyä Puistolan urheilukentällä sekä jumpparata ryhmätilassamme.

Retki Mansikkalahteen 23.7.2021

Kävelimme päiväkodille takaisin Tervaleppälehdon kautta. Ihmettelimme siellä useita eläinten koloja ja katselimme ruokintapaikkoja. Näimme myös kaksi oravaa ja pikkulintuja.

Löydätkö kuvasta oravan?

Kesäohjelmaa Messissä

Lähdimme Messiin katsomaan Hembölen eläimiä ja muutakin mukavaa kesätouhua. Messin pihalta löytyi mm. keppiheppoja ratoineen, kauppaleikki ja ihania, pehmoisia eläimiä kuten minipossu, vuohi, kanat, kanit, koira, hevonen ja aasi. Niitä sai silitellä ja syöttää. Tähti-niminen heppa sai erityisen paljon rapsutuksia. Passiin sai leimoja eri pisteistä. Keppiheppoja sai hoitaa harjaamalla ja syöttämällä.
Kiitos Lasten kulttuurikeskukselle mukavasta tapahtumasta!

Merituulta etsimässä

Lähdimme katsomaan Katariinanniemen lampaita ja etsimään vilvoittavaa merituulta. Kuumahan niilläkin oli, olivat enimmäkseen varjossa, pari vaan uskaltautui esittäytymään. Kiersimme vähän leikkivälineissä ja sillä välin Kaisa oli grillannut meille nakkeja, kyllä maistuivat.
Soitimme soittimilla Ötököiden elämää-runon:
"On ötököillä kova työ, kun kotia pitää rakentaa koko yö.
On madoilla kolot ihanat, mullan alla polut kiemurtelevat.
Tekee mehiläinen kotinsa talon nurkkaan. Sen näet, kun varovasti kurkkaat.
On leppäkerttu suojassa lehden alla ja sirkka soittaa viulua taivasalla, sen koti on niityn laidalla.
Lukki talon seinustalla viihtyy ja perhoset kovin kukkiin kiintyy.
On kaikilla oma paikka ja kolo, jossa on lämmin ja turvaisa olo."

Mansikkalahdessa retkellä

Reppuihin pakattiin uikkarit ja pyyhe ja menoks kohti Mansikkalahtea. Kylmä vesi ei haitannut, mukava polskuttelupäivä saatiin aikaiseksi. Maretariumin tutkijat olivat myös tekemässä tutkimuksia. Eväät maistuivat tietenkin kaikille!

Retkellä Tupakkavuorella

Tutkittiin, onko maja säilynyt, aika hyvin. Peippo peipponen pääsi istumaan majan yläoksalle. Lapset kuvasivat mieleisiä kohteita ja valmistui oravalle oma syömispuikkokin ( paina mikrofonista.) Kiipeilyä, leppisten etsimistä ja yksi löytyikin. Ja eväät nautittiin kivien päällä.

Merihevoset retkellä

Mansikkalahdessa ja Muumipuistossa olemme käyneet jo useamman kerran. Luontobingoa pelattiin ja ruudukosta löydettiin melkein kaikki asiat, rusakkokin hyppeli lopuksi.

Maretariumin retki

Retkemme suuntautui kaloja katsomaan Maretariumiin. Saimme mielenkiintoista tietoa kaloista oppaaltamme Mealta. Törö, aurinkoahven, muikku, karppi, ne nimet jäivät ainakin mieleen. Miten ankerias voi olla niiiiin pitkä? Eväshetki käynnin jälkeen oli paikallaan. Menomatkalla ihastelimme Sapokan kukkia ja vesiputousta.

Metsäretki Tupakkavuorelle

Vaikka vähän sateli, lähdimme pienelle retkelle. Ihmettelimme muuttolintuja, joita lensi paljon yläpuolellamme. Tulimme vuorelta alas metsäreittejä pitkin suoraan Arto Tolsa Areenalle, jossa juoksimme kentän viivoja pitkin.

Retkipäivä

Olimme retkellä Mansikkalahden venerannassa.

"Mentiin tonne majaa puiden alle"

"Moikka etana ja heihei etana"

Jalkapalloilua

Katariinan päiväkodista on helppo lähteä lähiympäristön ihaniin paikkoihin. Tänään olimme Puistolan kentällä potkimassa palloa ja temppuilemassa puukatsomossa.

Ihmeteltävää löytyy ihan päiväkodin lähimaastosta

Pari päivää jo ihmetelty väistötiloissa Katariinan päiväkodissa: päiväkoti on iso, piha iso, paljon leikkitilaa ja ennen kaikkea hyvät retkeilymaastot.
Hämähäkkien kanssa suuntasimme retkelle Muumipuistoon. Matkalla näimme kuolleen rantakäärmeen poikasen, nostimme kivelle, siitä herkkupala jollekin eläimelle. Rohkeimmat pitivät itse tikkua kädessä, jolla nostimme poikasen kivelle. Ihastelimme korkealta maisemia, pelastusaluskin nähtiin. Laivaleikki lähti heti käyntiin. Takaisin tullessa näimme kivimuurissa tosi paljon etanoita, etana-Ellikin taisi olla paikalla. Päiväkodilla tutkimme etanaa tabletilta, sillähän on sarven päissä silmät ja sarvia on neljä kappaletta, isot ja pienemmät alapuolella.
Retken kruunasi vielä räkätin pesä puussa, pieni nokka näkyi jo, kun lintu toi syömistä pesälle.

GRILLIBILEET

Tänään meillä oli aihetta juhlimiseen! Ensinnäkin aurinko paistoi ja lämmitti. Eskariin menijät saivat kortit ja heidän leikki-ja tanssitoiveet toteutettiin, samoin muutaman toiseen päiväkotiin lähtevän toiveet. Yksi syy vielä oli se, että ensi maanantaina Meripirtin puutalo sulkeutuu remontin vuoksi ja Merihevoset siirtyvät Katariinan päiväkotiin syyskuun puoleen väliin saakka. Vähän haikeina, mutta uudet tuulet mielessä tanssimme ja herkuttelimme grillimakkaroilla. Musiikkina oli mm. FROZEN, MEHUDISCO, SUTSISATSI, PÄÄKALLOJUMPPA...
Seuraavat päivitykset tulevat Katariinan päiväkodista. Käydessämme tutustumassa lapset olivat tosi innoissaan uusista leluista!

Retki Tervaleppälehtoon

Päiväkodilta lähtiessä pikkupupu oli pihan pensaikossa piilossa.
Tervaleppälehdossa nähtiin lintuja oravia. Vihdoinkin orava uskaltaitui syömään lasten kädestä.

Kevään vihreys lisääntyy.

Synttärijuhlintaa

Merihevosissa on ollut monia synttärijuhlia kevään aikana, on täytetty 4 ja 5 vuotta. Juhlissa lauletaan usein pikkujänöstä, Miltä tuntuu nallesta? Sutsisatsia ja Hevisaurusta ym. Leppäkerttulaulussa leppäkerttua itkettää, mutta sitten saa silityksiä kavereilta.

VAPPUILUA PIHALLA

Leikkivarjossa pomppivat perunat ja salaatit, Fröbeleiden mukana leikittiin 5 ilmapalloa, Sutsisatsia, Kikattavaa kakkiaista jne. Kuplien puhallusta, herkuttelua munkeilla! Vappuilua kerrassaan! HYVÄÄ VAPPUA!

:center medium

Leijonat kevätbingoilemassa

Kaikkien Merihevosten pienryhmien, (hämähäkit, sydämet, leijonat) kanssa olemme käyneet etsimässä ja tarkkailemassa kevään merkkejä. Leijonien kanssa otimme tabletin mukaan ja jokainen sai kuvata itsevalitsemiaan kohteita. Peippo Peipponen pääsikin moneen kuvaan. Merihevoset alkavat olla jo taitavia kuvaajia.
Kevään merkkejä, joita näimme ja ruksitimme bingolapusta: muurahaispesässä kuhinaa, puut hiirenkorvalla, kevätpipot lapsilla päissä, aurinko häikäisi, leskenlehtiä, västäräkki, polkupyörät otettu esille jne. Eväät olivat terveellisiä tällä retkellä eli juomista, kurkkua ja paprikaa.

Viskarihommia retkellä

Tänään viskarit sekä pari leijona-ryhmäläistä pikkuviskaria oli vesitornilla, Haukkavuorella retkeilemässä ja samalla tekemässä viskarihommia.
Tutkittiin luonnon etenemistä kesää kohti, numeroita, värejä ja mikä tärkeintä, kerättiin roskia pois luonnosta.

Katseltiin myös Meripirttiä lintujen näkökulmasta. Nähtiinpä kaverit ja Caritakin pihalla 🙂 Upea keli.

Retkeilyä Sapokkaan

Kevään merkkejä käytiin tutkimassa hämähäkkiryhmän kanssa: kukkia, aurinkoa ja linnunlaulua. Ihana kevät!

Pääsiäistä odotellessa

Merihevoset ovat aloittaneet pääsiäisen ajan askartelut ym. Näissä kuvissa valmistuu pääsiäismunakoriste.

Rakentelua

Uudet "Plus Plus"- rakennuspalat innostivat lapsia rakentelemaan pöydän ääressä pitkiäkin aikoja.

Näistä tuli auto, juna, lohikäärmepikajuna...

Viskarijuttuja
Olemme tutustuneet leikin keinoin numeroihin. Muoviset kulkuvälineet käyvät hyvin puuhaan; laskettiin esim. autoja, lentokoneita ja junia, tunnistettin ja nimettiin värejä.

Kädentöitä tammi-ja helmikuussa

Merihevoset innostuvat kokeilemaan kaikenlaista... ryijyn tekoa, mallista jäljentämistä, painantaa, kuplamuovilla lumikasojen painamista (siihen liimattiin oma hiihtokuva tai mäenlaskukuva) lumiukkojen tekoa... hiihdon ja ulkoilun lomassa on ollut mukava tehdä näitäkin kokeiluja. Pakkanen on välillä paukkunut kovasti, ja siksikin tableteilla on mm. innostuttu tekemään palapelejä. Papunet- sivujen kautta voi tehdä palapelin omasta valokuvasta: tabletilla napsastaan kuva jostakin, vaikka kaverista ja lataus Papunet- palapelisivulla, ja ei kun tekemään. Riemu on suuri, kun palapeli on valmis! Tämä vinkiksi myös koteihin!

Ystävänpäivän juhlintaa

Yhdeksältä aamulla aloitettiin ystävänpäiväjuhlinta: ohjelmassa vohvelikahvila, korttien tekoa sekä tanssia ja laululeikkejä. Mukavaa oli, kun lasten mielipiteitä kyseltiin.

Jumppailua

Tänään temppuiltiin eri tavoin sisäliikunnassa. Oli kiipeilyä, tasapainoilua, palloilua. Käsiä ja jalkoja oli kosketettavana eri paikoissa.

Merirosvo Dan

Tänään Merihevoset saivat seurakseen Merirosvo Danin, kun hän ilmestyi tietokoneen kautta srtiimattuna seinälle. Danin seurana oli hauska papukaija, mikä ensin ei meinannut laulaa katsojille, mutta sitten aloitettuaan laulamisen, ei meinannut lopettaa ollenkaan. Dan teki ilmapalloista mm. koiran, sydämen nallen kera jne. Opimme myös, kuka söi Kapteeni Koukun käden ja mitä tarkoittaa punainen ruksi aarrekartassa, aarrettahan se tarkoittaa, ei suinkaan uimarantaa.

Merirosvo Dan on yksi Lasten kulttuuriviikkojen ohjelmista, mitkä tänä vuonna näytetään netin kautta.

Tämän viikon touhuja

Lapset tekivät hienoja rakennelmia pehmopalikoista.

Jumpalla taiteiltiin hernepussien kanssa sekä heitettiin tarkkuusheittoa kohteisiin.

Hiihtämässäkin käytiin...lunta kaipailtaisiin lisää 😊😊

Sukset jalkaan ja hiihtämään!

Maanantaina Merihevosissa aloitettiin hiihtäminen. Minni suksi pihalle hienon ladun ja innokkaat hiihtäjät pääsivät ladulle. Palkaksi punaiset posket, kunto kasvaa ja iloinen mieli! Joka päivä on hiihdetty, osa innostui niin, ettei meinaa malttaa lopettaakaan, vaikka pihalla on mahti lumikasa mäenlaskuunkin.
Hiihto jatkuu niin kauan kuin innostusta riittää. On tosi kiva juttu, että meillä on niin hyvä piha, että siinä pääsee hiihtelemään.

Ja ollaanhan me toki muutakin tehty, kuten tyttöjen rakentama hieno rakennelma.

Lumitouhuja, vihdoinkin!

"Se oli tosi hauska ja sillä oli hauska suu. Sen kanssa oli kiva leikkiä."

Jäädytysjutut on kans kivoja.

Korttiaskartelua

Tällä viikolla tehtiin joulukortteja vanhuksille. "Simot ja Siskot"- kampanja. Kortit toimitetaan vanhuksille tätä kautta.

Kortteihin tuli tonttuja, joulupalloja, sydämiä ja vaikka mitä...
Kävimme toimittamassa kortit kirjastoon keräyslaatikkoon ja ihastelimme matkalla liikkeiden jouluikkunoita. Sibeliuspuistossa ehdittiin myös leikkiä.

Tonttuja liikkeellä....

Tontut lähtivät liikkeelle Meripirtissä; kirjuritontuilla oli paljon muistiinpanoja, lahjoja etsittiin jne. Joulupukki oli sairastunut, mutta onneksi parani. Tonttujen hiirilemmikkiä hoidettiin, syötettiin ja laitettiin nukkumaan, samoin nalletonttua.

"Tonttupolku" Haukkavuorella

Olimme maanantaina retkeilemässä Haukkavuoren pitkospuilla, mistä olikin tullut tonttupolku.

Ja mitä ihmettä, löysimme kivenkolosta itse tontun ja kirjeen.

Kyllä siinä oli ihmettelemistä, miten oli sinne "parkourkiville" joutunut.

Kymisinfonietan striimattu konsertti päiväkodeille

Kuuntelimme ja katselimme Kymisinfonietan konserttia videotykillä seinälle heijastettuna. Kaksi käyrätovea ja trumpetti olivat soittimina, lisäksi lauluja. Kuulimme Peppi Pikätossua, Vaahteramäen Eemeliä, elefanttimarssia, Ryhmä hauta jne.
Oli kiva, kiitos Kymisinfonietalle!

Satakieliryhmän touhuja

Joka kerta käydään paikallaolijat läpi ja etsitään/ tavutetaan/ taputetaan nimet.

Lauran päivä- kirjaa olemme nyt käyneet läpi rauhalliseen, lapsilähtöiseen tahtiin. Mitä kuvassa näkyy ja mitä lapset siitä haluavat tarkastella.

Retki Tervaleppälehtoon

Kävimme Tervaleppälehdossa syöttämässä oravia ja pikkulintuja. Talitiaset ja sinitiaiset olivat rohkeita.

Liikuntaleikkejä pihalla

Liikunnallinen aamupäivä, leikittiin Maa, meri ja laiva- leikkiä, Kuka pelkää haita sekä Tipuset, tipuset, tulkaa tänne. " Mukavin oli Tipuset, tipuset, siinä sai juosta." "Tykkään tipusista." "Haista tykkäsin."
"Tipuset, tipuset, tulkaa tänne. EI TULLA! Tipuset, tipuset, tulkaa tänne. EI TULLA! Tipuset,  HETI TÄNNE! Ja tipuset juoksevat tipuäidin luokse ja samalla kettu yrittää ottaa tipuja kiinni.

HALLOWEENIA juhlittiin Merihevosissa

Aamusta lähtien ovesta tuli sisään mitä erilaisempia tyyppejä... luurankoja, velhoja, prinsessoja, batman, supernainen jne. Kolmessa eri pisteessä touhuiltiin: hämärähuoneessa musisointiin, toisessa kasvomaalausta ja väritystä, kolmannessa herkuteltiin! Hirveää, kun oli hyvää oranssi taikajuoman hämähäkin kera.
Yläkerran hämärähuone: huuuuuiii, siellä soitettiin luurangon luulla.

Taikajuomaa, hirveän hyvää...

Popparit ja halloweenkarkit maistuivat!

:center medium

Alkuviikon jumpparatakuvia. Tällä hetkellä emme pääse jumppasaliin jumppaamaan, mutta onneksi pirtissäkin onnistuu.

Retki Haukkavuorella

Perjantaina olimme retkeilemässä Haukkavuorella. Upea syysilma virkisti mieliä ja lapset olivatkin vauhdikkaita leikeissä.

Pitkospuilla, kivillä ja kannoilla oli kiva kiipeillä ja hyppiä.

Viskarit saivat erikseen omat tehtävänsä. Kirjaimia kepeistä ja laskuja käpyjen kanssa.

Leijonien puuhia

Olemme askarrelleet omat leijonat kertakäyttölautasista ja kartongista. Niistä tuli tosi hauskat 😊

Hassunkuriseen lintukirjaan tutustuttiin toisena päivänä.

Liikenneleikkiä pihalla

On valo vihreä, nyt katu ylitä. Voit suojatietä kulkea, vaikka laulella, on valo vihreä.

On valo punainen, en silloin lähde en, vaan odotan, että vaihtuu punainen.

Tosi kivat liikenneleikit saatiin aikaiseksi pihalla. Kaikille halukkaille riitti polkupyöriä ja osa oli jalankulkijoita, jotka hienosti myös odottivat valojen vaihtumista vihreiksi.

Retki Arto Tolsa Areenalle

Sydän-ryhmä retkeili tänään A.T. Areenalle. Frisbeet lentelivät areenan päänurmella ees taas.

Innolla juostiin myös pallon perässä, kun kentältä löytyi "lainapallo".

Katsomotasapainoilu innosti myös kaikki juoksemaan ja kiipeilemään.

Retki kirjastoon

​Kirjastosta löytyi mukavia kirjoja päiväkotiin

Ruokailussa hauskutti yhdelle lautaselle tullut kasvokuva: silmät ja suu.

Liikuntarata päiväkodilla

Perjantaina liikuttiin aamupäivä vanhalle pihalle tehdyllä radalla. Oli heittoja, potkuja, ryömintää, pujottelua, hyppyjä.
Kaikki liikkuivat innoissaan ja osa ei olisi malttanut lähteä sisälle.
Kiva liikunnallinen päivä.

:small

Hämpyt omakuva

Hämppyjen (Hämähäkit) pienryhmässä piirrettiin omakuvat.

Piirustusta ennen keskusteltiin mitä meistä löytyy...

Ruusurannan retki 14.9.2020

Ruusurannassa ihmettelimme, kun vesi oli niin noussut korkealle, että kivet olivat peittyneet. Pystyimme kuitenkin heittelemään kiviä, keppejä ja puista oli muodostunut kiva maja.

Viime viikon retki padel-lentälle. Lapsista oli tosi mukavaa!

Sapokan leikkipuiston retki

Elokuinen retki Sapokan leikkipuistoon. Tästä puistosta voi tulla vaikka meidän lempileikkipuistomme, oli siellä niin hienot uudet leikkivälineet ja eväätkin maistuivat.