Piirtäminen Pythonilla
Python-kielessä piirtämiseen käytetään niin sanottua Turtle-ohjelmointia. Piirroskuvat tulevat ohjelmointialustan valkoiselle alueelle eli kankaalle.
Python-kielelle on olemassa valmis kokoelma eli kirjasto konnaa ohjaavia komentoja. Jotta Turtle-komennot ovat käytettävissä, kyseinen kirjasto pitää tuoda omaan ohjelmaan. Ohjelman alussa luodaan myös piirtoalue sekä annetaan konnalle nimi.
Kilpikonnagrafiikka käyttävän ohjelman alkuun kirjoitetaan ainakin seuraavat rivit.
from turtle import*
alue = Screen()
konna = Turtle()
konna.reset()
TEHTÄVÄ 2
Tavoitteena on oppia piirtämään kilpikonnagrafiikan avulla. Kirjoita alla oleva ohjelma ja suorita se.
from turtle import *
alue = Screen()
konna = Turtle()
konna.reset()
konna.forward(50)
- Mitä ohjelma tekee?
- Vaihda luvun 50 tilalle jokin toinen luku, joka on pienempi kuin 200. Mihin luku vaikuttaa?
- Lisää ohjelmaan rivi konna.right(90) ja suorita ohjelma. Mitä rivi tekee?
- Lisää ohjelmaan rivi, jolla konna piirtää alaspäin 100 yksikköä pitkän viivan.