Monialainen oppimiskokonaisuus - Huittinen, lähiympäristömme

Kyläkierroksella

MAANANTAIN KYLÄKIERROS (B-ryhmä)

Lähdimme bussilla koulun pihasta kohti kyläkierrosta Huittisissa. Ensimmäiseksi saavuimme Palojoen koululle. Palojoen koululla tutkimme koulua sisältä ja ulkoa. Palojoen keltaisessa koulussa on museoluokka. Museoluokassa oli täytetty ilves. Koulua oli muutettu poiston jälkeen, mutta samoja liitutauluja ja pulpetteja oli siellä vielä. Minun äitini on ollut Palojoen koululla ja tuonut (ostanut) meille kotiin yhden pulpetin. Me saimme mehua ja keksiä Palojoen koulun omistajalta. Palojoen koulu on lakkautettu vuonna 2006. Palojoen koulun alla oli extra vanha maakellari, jonka kammottava ovi oli auki.

Seuraavaksi saavuimme Huhtamon kirkkoon. Kirkon jäsen kertoi kirkosta ja kirkon tavaroista. Hän näytti esineitä ja tavaroita kuten öylätti, joka otetaan jumalanpalvelumessussa. Hän näytti, mistä se annettiin. Me lauloimme Jumalan kämmenellä ja kirkon jäsen näytti stoolanauhat ja albapuvut.

Lähdimme kirkosta Suttilan koululle. Koulun pihalla oli hieno lentokarusellikeino ja peliareena. Kävimme myös koulussa sisällä.

Rekikoskella kävimme punaisella talolla, jossa söimme eväät ja kävimme sisällä. Saimme leikkiä pihalla olevilla vanhoilla kiipeilytelineillä. Sitten menimme talon taakse. Siellä oli hevostalli. Amanda kysyi tallin omistajalta, saako hevosia silittää.

Kun lähdimme kohti Sammun koulua, matkalla näimme eläimiä: jäniksen, peuran ja joutsenia. Ajoimme bussilla myös maatilan ohi ja pysähdyimme Räikän koulun kohdalla.

Sammun koululla kiipeilimme kaikissa Sammun koulun pihassa olevissa telineissä kuvaamisen jälkeen. Uusi meidän luokan oppilas, Ilona, on Sammun koululta.

KYLÄKIERROKSELLA (D-ryhmä)

Huittisista lähdettiin Palojoen koululle. Siellä otimme kuvia ja söimme keksejä ja joimme mehua. Siellä meille kerrottiin vanhanajan kouluista ja meidän piti ottaa selkeä kohdekuva, kuva jostain yksityiskohdasta, selfie, jossa pari ryhmän jäsentä näkyy kuvassa, kasvintunnistuskuva ja extrana sai olla kuvia jostakin kiinnostavasta yksityiskohdasta jne.

Seuraavaksi menimme Huhtamon kirkolle, jossa meille kerrottiin messuista ja liturgisista väreistä. Lauloimme myöskin Jumalan kämmenellä –laulun ja Taina soitti urkuja. Sen jälkeen otimme kuvia kirkosta.

Suttilan koululla me kävimme sisällä luokissa. Kävimme moikkaamassa kavereita, jos niitä oli. Siellä oli leikkipaikka, jossa me leikimme hetken. Sen jälkeen otimme valokuvia joistain kiinnostavista asioista.

Menimme Rekikosken koululle, jossa söimme eväämme ja kävimme katsomassa hevosia. Kävimme myös sisällä ottamassa kuvia. Opettaja vei meidät katsomaan laavua ja sanoi meille, että voidaan joskus mennä Rekikoskelle pyörillä.

Nanhia jäi meidän vasemmalle puolelle ja Suontausta oikealle puolelle, kun me menimme Sampuun. Seuraavaksi tulimme Sammun koululle ja otimme sieltä kuvia. Myös leikimme hetken ulkona. Ilona näytti meille, miten tehdään munakieppejä. Sammun koulu oli Ilonan vanha koulu.

Kyläkierroksella mielenkiintoisinta oli Palojoen koululla.

MAANANTAIN KYLÄKIERROS (F-ryhmä)

Ensiksi menimme linja-autolla Palojoen koululle! Siellä katselimme vanhoja opetustarvikkeita, kuten helmitaulua jota käytettiin matikkaan. Siellä oli täytetty ilves, yhdistetyt tuolit, ja erilaiset pulpetit joista otimme kuvia. Saimme myös keksin ja mehua sieltä.

Matka seuraavaan kohteeseen

Toisena menimme Huhtamon kirkolle! Se oli paljon pienempi kuin Huittisten kirkko. Lauloimme siellä Jumalan kämmenellä -laulun. Siellä kuulimme esimerkiksi, mitä pappi pukee yllensä ja tietoa kirkon esineistä. Pidimme myös vessatauon siellä.

Seuraavaksi suuntasimme Suttilan koululle! Siellä oli lentokeinu, johon me menimme ennen sisälle menoa. Oli erittäin outoa kuunnella, kun opettaja sanoi, että koulussa on 51 oppilasta. Kuljimme 3-4 luokan, 1-2 luokan sekä 5-6 luokan läpi.

Seuraavaksi menimme Rekikosken koululle! Aluksi otimme eväät esiin, ja söimme ne. Sen jälkeen menimme katsomaan hevosia, jotka olivat nimeltänsä Indiana, Siiri, Helmi, Dooris, Lindi, Likka, ja Pyry. Laavuakin kävimme katsomassa. Sitten kävimme sisällä ja lähdimme.

Matka seuraavaan kohteeseen

Lopuksi matka kävi Sammun koululle! Emme voineet mennä katsomaan 4-luokkalaisia, sillä he olivat lähteneet jo kotiin. Kuvasimme, mitä täytyi ja lähdimme takaisin Lauttakylän koululle.

PARASTA KYLÄKIERROKSESSA OLI

olla ystävien kanssa, ja tutkia erilaisia paikkoja

hevosten katselu ja silittäminen

kun oltiin Palojoen koululla ja juotiin mehua ja syötiin keksiä

kun olin Suttilan koululla

ystävien kanssa eri paikoissa valokuvaaminen ja eri paikkojen kiertäminenJ

ryhmätyö ja uusien paikkojen näkeminen

hevosten silittäminen ja kuvaaminen

kun sai mehua ja keksejä

kun sain nähdä eri paikkoja

kun sain käydä Palojoen koululla

kun sain käydä eri kouluilla

saada tietää kaikkea vanhaa asiaa

olla kavereiden kanssa ja olla mukavalla matkalla

tutustua uusien lasten kanssa

OTOKSIA OPPILAIDEN OMISTA KIRJOITELMISTA

• Aamulla tulimme omaan luokkaan ja ope näytti reitin, jota kuljemme linja-autolla. Oppilaat saivat myös piirtää reitin omalle kartalleen. Ruuan jälkeen lähdimme bussilla kohti Palojokea. Lähdimme Korkeakosken kautta Palojoen koululle.
  • Lähdimme maanantaina luokkamme kanssa hirvenpään muotoiselle retkelle.
  • Ensin menimme Palojoen koululle. Siellä oli tosi kivaa. Siellä myös tarjottiin dominoita ja mehua.
  • Siellä oli vanhanaikaiset pulpetit. Ne olivat upeat.
  • Palojoen koululla oli paripulpetit ja todella vanha harmoni. Saimme ottaa sekä pihalta että ulkoa kuvia. Palojoen koululla oli vanha helmitaulu ja liitutaulu. Suomenkartta oli vanha ja iso. Pihalla oli vanhoja ja harmaita kiipeilytelineitä. Sisällä oli täytetty ilves ja näätä.
  • Palojoen koululla kävimme sisällä. Koululla oli koulumuseo. Siellä oli paripulpetteja, iso helmitaulu, todella vanha harmoni ja vanha Suomen kartta. Luokkahuoneessa oli myös täytetty ilves ja jokin toinen eläin.
  • Sisällä oli myös laskutaulu, jolla voi laskea matematiikkaa.
  • Palojoen koululla oli myös hieno leikkipaikka.
  • Palojoen koululla sen omistajat tarjosivat meille mehua ja keksiä.
  • Palojoen koulu on lakkautettu vuonna 2006. Äitini on ollut koululla töissä, kun se lakkautettiin.
  • Keltaisella Palojoen koululla oli vaihdettu järjestystä, mutta tunnelma oli onneksi säilytettyJ!
  • Saimme ottaa Palojoella sekä pihalta että ulkoa kuvia.
  • Palojoella näimme oppilaiden koteja ja hienoja rakennuksia.
  • Koulun sisällä oli ainakin kaksi luokkaa, jotka näimme. Näimme myös koulun liikuntasalin, jossa oli puolapuut. Palojoen koulussa oli noin 20-30 oppilasta eli oppilaita oli koulussa siis saman verran kuin meitä on nyt luokassa.
  • Huhtamon kirkossa Pekka Kaskinen kertoi meille kirkosta ja näytti joitain tavaroita, Lauloimme Tainan säestyksellä Jumalan kämmenellä. Pekka näytti albapuvut ja muuta kirkon välineistä. Hän kertoi, miten kirkossa käyttäydytään eri tapahtumissa ja miten siellä toimitaan. Meidän luokka on kyllä pian uskonnon koe, joten tiesimme aika lailla kaikki, mutta olihan se hyvää kertausta.
  • Kirkko oli suuri ja valkoinen, mutta meidän kirkkomme on kyllä aika paljon isompi.
  • Huhtamon kirkolla oli papinpuku, kastemalja, liturgisia värejä ja viiniä.
  • Öylätti oli paljon pienempi kuin luulin ja pieni kirkonkello piti paljon kovempaa ääntä kuin luulin.
  • Tykkäsin todella paljon maisemista.
  • Suttilan koululla oli kiva piha. Olisi kiva, jos meilläkin olisi sellainen.
  • Suttilan koululla oli hieno välituntialue. Siellä oli tekonurmikenttä, hämähäkkikeinu, keinuja ja kiipeilyteline.
  • Rekikosken koululla syötiin evästä ja katsottiin hevosta. Se oli iso hevonen. Se meinasi purra minua. Siellä oli myös keinu. Pelasimme myös hippaa.
  • Sammun koulu oli todella hienoa, varsinkin piha. Siellä oli kiipeilykatos, liukumäki ja tankoja, joissa Ilona veti varmaan 100 munakieppiä peräkkäin.