Matkablogi Erasmus+

Viides kurssipäivä

Aamulla teimme muutaman kurssikaverin kanssa bussilla retken Firenzen lähellä olevaan  Fiesoleen, jossa ihastelimme kauniita maisemia ja vanhoja muureja.
Pojan
Lounaan jälkeen ajelimme bussilla takaisin Firenzeen ja kiiruhdimme koululle, jossa vietimme iltapäivän ja alkuillan opiskelun merkeissä.
Koulutusiltapäivä alkoi tutustumisella erilaisiin tieto- ja viestintätekniikan ohjelmiin, joita voi hyödyntää opetuksessa. Ohjelmia on saatavana sekä ilmaisena, että maksullisina.

Esimerkiksi www.studystack.com sivulla on valmiita kortteja eri aineisiin, joiden avulla voi harjoitella esimerkiksi sanastoa. Sanakorttien lisäksi tarjolla on erilaisia pelejä opiskeltavista sanoista. Sanakortteja on mahdollista luoda myös itse omiin tarpeisiin sopiviksi.

Teimme myös neljä kulmaa- harjoituksen, jota voi soveltaa aiheessa kuin aiheessa.

Pohdimme kurssin lopuksi vielä eriyttämistä eri oppiaineissa ja jaoimme omia kokemuksiamme siitä.

Kurssin lopuksi saimme todistukset sekä otettiin tietysti yhteinen ryhmäkuva.
Huomenna käymme vielä kurssiin kuuluvalla retkellä, jonka jälkeen aloitamme matkan kohti kotia.

Neljäs kurssipäivä

Tänään teimme ennätyksen siinä kuinka monen mutkan kautta pääsimme perille. Kurssipäivä alkoi tänään kahdelta, joten ennen sitä meillä oli aikaa käydä museossa, ostoksilla ja syömässä.

Firenzessä suunnistamista vaikeuttaa se, että kaikki talot näyttävät ainakin turistin näkökulmasta samalta ja että ruutukaava ei ollut vielä käytössä silloin, kun Firenzen keskusta rakennettiin. Joten kun yritimme päästä tiettyyn paikkaan, teimme aina jonkun ylimääräisen mutkan. Kun lounaan jälkeen lähdimme koululle päin, vitsailimme, että onneksi meillä on tunti aikaa kävellä perille. Lopulta teimme aika pitkän harhamutkan ja olimme perillä juuri ennen kuin kurssipäivä alkoi.

Tänään saimme vinkkejä arviointiin ja erilaisiin mahdollisuuksiin kokeiden järjestämisessä. Ryhmätyönä kokeilimme harjoitusta, jossa ryhmästä jokainen otti vuorollaan kirjekuoresta kysymyksen vastattavaksi.

Tutustuimme myös tapoihin, joilla tunnin kulun voi tehdä näkyväksi oppilaille kuvia käyttämällä sekä eriyttämiseen. Opettajan näyttämien videoiden avulla asiat jäävät hyvin mieleen ja saa paremman käsityksen, miltä opetetut asiat näyttävät käytännössä.

Tänään arvioimme myös sitä, missä vaiheessa inkluusiota meidän oma koulumme on.

Kolmas kurssipäivä

Matkareitti koululle ei vielä kolmantenakaan aamulla ollut selvä, vaan kiersimme sinne pienen mutkan kautta. Aamupala otettiin mukaan jo aikaisemmilta aamuista tutuksi tulleesta kahvilasta. Matkalla soitimme Skypellä Muumiluokkaan Hyttikalliolle. Sieltä vastattiin niin nopeasti, että tiesimme heidän jo odottaneen puhelua.

Aamu aloitettiin käymällä läpi asioita dyskalkuliasta, eli matematiikan oppimisvaikeudesta.

Matematiikan oppimisvaikeudesta siirryttiin opiskelemaan lukemiseen- ja kirjoittamiseen liittyvistä vaikeuksista ja siitä, kuinka vastata oppilaiden oppimisen vaikeuksiin.

Googlettamalla Visual dyslexia explained... löytää esimerkkivideoita, millaiselta teksti saattaa näyttää lukemisvaikeuksisen oppilaan näkemänä.

Kävimme läpi myös asioita, joiden avulla toisella kielellä opiskelevien opiskelua voi helpottaa. Meillä Haapavedellä nk. S2- oppilaat ovat melko harvinaisia, mutta esimerkiksi kurssilla olevalla opettajalla, joka on kotoisin Kyprokselta, jopa 98% oppilaista on ulkomaalaisia ja opiskelee vieraalla kielellä.

Joka päivä jotkut kurssilaiset ovat pitäneet esityksen omasta koulustaan. Tänään vuorossa olivat Victor ja Digna.

Mukavinta kurssilla ovat olleet yhteiset harjoitukset, joissa on voinut käyttää englantia ja samalla tutustunut toisiin kurssilaisiin. Ven-diagrammiharjoituksessa mietittiin mitä yhteistä ja mitä eroja meissä on.

Ryhmäytymisharjoitukset ovat tärkeitä aina kun aloitetaan ryhmässä toimiminen. Ryhmässä rakennettiin myös spagettitorneja.

Viimeisessä ryhmässä yksi opettaja toimi vaatesuunnittelun opettajana, joka näkyi myös ryhmän luomuksessa.

Toinen kurssipäivä

Tänään heräsimme puoli kahdeksalta ja lähdimme suunnistamaan kohti opiskelupaikkaa. Hotellissamme ei tarjoilla aamupalaa, joten söimme aamupalan matkan varrella kahvilassa.

Tämän päivän aiheena olivat neuropsykiatriset diagnoosit ja muut ongelmat. Saimme tietoa koulunkäyntiä vaikeuttavista asioista ja keinoja, joilla ongelmia voidaan vähentää.

Tärkeimpänä asiana jäi mieleen se kuinka tärkeää koulun on muuntautua, jotta ongelmat pienenevät ja että opetustaan voi muokata, jotta kaikilla on mahdollisuus oppia.

Tänään oli lisäksi puolalaisten vuoro esitellä heidän kouluaan.

Ilmeisesti kielitaito on jo nyt kohentunut, koska käytännön harjoitusten aikana huomasimme puhuvamme myös keskenämme englantia. Oli helpompaa jatkaa samalla kielellä kuin vaihtaa välillä omaan äidinkieleen.

Monet tänään saaduista käytännön apukeinoista olivat sellaisia, jotka ovat jo käytössä Hyttikalliolla, mutta oli kuitenkin mukava saada yleiskatsaus keinoista, joita luokassa voi käyttää.

Uutena vinkkinä voisi mainita että, työskentelyn tauottamiseen voi etsiä YouTube-videoita esimerkiksi hakusanalla "Super simple learning songs".

Kolmelta osallistuimme kiertokävelylle, jossa tutustuimme Firenzeen ja saimme kahden tunnin selostuksen Firenzen historiasta.

Designin Inclusive Learning Enviroments-kurssilla

Aamulla heräsimme viideltä ehtiäksemme Roomasta Firenzeen lähtevään junaan. Puolentoista tunnin junamatkan jälkeen saavuimme Firenzeen, jossa kiiruhdimme suoraan kurssipaikalle Euroopassa Teacher Academyyn.

Lisan johdolla tutustuimme toisiimme itsestämme kertomalla. Kursille osallistuu 15 henkilöä, kuudesta eri maasta. Huomasimme keskustelujen lomassa, että opettajan työ ja sen huolet ovat joka maassa samanlaiset.

Pidimme kukin maa vuorollaan esittelyn, jossa kerromme yleisesti työstämme ja kouluissamme. Oli mielenkiintoista huomata, miten eri maissa oli luokkatilat oli järjestetty ja miten koulun muita tiloja hyödynnettiin oppitunneilla.

Kurssilla esiteltiin hyvä internetsivu luokan toiminnan strukturointiin, siihen linkki  www.classroomscreen.com

Lisäksi juteltiin iltapäivästä asioista, jotka estävät ja mahdollistavat inklusiivista opetusta erilaisissa luokissa.

Haapavesi - Firenze

Lauantain kääntyessä sunnuntaiyöksi aloitimme reissumme kohti ErasmusPlus-kurssia Firenzessä. Yö oli kylmä ja pitkä. Ensimmäinen etappimme Valtion rautateiden kyydissä oli välillä Ylivieska - Seinäjoki. Seinäjoella vietimme yön pimeämmän tunnin klo 03-04 odotellen junanvaihtoa.

Pienen odottelun jälkeen matka jatkui kohti Tikkurila, jossa suoriteimme viimeisen junanvaihdon ennen lentokenttää. Saavuimme kentälle sen verran hyvissä ajoin, että ehdimme viettää pari tuntia kahvikupposen ääressä.

Lähtöselvityksen jälkeen menimme maksamaan ylimääräisiä laukkuja Aeroflotin toimistoon. Virkailija kysyi hieman hämmästellen ”Miksi lennätti Moskovan kautta Roomaan?” Itsekin naureskellen selitimme, ettei suoria lentoja enää ollut ollut saatavilla. Virkailija tulosti meille matkalaukkujen kuitin ajanpatinoimalla kirjoittimella.

Ensimmäinen lentomatkamme oli siis välillä Helsinki - Moskova. Matka sujui joutuisasti Aeroflotilla. Moskovassa ehdimme viettää tunnin ja turvatarkastuksesta selvittyämme juoda kupin kahvia.

Jatkoimme matkaa Alitalialla, jolla saavuimme turvallisesti perille Roomaan puoli kahdeksalta paikallista aikaa. Sää Roomassa oli lämmin, 21 astetta. Hotellin löydettyäni lähdimme vielä nautiskelemaan Rooman nähtävyyksistä.

Lyhyiden yöunien jälkeen matkamme jatkuu kohti Firenzeä ja kohti ensimmäistä kurssipäivää.

Matkasuunnitelmia

Viikko aikaa matkan alkuun. Matkareitti on selvä, samoin kuin yöpymispaikat ja ohjelma perillä Firenzessä.

Matka alkaa lauantaiyönä, jolloin matkaamme yöjunalla Helsinkiin ja lentoasemalle. Koska lentojen varaaminen jäi korttiongelmien takia viime tipalle, joudumme lentämään Roomaan Moskovan kautta. Pääsemme siis pikaisesti tutustumaan myös Moskovan lentokentän tarjontaan. Roomaan saavumme sunnuntai-iltana 13.10. Toivottavasti jaksamme vielä ennen yöunia tehdä pienen kierroksen ja käydä ihmettelemässä Rooman nähtävyyksiä. Aikaisin maanantaiaamuna matkustamme junalla puolentoista tunnin matkan päässä sijaisevaan Firezeen. Ehdimme sinne hyvissä ajoin ennen kurssin aloitusta.

Kurssiohjelma näyttää mielenkiintoiselta ja ennen kaikkea on mukava tavata kurssin muita osallistujia, joita on tulossa Puolasta, Kyprokselta, Espanjasta, Virosta, Ruotsista ja Latviasta.

Kurssi pidetään Europass Italian Language Schoolin toimesta.

#ErasmusPlus  #ILoveErasmusPlus  #kansainvälisyys

Erasmus-hankehakemuksen teko keväällä 2019

"Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelma tarjoaa nuorille, opiskelijoille ja aikuisille mahdollisuuksia kouluttautumiseen, opiskeluun tai harjoitteluun ulkomailla. Lisäksi ohjelma tarjoaa oppilaitoksille ja organisaatioille mahdollisuuden tehdä eurooppalaista yhteistyötä kansainvälisten kumppaniensa kanssa. "

Myös meillä Hyttikallion koululla heräsi halu tehdä kansainvälistä yhteistyötä muiden koulujen ja opettajien kesken. Viime keväänä aloitimmekin hankehakemuksen teon neljän hengen porukalla. Hakemuksen tekemisessä jouduimme pohtimaan, millaisia kehittämistarpeita koulullamme on ja kuinka näihin tarpeisiin voisi Erasmus+ hankkeen avulla vastata. Hakemuksen tekemiseen käytimme useita tunteja, mutta työ kannatti. Toukokuussa oli syytä pieneen juhlaan pizzan merkeissä, sillä saimme ilmoituksen, että hankkeemme sai 25000€ kansainvälisiin koulutus- ja työnseurantajaksoihin ulkomailla.

Kuvan mahdollinen sisältö: 3 henkilöä, hymyileviä ihmisiä, ihmiset istuvat, pöytä ja sisätila

Ensimmäinen vuosi hankkeestamme keskittyy inkluusioon ja inklusiiviseen pedagogiikkaan.

Englanniope Katja, erityisluokanope Riikka ja koulunkäynninohjaaja Netta ovat lähdössä Italiaan, Firenzeen jo reilun viikon kuluttua. Firenzessä osallistumme viikon kestävälle  “Designing Inclusive Educational Environments” kurssille, joka keskittyy inklusiivisen pedagogiikan edistämiseen oppilaitoksessa.

Tässä Matkablogissa kerromme matkapäiväkirjan tapaan kokemuksiamme ja jaamme oppimaamme.