Harjoitustyö 13-14

Harjoitustyö 13:n ohje

1. Käynnistä Dracket (Menu->Ohjelmointi-> IDE for Racket

2. Tarkista että kielivalinta on Beginning Student. Mikäli ei ole, valitse Language->Choose language ja valitse Teaching languages/Beginning Student

3. Avaa viimekertainen tiedosto. Tarkista että ajat kuvakirjaston käyttöön (require 2htdp/image) +Run
4. Tee pikseligrafiikalla 2-3 omasta mielestä tyylikästä kuvaa. Kuvia saa toki tehdä enemmäinkin

Voit käyttää rakennuspalikoina esim näitä tai muokata niitä tai tehdä kokonaan omanlaiseisesi:

(require 2htdp/image)
(define K1 (square 40 "solid" "red"))
(define K2 (square 40 "outline" "blue"))
(define K3 (overlay/xy (right-triangle 40 40 "solid" "blue") 0 0 (square 40 "outline" "blue")))
(define K4 (overlay (circle 20 "solid" "white") (square 40 "solid" "blue")))
(define K5 (overlay (circle 20 "solid" "blue") (square 40 "outline" "blue")))

5. Tallenna oikeanpuoleisen iteraatioikkunasta valmiit kuvat. Palauta kuvat pedlettiin. Muista kirjoittaa otsikoksi oma nimesi.https://padlet.com/lavpek/zafg5psqfvbh

6. Lisää ohjeita, ideoita ja kaikki koodit löytyvät täältä: http://racket.koodiaapinen.fi/manuaali/index.html



Harjoitustyö 14:n ohje

1. Käynnistä Dracket (Menu->Ohjelmointi-> IDE for Racket

2. Tarkista että kielivalinta on Beginning Student. Mikäli ei ole, valitse Language->Choose language ja valitse Teaching languages/Beginning Student

3. Tehtävänäsi on tehdä 5 lippua tai 2 eläinhahmoa laittamalal eri muotoja päällekkäin.
Malli Suomen lippuun:
(require 2htdp/image)
(define pohja (rectangle 400 250 "outline" "black"))
(define pysty (rectangle 50 250 "solid" "blue"))
(define sini (overlay/xy pohja 110 0 pysty))
(define nen (rectangle 400 50 "solid" "blue"))
(overlay/xy sini 0 100 nen)

4. Tallenna kuvasi palauta padlettiin

Tehty Padletilla