Classcraft

Classcraft-tietoisku vanhemmille

ESITTELY VANHEMMILLE

Classcraft on luokassa pelattava peli, jonka tavoitteena on kannustaa yhteistyöhön, lisätä osallistumista sekä motivaatiota oppimisympäristössä.

Lapsesi on aloittamassa seikkailun, joka tulee muuttamaan mitä hän ajattelee koulusta – lähtemättä luokkahuoneesta. Tämä matka tapahtuu Classcraftissa, roolipelissä, jota opettaja ja oppilaat pelaavat yhdessä. Pelirooleissa toimivat Maget (velhot), Warriors (soturit) sekä Healers (parantajat) ja tietysti opettaja Gamemasterina.

Tämä ei ole tavallinen peli. Oppilaat tulevat yhä oppimaan erilaisten oppituntien, perinteisten ja uusien menetelmien mukaan. Mikä tulee muuttumaan, on se miten he suhtautuvat ja sitoutuvat opeteltavaan asiaan. Classcraft toimii kerroksena tyypillisen luokkatoiminnan päällä. Oppilaat luovat hahmot, jotka voivat oppia erityisiä voimia ja nousta tasoja. Se miten he toimivat luokassa on suoraan yhteydessä siihen miten he itse ja heidän joukkuetoverinsa selviävät ja menestyvät.

Oppilaat eivät pelaa virtuaalipeliä, kuten Minecraft tai World of Warcraft. Vaikka Classcraft on ottanut inspiraationsa näistä peleistä ja on selainpohjainen pelialusta, sen avulla luokkahuonekokemus voidaan muuttaa seikkailuksi. Oppilaat oppivat auttamaan toisiaan, auttaessaan toisiaan pelissä. He oppivat osallistumaan ja sitoutumaan siihen mitä ovat oppimassa – matikka, ymppä, englanti, kuvataide, mitä vain – jotta he saavat hahmoistaan vahvempia. He oppivat myös, että häiritsevällä ja negatiivisella käytöksellä luokassa on yhtälailla heikentävä vaikutus pelissä.

Pelin tarkoituksena on siis tehdä oppimisesta entistä yhteisöllisempi ja samalla myös hauskempi kokemus.

MITEN CLASSCRAFT TOIMII

  • Oppilaat luovat hahmon, joka ansaitsee tai menettää HP:tä (Elämäpisteitä, joiden avulla selvitään pelissä), AP:tä (Toimintapisteitä, joiden avulla käytetään voimia) ja XP:tä (Kokemuspisteitä, joiden avulla noustaan tasoja).
  • Oppilaita palkitaan pelissä, kun he suoriutuvat tunnilla. Esimerkiksi oppilas ansaitsee +40 oikeasta vastauksesta.
  • Kun oppilas toimii väärin, hänen hahmonsa menettää HPtä, mikä motivoi häntä parantamaan.
  • Oppilaat pärjäävät paremmin pelissä, kun he työskentelevät yhdessä luokassa, muodostavat myönteisiä suhteista ja oppivat yhteistyön merkityksen.
  • Oppilaat voivat opettaa hahmoilleen “voimia”, joilla on usein tosielämän hyötyjä, kuten lisäaikaa kokeessa tai vinkkejä koko joukkueelle.
  • Kun hahmo menettää kaikki elämänpisteet HP:t, on luokkatovereiden tehtävä auttaa hänet takaisin eloon!
  • Mitä paremmin oppilaat pärjäävät luokassa ja kokeissa, sitä paremmin pelissä menee. Kaikki voittavat!

Myös vanhemmat voivat osallistua peliin kotona. Vanhemmat voivat palkita kotona kultapaloilla GP (Kultapaloilla voi ostaa asuja ja lemmikkejä Avatar-hahmolleen). Joka päivä voit antaa yhteensä 15GP esim. kotitehtävien teosta tai kotona auttamisesta.

Pelialustalta löytyy paljon opasteita (englanninkielisiä) peliin mutta jos sinulle tulee mitä tahansa kysyttävää Classcraftin käytöstä luokassamme, ota yhteyttä Gamemasteriin eli opettajaan. Kiitos!

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä