Uskonto

Uskonto 10: Ihminen, ympäristö ja kulttuuri

​Tervetuloa uskonnon ensimmäiselle lukiokurssille!

Tällä kurssilla paneudutaan seuraavin kysymyksiin:

Uskonnon määrittely ja tutkiminen
uskonnon ydinkysymykset
uskonnot yhteisössä ja yksilön kokemuksessa
Raamattu pyhänä kirjallisuutena
Raamatun synty ja sisältö
Raamatun tutkimus- ja tulkintatavat
Raamatun vaikutukset maailmankuvaan ja kulttuuriin.

Kurssin voi suorittaa ilman kirjaa, mutta halutessaan voi käyttää Pyhän Virta 1 -nimistä oppikirjaa.

Täältä sivustolta löytyy ohjeita, linkkejä ja tehtäviä. Tehtävissä edetään opettajan ohjeiden mukaan.



1. tehtävä: maailmankuva

Palauta viime tunnin asiat mieleesi. Kirjoita vihkoon otsikoksi "maailmankuvia" ja jatka lauseita.

1. Tieteellinen maailmankuva selittää maailman filosofisesti eli järkiperäisesti. .
Tieteellisen maailmankuvan omaava on rationalisti eli ei usko Jumalaan, koska sitä ei ole pystytty tieteellisesti todistamaan

2. Uskonnollinen maailmankuva perustuu uskoon ja on teistinen, eli maailmaa ei voi selittää ilman Jumalaa

3. Agnostinen rationalismi puolestaan katsoo, että väitteeseen Jumalasta ei voi ottaa lopullista kantaa






2. Uskontoa tutkimaan

Selvitä kuinka seuraavat uskontotieteen osa-alueet tutkivat uskontoa ja anna siitä esimerkki. Voit keksiä esimerkin tai etsiä sen internetistä.

a. Uskontoantropologia
b. Uskontofenomenologia
c. Uskontohistoria
d. Kognitiivinen uskontotiede

Kirjoita ensin esimerkkisi Padlettiin:



Kun esimerkit on katsottu, voit siirtää sen vihkoosi.

3. Raamatun tulkinnan vaikeus

"Raamattu-ennustus"

Toteuta leikkimielinen 'Raamattu-ennustus'

1. valitse sattumanvaraisesti Raamatusta jae (kappale) ja kirjoita se vihkoosi: 1. Jae
2. jos uskoisit, että jae kertoisi sinulle ennustuksen, kuinka tulkitsisit sitä? Kirjoita vihkoon 2. Tulkinta
3. Ota selvää mihin Raamatun jae oikeasti liittyy: 3. Tausta
a. Mistä Raamatun luvusta kappale on?
b. Onko se Uudesta vai Vanhasta testamentista?
c. MIkä on Raamatun luvun opetus, josta jae on?




4. Erilaisia tapoja tulkita Raamattua

Tulkitse seuraava Raamatun luku
a) fundamentalistisen
b) eksistentialistisen
c) feministisen raamatunkäsityksen näkökulmasta

Apua löydät wikipedian artikkelista Raamatun tulkinta

Ihminen paratiisissa

5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä.
6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan.
7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.* [Heprean kielessä maata merkitsevä sana ja ihmistä merkitsevä sana ovat äänteellisesti lähellä toisiaan. Ks. myös 3:19.][ Job 33:4,6; Ps. 104:29,30; Saarn. 12:7; 1. Kor. 15:45]
8 Herra Jumala istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka oli tehnyt. [1. Moos. 13:10]
9 Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun. [Sananl. 3:18; Ilm. 2:7, Ilm. 22:14]
10 Eedenistä sai alkunsa joki, joka kasteli puutarhan ja joka sieltä lähtiessään jakautui neljäksi haaraksi.
11 Ensimmäisen nimi on Pison. Se kiertää koko Havilan maan, missä on kultaa,
12 ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös suitsutuspihkaa ja onykskiveä.
13 Toisen joen nimi on Gihon. Se kiertää koko Nubian maan.
14 Kolmannen joen nimi on Tigris, ja se virtaa Assurin editse. Ja neljäs joki on Eufrat.
15 Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.
16 Herra Jumala sanoi ihmiselle: "Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista.
17 Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."
18 Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen." [Saarn. 4:9]
19 Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui.
20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.
21 Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla.
22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. [1. Kor. 11:8,9; 1. Tim. 2:13]
23 Ja mies sanoi: -- Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.* [Alkutekstissä on tässä sanaleikki:mies on hepreaksi , nainen 'miehetär'.]
24 Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi. [Mal. 2:14; Mark. 10:7,8; Ef. 5:31]
25 Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä