Petri Herrasen opintopaketti

Teksti

IMPROVISAATIOKURSSI 

PETRI HERRANEN

 
LYHYT IMPROVISOITU DUOESITYS

  • Improvisoidun esityksen tekeminen yleisön antamasta aiheesta
  • Tarina- ja liikeimprovisaatio yhdistettynä musiikilliseen improvisaatioon

Katso video: https://youtu.be/hsVaJniFEBg

Lilli Härmä-Leinonen: Luovaliike ja improvisoitu tarina

Petri Herranen, Piano improvisaatio


LYHYT IMPROVISOITU ÄÄNIMAISEMA KAHDELLE SOITTAJALLE


Äänimaiseman lähtökohtana oli esityksen
alussa kuultu intialainen pentatoninen asteikko, johon esitys myös päättyi.

Tehtävä: Lyhyt improvisoitu äänimaisema kahdelle soittajalle

Käytä alussa ja lopussa ennalta sovittua samanlaista elementtiä äänimaiseman kehystämiseen: asteikko, melodia, sointu jne.

 

Katso video: https://youtu.be/l2h1l6e-ALU

 Äänimaisema I Tiina Viitala, kantele &; Petri Herranen, piano

 

ADJEKTIIVITARINA

 

  • Ajatuksena on kehittää pieni kertomus, jossa adjektiivikohdat jätetään tyhjiksi. Adjektiivilistasta, jossa jokaisella adjektiivilla on numero (esimerkiksi 1-10) valitaan adjektiivit sattumanvaraisesti tarinaan.
  • Toteutus: kirjoita lyhyt tarina sekä tee lista adjektiiveista
  • Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää valmista tarinaa, jossa adjektiivien kohdat jätetään tyhjiksi. Tarina voi olla lähtöisin esimerkiksi Kalevalasta. 
  • Erillisille numeroiduille paperilapuille kirjoitetut adjektiivit laitetaan Juontaja/tanssija kiertää yleisössä pyytäen nostamaan hatusta tarvittavan määrän adjektiiveja.

 Juontaja lukee tarinan ja täydentää tyhjän adjektiivin kohdan hatusta Muusikot soittavat ja jos mukana on tanssija/tanssijoita, he tekevät luovia liikkeitä.

 

Katso video: https://youtu.be/SriY7WSTPXg

 

KOLME LYHYTTÄ KAPPALETTA

  • Muodosta trio
  • Yhden kappaleen kesto esim. 1-2 min.

Kuvaus: Jokainen trion jäsen saa aloittaa ja lopettaa yhden kappaleista

(Tärkeää: kappaleella on sama aloittaja ja lopettaja)

  • Toiset tukevat tai tekevät päinvastoin kuin ”solisti”
  • Ei tarvitse soittaa koko ajan

 

Tärkeää: kappaleiden luonteet eroavat selvästi toisistaan

 

  • Voi käyttää eri äänitasoja:

(vertaa: Rudolf Laban: Master of Movement)

 

  • Voimakas, vahva – kevyt, heikko
  • Nopea - hidas
  • Jatkuva – katkonainen
  • Kohti jotain - ei mene minnekään (leijuu)

 

  • Aloittajalla (solistilla) on yksi selkeä idea
  • kappaleen sisällä voi olla melkein mitä tahansa
  • Haasteena voi olla lopettaminen samanaikaisesti

 

Katso video: https://youtu.be/lUP4c8LxMK8

Äänimaisema III,

Impro Ensemble: Minna Ollikainen, vl Sanna-Kaisa Ruoppa, vlc Petri Herranen, pno

 
YHTYEIMPROVISAATIO

 

Kappale alkaa, kun joku yhtyeen jäsenistä aloittaa soittamisen. Vähitellen muut liittyvät mukaan ja lopulta kaikki soittavat yhdessä. Tämä jatkuu jonkin aikaa. Viimeinen soittaja, joka liittyi, on ensimmäinen, joka lopettaa soittamisen ja poistuu lavalta. Tämä jatkuu, kunnes kappaleen aloittanut soittaja on yksin jäljellä. Hän lopettaa soittamisen ja poistuu lavalta.

Katso video: https://youtu.be/84cuzAyzid8

 

Äänimaisema IV

Impro Ensemble: Minna Ollikainen, vl Sanna-Kaisa Ruoppa, vlc Tiina Viitala, kantele Vesa Karhunen, kb Taneli Kiiskinen, dr Petri Herranen, pno

 

IMPROVISOI ALKUSOITTO SÄVELLYKSEEN

 

  • Tee lyhyt improvisoitu alkusoitto

 

Katso video: https://youtu.be/m3pxR_PZBus

Äänimaisema II  Petri Herranen

Impro Ensemble: Taneli Kiiskinen, dr vesa Karhunen, kb

Petri Herranen, pno

 

TANSSITEATTERIESITYS YHDISTETTYNÄ YHTYE IMPROVISAATIOON

 Kuvaus: Videon esityksessä käytettiin vapaata musiikkiryhmäimprovisaatiota. Sallivassa ilmapiirissä improvisaatioesitysten aloittaminen on rohkaisevaa ja vapauttavaa. Teatteri ja hetkessä improvisoitu spontaani äänimaisema elivät tarinan tunnelmissa: musiikki oli vapaata, intuitiivisesti hetkessä syntynyttä. Osa improvisaatiossa käytetyistä ”työkaluista” oli toki sovittu etukäteen  harjoituksissa. Ne saattoivat liittyä artikulaatioon, dynamiikkaan tai rytmeihin, mutta ei myöskään ollut kiellettyä tehdä toisin kuin oli sovittu. Joissakin esityksen vaiheissa vain osa muusikoista soitti.

 

Katso video: https://youtu.be/POoq7xQmtgw

Tanssiteatteri WilliWisio

Pieni merenneito  

 

Merinoidan loitsu (Pieni merenneito satunäytelmästä)

H.C. Andersenin sadun pohjalta dramatisoinut ja ohjannut

Lilli Härmä-Leinonen

Äänimaisemat:

Ylä-Savon Musiikkiopiston ja Iisalmen kansalaisopiston improvisaatioryhmät

ohjannut: Petri Herranen

 

IMPROVISAATIOTUNTI: KALEVALASTA SÄVELLETTY MUSIIKKI LUOVUUDEN LÄHTEENÄ

 

  • Kuunnellaan Kalevalasta sävellettyä musiikkia: ( J. Sibelius, U. Klami, A. Sallinen)

 

  • Kirjoitetaan taululle sanoja tai lauseita, jotka ovat tulleet mieleen musiikista
  • Tämän jälkeen yhdistelemällä taululla olevia sanoja jokainen kirjoittaa lyhyen tarinan
  • Jakaannutaan pieniin ryhmiin, seulotaan tarinoista vielä yksi tarina, josta tehdään musiikillinen improvisaatioesitys

 

Muunnelmia tehtävästä:

  • Poista adjektiivit tarinoista ja korvaa ne satunnaisesti valituilla adjektiiveillä
  • Luetaan muuttuneet tarinat ja improvisoidaan musiikki
  • Esityksissä voi mukana olla piirtäjä, joka kuvittaa samanaikaisesti kuulemansa musiikin
  • Tee sävellys


KIRJOITETTU LYHYT TARINA 
IMPROVISAATIOTEOKSEN INNOITTAJANA

Alla on liitteenä pari esimerkkivideota monitaiteelliselta kurssiltani Unkarin Pécelissä. Tehtävän lähtökohta oli lyhyt kirjoitettu tarina. Kurssin osallistujat saivat tarinan unkariksi ja muodostivat pienryhmiä joissa valmistelivat tarinasta lyhyitä musiikillisia improvisaatiota vapaaseen tyyliin, jotka sitten esitettiin tunnin lopuksi.

 

Mielestäni tämä osoittaa sen, kuinka siirtyminen mielikuvien maailmaan (lähtökohta: kuva, liike, tarina tms.) tekee musisoimisesta sisällöllisesti värikkäämpää. Tekeminen koetaan ja ymmärretään sisäisenä ulospäin suuntautuvana tapahtumana, joka alkaa suoraan itsestä ja jossa siirrytään suorittamisen maailmasta mielikuvien ja leikin maailmaan. Luova toiminta voi olla oiva tapa ilmaista omia tunteita ja hiljaista tietoa. Lisäksi monitaiteellisuus avaa uusia mahdollisuuksia itsensä toteuttamiseen ja ilmaisuun.  

 

Katso videot:

https://youtu.be/7wRr4TTPbdk

https://youtu.be/HQaa-5pXFPE

 

IMPROVISAATIOKURSSI 

PETRI HERRANEN

  

LYHYT IMPROVISOITU DUOESITYS

 

  • Improvisoidun esityksen tekeminen yleisön antamasta aiheesta
  • Tarina- ja liikeimprovisaatio yhdistettynä musiikilliseen improvisaatioon

Katso video: https://youtu.be/hsVaJniFEBg

Lilli Härmä-Leinonen: Luovaliike ja improvisoitu tarina

Petri Herranen, Piano improvisaatio

 

LYHYT IMPROVISOITU ÄÄNIMAISEMA KAHDELLE SOITTAJALLE

 

Äänimaiseman lähtökohtana oli esityksen alussa kuultu intialainen pentatoninen asteikko, johon esitys myös päättyi.

Tehtävä: Lyhyt improvisoitu äänimaisema kahdelle soittajalle

Käytä alussa ja lopussa ennalta sovittua samanlaista elementtiä äänimaiseman kehystämiseen: asteikko, melodia, sointu jne.

 

Katso video: https://youtu.be/l2h1l6e-ALU

 

 Äänimaisema I Tiina Viitala, kantele &; Petri Herranen, piano

 

ADJEKTIIVITARINA

  • Ajatuksena on kehittää pieni kertomus, jossa adjektiivikohdat jätetään tyhjiksi. Adjektiivilistasta, jossa jokaisella adjektiivilla on numero (esimerkiksi 1-10) valitaan adjektiivit sattumanvaraisesti tarinaan.
  • Toteutus: kirjoita lyhyt tarina sekä tee lista adjektiiveistä
  • Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää valmista tarinaa, jossa adjektiivien kohdat jätetään tyhjiksi. Tarina voi olla lähtöisin esimerkiksi Kalevalasta.
  •  Erillisille numeroiduille paperilapuille kirjoitetut adjektiivit laitetaan Juontaja/tanssija kiertää yleisössä pyytäen nostamaan hatusta tarvittavan määrän adjektiiveja.
  •  Juontaja lukee tarinan ja täydentää tyhjän adjektiivin kohdan hatusta Muusikot soittavat ja jos mukana on tanssija/tanssijoita, he tekevät luovia liikkeitä.

 

Katso video: https://youtu.be/SriY7WSTPXg

 

KOLME LYHYTTÄ KAPPALETTA

 

  • Muodosta trio
  • Yhden kappaleen kesto esim. 1-2 min.

 

Kuvaus: Jokainen trion jäsen saa aloittaa ja lopettaa yhden kappaleista

(Tärkeää: kappaleella on sama aloittaja ja lopettaja)

 

  • Toiset tukevat tai tekevät päinvastoin kuin ”solisti”
  • Ei tarvitse soittaa koko ajan

Tärkeää: kappaleiden luonteet eroavat selvästi toisistaan

  • Voi käyttää eri äänitasoja:

(vertaa: Rudolf Laban: Master of Movement)

 

  • Voimakas, vahva – kevyt, heikko
  • Nopea - hidas
  • Jatkuva – katkonainen
  • Kohti jotain - ei mene minnekään (leijuu)

 

  • Aloittajalla (solistilla) on yksi selkeä idea
  • kappaleen sisällä voi olla melkein mitä tahansa
  • Haasteena voi olla lopettaminen samanaikaisesti

 

Katso video: https://youtu.be/lUP4c8LxMK8

Äänimaisema III,

Impro Ensemble: Minna Ollikainen, vl Sanna-Kaisa Ruoppa, vlc Petri Herranen, pno


YHTYE IMPROVISAATIO

Kappale alkaa, kun joku yhtyeen jäsenistä aloittaa soittamisen. Vähitellen muut liittyvät mukaan ja lopulta kaikki soittavat yhdessä. Tämä jatkuu jonkin aikaa. Viimeinen soittaja, joka liittyi, on ensimmäinen, joka lopettaa soittamisen ja poistuu lavalta. Tämä jatkuu, kunnes kappaleen aloittanut soittaja on yksin jäljellä. Hän lopettaa soittamisen ja poistuu lavalta.


Katso video: https://youtu.be/84cuzAyzid8

Äänimaisema IV

Impro Ensemble: Minna Ollikainen, vl Sanna-Kaisa Ruoppa, vlc Tiina Viitala, kantele Vesa Karhunen, kb Taneli Kiiskinen, dr Petri Herranen, pno

 

IMPROVISOI ALKUSOITTO SÄVELLYKSEEN

  • Tee lyhyt improvisoitu alkusoitto

Katso video: https://youtu.be/m3pxR_PZBus

Äänimaisema II  Petri Herranen

Impro Ensemble: Taneli Kiiskinen, dr vesa Karhunen, kb

Petri Herranen, pno

TANSSITEATTERIESITYS YHDISTETTYNÄ YHTYE IMPROVISAATIOON

 

Kuvaus: Videon esityksessä käytettiin vapaata musiikkiryhmäimprovisaatiota. Sallivassa ilmapiirissä improvisaatioesitysten aloittaminen on rohkaisevaa ja vapauttavaa. Teatteri ja hetkessä improvisoitu spontaani äänimaisema elivät tarinan tunnelmissa: musiikki oli vapaata, intuitiivisesti hetkessä syntynyttä. Osa improvisaatiossa käytetyistä ”työkaluista” oli toki sovittu etukäteen  harjoituksissa. Ne saattoivat liittyä artikulaatioon, dynamiikkaan tai rytmeihin, mutta ei myöskään ollut kiellettyä tehdä toisin kuin oli sovittu. Joissakin esityksen vaiheissa vain osa muusikoista soitti.

Katso video: https://youtu.be/POoq7xQmtgw

Tanssiteatteri WilliWisio

Pieni merenneito  

Merinoidan loitsu (Pieni merenneito satunäytelmästä)

H.C. Andersenin sadun pohjalta dramatisoinut ja ohjannut

Lilli Härmä-Leinonen

Äänimaisemat:

Ylä-Savon Musiikkiopiston ja Iisalmen kansalaisopiston improvisaatioryhmät

ohjannut: Petri Herranen

 IMPROVISAATIOTUNTI: KALEVALASTA SÄVELLETTY MUSIIKKI LUOVUUDEN LÄHTEENÄ

 Kuunnellaan Kalevalasta sävellettyä musiikkia: ( J. Sibelius, U. Klami, A. Sallinen)

  • Kirjoitetaan taululle sanoja tai lauseita, jotka ovat tulleet mieleen musiikista
  • Tämän jälkeen yhdistelemällä taululla olevia sanoja jokainen kirjoittaa lyhyen tarinan
  • Jakaannutaan pieniin ryhmiin, seulotaan tarinoista vielä yksi tarina, josta tehdään musiikillinen improvisaatioesitys

Muunnelmia tehtävästä:

  • Poista adjektiivit tarinoista ja korvaa ne satunnaisesti valituilla adjektiiveillä
  • Luetaan muuttuneet tarinat ja improvisoidaan musiikki
  • Esityksissä voi mukana olla piirtäjä, joka kuvittaa samanaikaisesti kuulemansa musiikin
  • Tee sävellys

KIRJOITETTU LYHYT TARINA  IMPROVISAATIOTEOKSEN INNOITTAJANA

Alla on liitteenä pari esimerkkivideota monitaiteelliselta kurssiltani Unkarin Pécelissä. Tehtävän lähtökohta oli lyhyt kirjoitettu tarina. Kurssin osallistujat saivat tarinan unkariksi ja muodostivat pienryhmiä joissa valmistelivat tarinasta lyhyitä musiikillisia improvisaatiota vapaaseen tyyliin, jotka sitten esitettiin tunnin lopuksi.

Mielestäni tämä osoittaa sen, kuinka siirtyminen mielikuvien maailmaan (lähtökohta: kuva, liike, tarina tms.) tekee musisoimisesta sisällöllisesti värikkäämpää. Tekeminen koetaan ja ymmärretään sisäisenä ulospäin suuntautuvana tapahtumana, joka alkaa suoraan itsestä ja jossa siirrytään suorittamisen maailmasta mielikuvien ja leikin maailmaan. Luova toiminta voi olla oiva tapa ilmaista omia tunteita ja hiljaista tietoa. Lisäksi monitaiteellisuus avaa uusia mahdollisuuksia itsensä toteuttamiseen ja ilmaisuun.  

Katso videot:

https://youtu.be/7wRr4TTPbdk

https://youtu.be/HQaa-5pXFPE