10.5 Tehtäviä visuaaliseen ohjelmointiin

Ohje

Tällä sivulla olevat tehtävät voi palauttaa monella eri tavalla. Sovi opettajasi kanssa, mitä palautustapaa käytätte.

10.05 Lausekoodaus 1

Valitse hahmo tai kuvio. Laita kuvio liikkumaan ruudulla ruudun vasemmasta laidasta oikeaan laitaan.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Lausekoodaus 2

Valitse hahmo tai kuvio. Laita kuvio pomppimaan eli liikkumaan alhaalta ylös ja takaisin.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Lausekoodaus 3

Valitse hahmo tai kuvio. Laita kuvio liikkumaan ruudulla. Laita kuuluviin samanaikaisesti jotain ääntä.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Lausekoodaus 4

Tee laskutarina laskusta 1 + 2 = 3. Ensin ruudulle tulee hahmo tai kuvio. Sitten esineitä tai kuvioita tulee kaksi lisää. Lopuksi ruudulla on kolme samanlaista hahmoa.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Lausekoodaus 5

Tee laskutarina laskusta 5 – 3 = 2. Ensin ruudulle tulee viisi hahmoa tai kuviota. Sitten hahmoista kolme lähtee pois.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Arvioin taitojani I

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen




Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.05 Koodilauseen toisto 1

Koodaa hahmo tai kuvio pomppimaan kymmenen kertaa ylös ja alas. Käytä koodissa apuna toistoa.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Koodilauseen toisto 2

Koodaa hahmo tai kuvio pomppimaan ylös ja alas sekä lisää hyppyyn ääniefekti tai puhekupla.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Koodilauseen toisto 3

Laadi pomppivalle hahmolle ohjaus: pomppiminen loppuu, kun välilyöntiä painetaan. Käytä esimerkiksi toista kunnes –lausetta.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Ehtolauseen käyttö

Käytä ehtolausetta. Laita hahmo liikkumaan ruudulla. Jos hahmo koskettaa reunaa, se muuttaa suuntaa tai sanoo jotakin. Keksi toiminto itse.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Matematiikkatarina 1

Koodaa laskusta 2 · 3 = 6 laskutarina.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Matematiikkatarina 2

Koodaa tarina laskusta 6 : 2 = 3
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Matematiikkatarina 3

Koodaa tarina laskusta 1 + 2 + 3 = 6.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Matematiikkatarina 4

Koodaa tarina laskusta 7 – 2 – 1 = 4.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Arvioin taitojani II

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen




Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.05 Tutkimustehtävä

Tutki mitä tarkoittaa remiksaus Scratch-ohjelmointiympäristössä. Remiksauksen avulla pääset kurkistamaan muiden tekemän koodiin. Kuinka remiksaus tapahtuu?
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Kimppatehtävä

Millainen olisi hyvä peli? Mitä ominaisuuksia hyvässä pelissä pitää olla? Listatkaa hyvän pelin ominaisuuksia mahdollisimman tarkasti. Mitä näistä pelin ominaisuuksista osaisitte jo koodata? Mitä pitäisi vielä harjoitella?

Jatkotehtävä
Tehkää suunnitelma omasta pelistä. Yrittäkää koodata peli, jos mahdollista.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Selosta omin sanoin.

  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Ompputehtävä

Tee aiheeseen liittyvä oma tehtävä.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.05 Itsearviointi

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen




Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä