10.1 Koodaan leikkien ja toimien

10.01 Enter

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Paripeli

Toinen oppilaista on robotti ja toinen antaa käskyjä. Käsky tulee voimaan, jos käskijä sanoo käskyn perään ENTER. Jos ENTER puuttuu, käskyä ei tule suorittaa. Käskyjen tulee olla sellaisia, joita voi helposti tehdä vaikka luokassa kuten "nosta oikea käsi ylös". Jos robotti tekee virheen, robotti ja käskijä vaihtavat osia.

Tietokulma
Tietokoneen näppäimistöllä Enter vastaa komentoa suorita. Samalla näppäimellä aloitat uuden rivin tekstiä kirjoittaessasi.

Kirjaa tähän pelikokemuksesi

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.01 Laiva on lastattu koodilla

2–5 oppilasta

Tässä laiva on lastattu -pelissä mukaan kelpaavat kaikki sellaiset laitteet ja koneet, joista löytyy koodia. Epäselvissä tilanteissa kirjatkaa koneen tai laitteen nimi alle ryhmäpalautuskansioon, jotta voitte yhdessä jälkeenpäin keskustella ja tutkia, tarvitaanko laitteen toimimiseen koodausta.

Peliohje: Ottakaa jokin esine, jota voi heittää pelaajalta toiselle. Aina heitettäessä esine seuraavalle pelaajalla, pelaaja sanoo "laiva on lastattu" sekä esineen, jonka toiminnasta löytyy koodia.

10.01 Tarvitaanko koodia?

Kirjatkaa epäselvissä tilanteissa koneen tai laitteen nimi tähän, niin voitte jälkikäteen keskustella ja tutkia, tarvitaanko laitteen toimimiseen koodausta.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.01 Kapteeni koodaa

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Vähintään 2 oppilasta

Kapteeni koodaa -leikissä yksi oppilas ryhmästä on kapteeni ja muut tottelevat kapteenin käskyjä, mutta vain siinä tapauksessa, että kapteeni muistaa sanoa ennen käskyä "kapteeni koodaa". Jos kapteeni unohtaa mainita komennon "kapteeni koodaa", käskyä ei tule toteuttaa. Jos joku vahingossa kuitenkin liikkeen suorittaa, hänestä tulee uusi kapteeni. Tätä voidaan leikkiä koko luokan voimin, pienryhmissä sekä pareittain.

Kirjaa tähän pelikokemuksesi

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.01 Robottisuunnistus 1

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Vähintään 2 oppilasta

Luokkaan tai käytävälle tehdään tuoleista, pulpetista, merkkikartioista tai teipaten robottirata, jossa on runsaasti käännöksi, kapeikkoa ja pieniä esteitä. Käytettävissä on neljä käskyä; käännös oikeaan, käännös vasempaan, askel ja askel taakse. Käännös tarkoittaa 90 asteen käännöstä toivottuun suuntaan. Robotti kääntää siis itsensä samaan suuntaan, johon robotin olkapää osoitti. Askeleen pituus on lyhyt kävelyaskel. Jos lattia on tehty laatoista, laattoja voi käyttää ruutuina shakkilaudan tapaan.

Peliä pelataan pareittain. Toinen oppilaista antaa yhden käskyn kerrallaan ja robotti toteuttaa käskyn. Jos robotti eksyy radalta tai törmää esteeseen, rata aloitetaan alusta.

Lisää haastetta peliin saa seuraavasti:
• Robotin silmät peitetään esim. pipolla.
• Etenemissuuntiin otetaan mukaan väli-ilmansuunnat. Käännös tarkoittaa 45 asteen käännöstä.
• Esteitä alitetaan. Matalana etenemiselle sovitaan oma komento.
• Esteitä ylitetään. Pitkälle askeleelle sovitaan oma komento.

Kirjaa tähän pelikokemuksesi

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.01 Pakettirobotti

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Vähintään 2 + 2 oppilasta

Tarvikkeet: A4-papereita, tusseja, maalarinteippiä, tyhjiä paketteja tai muita vastaavia helposti kannettavia esineitä.

Pakettirobotti etenee samoilla käskyillä kuin robotti robottisuunnistuksessa 1. Ratavaihtoehtoja rakennetaan useampia. Radan varrella laitetaan hyllypaikkoja (A1, A2, A3, B1, B2 B3 jne.) sekä kaksi pakettipistettä, josta paketit noudetaan ja palautetaan. Paketin kylkeen kirjoitetaan hyllypaikan nimi ja puolet paketeista sijoitetaan hyllypaikoille ja puolet noutopisteeseen.

Peli: Pelin idea on, että toinen robotti (+ ohjaaja) noutaa paketteja ja toinen robotti (+ ohjaaja) palauttaa paketteja. Peli päättyy, kun jompikumpi roboteista saa hyllyt tyhjäksi.

Kirjaa tähän pelikokemuksesi

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.01 Koodiaerobic

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Pienryhmästä koko luokkaan

Tarvikkeet: A4-paperia, tusseja, musiikkia

Pienryhmätehtävä. Koodiaerobic sopii pienryhmissä valmisteltavaksi, mutta toimii myös koko luokan yhteisenä jumppakoodihetkenä.

Ryhmä tarvitsee 5–7 A4-kokoista paperia tai ohutta kartonkia. Papereihin piirretään yksinkertainen ja helposti omaksuttava koodi. Esimerkiksi voisi tarkoittaa pyörähdystä ympäri, käyntiä kyykyssä jne. Liikkeet tulisi valita tila huomioiden. Yhdelle kartongille piirretään yksi isokokoinen komento. Ennen aerobic-harjoitusta ohjekoodit käydään läpi ja liikkeet selostetaan ryhmälle. Ohjekoodit asetetaan luokan eteen kuvapuoli alaspäin pöydälle siten, että leikin johtaja voi helposti ottaa minkä tahansa papereista, mutta ei itse näe komentoja. Musiikki laitetaan soimaan ja leikin johtaja nostaa koodeja vuoronperään ylös ja luokka toteuttaa leikin johtajan ohjeet mahdollisimman tarkasti. Jos sama lappu nostetaan kolme kertaa, niin myös liike tehdään kolme kertaa. Välillä vaihdetaan leikin johtajaa ja laput sekoitetaan ennen uutta harjoitusta.

Kirjaa tähän pelikokemuksesi

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

10.01 Tutkimustehtävä

Valitse jokin sinulle tuttu pihaleikki tai -peli. Kirjoita pelin ohjeet mahdollisimman tarkasti tähän. Koeta miettiä kaikki mahdolliset pelitilanteet.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.01 Kimppatehtävä

Suunnitelkaa yhdessä oma robottileikki. Laatikaa mahdollisimman tarkat ohjeet pelin pelaamiseksi tai leikkimiseksi. Robotin ohjaus pitäisi tapahtua sanallisesti tai kuvataulujen avulla. Laatikaa luettelot tarvittavista tarvikkeista, pelaajamäärästä sekä säännöistä.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.01 Ompputehtävä

Tee aiheeseen liittyvä oma tehtävä.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

10.01 Itsearviointi

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen




Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä