10.1 Ohjekoodeja ja algoritmeja
10.01 Ohjekoodi 1
Tutustu Annin herkkusämpylä valmistusohjeeseen. Laadi oma herkkusämpyläohje. Koeta kuvata kaikki työvaiheet mahdollisimman tarkasti. Palautus tapahtuu ryhmäpalautuskansioon, jossa muut näkevät laatimasi reseptin. Jos et halua palauttaa vastaustasi ryhmäpalautuskansioon, palauta se sivupalkin (sivun alalaidan) palautuskansioon.
1. Halkaise sämpylä
2. Voitele toinen puolisko ohuelti voileipämargariinilla.
3. Laita sämpylän päälle yksi viipale Emmental-juustoa.
4. Laita juustoviipaleen päälle yksi kalkkunaleikkele.
5. Ota sämpylän kokoinen pesty salaatinlehti.
6. Aseta salaatinlehti leikkeleen päälle.
7. Viipaloi tomaatti.
8. Laita yksi viipale tomaattia salaatinlehden päälle.
9. Laita sämpylän toinen puolisko kanneksi.
10. Nauti kylmän maitolasillisen kera.
1. Halkaise sämpylä
2. Voitele toinen puolisko ohuelti voileipämargariinilla.
3. Laita sämpylän päälle yksi viipale Emmental-juustoa.
4. Laita juustoviipaleen päälle yksi kalkkunaleikkele.
5. Ota sämpylän kokoinen pesty salaatinlehti.
6. Aseta salaatinlehti leikkeleen päälle.
7. Viipaloi tomaatti.
8. Laita yksi viipale tomaattia salaatinlehden päälle.
9. Laita sämpylän toinen puolisko kanneksi.
10. Nauti kylmän maitolasillisen kera.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Ohjekoodi 2
Laadi toimintaohje, kuinka sinun koulussasi toimitaan ruokailussa ruokaa noudettaessa. Voit katsoa mallia Villen laatimasta ohjeesta.
Villen koulun ruokalassa ruoka noudetaan itse linjastolta. Toimintaohje alkaa seuraavasti:
1. Pese kädet saippualla.
2. Kuivaa kädet huolellisesti.
3. Ota ensin tarjotin.
4. Laita seuraavaksi tarjottimelle haarukka ja veitsi.
5. Ota servietti automaatista.
6. Ota juomalasi.
7. Ota juoma, jos sinulla on erityisruokavalio. Muuten siirry eteenpäin linjastolla jne.
Villen koulun ruokalassa ruoka noudetaan itse linjastolta. Toimintaohje alkaa seuraavasti:
1. Pese kädet saippualla.
2. Kuivaa kädet huolellisesti.
3. Ota ensin tarjotin.
4. Laita seuraavaksi tarjottimelle haarukka ja veitsi.
5. Ota servietti automaatista.
6. Ota juomalasi.
7. Ota juoma, jos sinulla on erityisruokavalio. Muuten siirry eteenpäin linjastolla jne.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Ohjekoodi 3
10.01 Ohjekoodi 4
Laadi tehtävän 3 kaltainen toimintaohje, jota noudattamalla voit piirtää ruutupaperille suorakulmaisen kolmion.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Ohjekoodi 5
Valitse sinulle tuttu leikki, kuten 10 tikkua laudalla, kirkonrotta tai lipun ryöstö. Tee pelin pelaamiseen tarkka toimintaohje. Jaa ohje samalla muiden tutkittavaksi. Saatte samalla tallennettua tuttujen leikkien ohjeet talteen.
Jos et halua palauttaa vastaustasi ryhmäpalautuskansioon, palauta se sivupalkin (sivun alalaidan) palautuskansioon.
Jos et halua palauttaa vastaustasi ryhmäpalautuskansioon, palauta se sivupalkin (sivun alalaidan) palautuskansioon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Algoritmi 1
Matematiikassa laskujärjestyssopimus on esimerkki algoritmista. Kertaa ja kirjoita laskujärjestyksen algoritmi tarkasti tähän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Algoritmi 2
Kirjoita lukuyksiköittäin jakamisen algoritmi. Tee myös esimerkkilasku.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Algoritmi 3
Kirjoita allekkain jakamisen tai jakokulmassa jakamisen algoritmi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Algoritmi 4
Kertaa ja kirjoita allekkain vähentämisen algoritmi. Muista huomioida, kuinka lainaaminen vähennyslaskussa tapahtuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Tutkimustehtävä 1
Vuokaavioita käytetään usein kuvaamaan, kuinka algoritmi toimii. Vuokaaviot muistuttavat aika lailla graafisia ohjelmointikieliä. Valitse tältä sivulta yksi algoritmi tai ohjekoodi ja selvitä, kuinka se piirrettäisiin vuokaavioksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Tutkimustehtävä 2
Koodaa jokin tämän sivun algoritmi tai ohjekoodi esimerkiksi Scratch-ympäristöön.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Kimppatehtävä
Kimppatehtävänä on laatia palautealgoritmi. Ideana on, että jokainen oppilas luokassa reagoi ennalta sovitusti oppilaiden vastauksiin. Esimerkiksi jos oppilas vastaa opettajan tai oppilaan kysymykseen oikein, jokainen oppilas taputtaa vaikkapa nopeasti kaksi kertaa. Ryhmän tehtävänä on miettiä, miten ryhmä reagoi, jos vastausta pitäisi täydentää tai jos vastaus on väärin. Palautteessa on kuitenkin syytä muistaa positiivisuus ja kannustavuus.
Kokeilkaa myöhemmin luokassa ryhmien laatimia algoritmeja. Mikä tuntui toimivan ja mikä taas ei?
Kokeilkaa myöhemmin luokassa ryhmien laatimia algoritmeja. Mikä tuntui toimivan ja mikä taas ei?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Ompputehtävä
Tee ikioma tehtävä jaettavaksi muille luokan oppilaille tai opettajalle. Tehtävässä tulisi tarvita sivulla käsiteltäviä lasku- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
10.01 Selosta omin sanoin
Kerro omin sanoin, mikä tällä sivulla on tärkeää. Vinkkiä saat Jeleppi-taulusta, vinkkivideoista ja muista ohjeista. Voit liittää selostukseen kuvia, kaavioita, diagrammeja tai esimerkkilaskuja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.