5. Hahmon ohjelmoiminen – Event sheet

Haluamme ohjelmoida näppäimistöä. Ennen kuin se onnistuu, niin meidän pitää lisätä näppäimistö peliin objektina. Paina pelialueen päällä hiiren oikeaa painiketta ja valitse komento: Insert new object. Etsi objekti-ikkunasta Keyborad ja kuittaa valinta painamalla Insert-painiketta.


Ohjelmoidaan ensin pelihahmon ukko: hyppy, liikkuminen oikealle ja vasemmalle, niin että samalla käynnistyy haluttu animaatio.

  1. Paina Add event.
  2. Valitse Keyboard ja paina Next.
  3. Valitse kohdasta Keyboard komento: Key is down ja paina Next.
  4. Paina nyt nuolinäppäin ylös, jolloin ilmestyy teksti: Key: Up arrow. Paina lopuksi Done.
  5. Paina Add action.
  6. Valitse Ukko ja paina Next.
  7. Valitse kohdasta Animations toiminto: Set animation ja paina Next.
  8. Lisää kohtaan Animation se animaatio, joka käynnistetään eli täydennä kohdat: Animation: ”Hyppy”, From: beginning. Lopuksi kuittaa valinta painamalla Done.

Olet nyt luonut toiminnon, jossa pelihahmo hyppää ylöspäin ja samalla hyppy animoidaan. Lopputulos näyttää tältä.


Samalla tavalla luo komennot, joka käynnistää animaation: ”Oikealle”, kun painetaan nuoli oikealle ja käynnistää animaation: ”Vasemmalle”, kun painetaan nuoli vasemmalle. Komentojen pitäisi näyttää nyt tältä.


Laitetaan seuraavaksi Hissi1:n (ruskea palkki) liikkumaan tulimeren yli. Tällöin Hissi1:n x-koordinaatti vaihtelee 450:stä 1350:een.

Sovitaan, että Hissi1:llä on muuttuja nimeltään: suunta1. Kun suunta1-muuttuja saa arvon 0, niin Hissi1:n menee oikealle. Kun suunta1-muuttuja saa arvon 1, niin Hissi1:n menee vasemmalle. Perustetaan globaali-muuttuja painamalla työpöydällä hiiren oikeaa painiketta ja avautuvasta valikosta otetaan komento: Add global variable. Laita seuraavat arvot: Name: suunta1, Type: Number, Initial value: 0 ja paina OK.

Tehdään ensin komento: Kun suunta1 on yhtä suuri kuin 0, niin liikuta Hissi1:stä oikealle eli kulman 0° suuntaan.

  1. Paina Add event.
  2. Valitse System ja paina Next.
  3. Valitse kohdasta Global & local variables komento: Compare variable ja paina Next.
  4. Laita asetukset: Variable: suunta1, Comparison: = Equal to, Value: 0 ja paina Done.
  5. Paina Add action.
  6. Valitse Hissi1 ja paina Next.
  7. Valitse kohdasta Size & Position komento: Move at angle ja paina Next.
  8. Laita asetukset: Angle: 0, Distance: 1 ja paina Done. Jos kulma on 0, niin mennään oikealle. Jos kulma on 180, niin mennään vasemmalle. Jos kasvatat Distance- kohdan arvoa, niin hissi liikkuu nopeammin.

Hissi1 liikkuu siis oikealle (kulma on 0), kun muuttujan suunta1 arvo on yhtä suuri kuin 0. Komento on tällöin muotoa.


Samalla tavalla tee komento: Kun suunta1 on yhtä suuri kuin 1, niin liiku vasemmalle eli suuntaan 180°. Komento on tällöin muotoa.


Luodaan seuraavaksi ehto: Kun hissin vaakasuuntainen koordinaattipiste ( = X) on alle 450, niin muuta suunta1 arvoon 0 eli oikealle. Komento tehdään seuraavasti.

  1. Paina Add event.
  2. Valitse Hissi1 ja paina Next.
  3. Valitse kohdasta Size & position komento: Compare X ja paina Next.
  4. Laita asetukset: Comparison: < Less than, X co-ordinate: 450 ja paina Done.
  5. Paina Add action.
  6. Valitse System ja paina Next.
  7. Valitse kohdasta Global & local variables komento: Set value ja paina Next.
  8. Laita asetukset: Variable: suunta1, Value: 0 ja paina Done.

Lopputulos näyttää tältä. Eli kun Hissi1:n arvo X:n arvo on alle 450, niin vaihda suunta1:n arvoksi 0 eli oikealle.


Vastaavalla tavalla tee komento: Kun Hissi1:n X:n arvo on yli 1350, niin vaihda suunta1:n arvoksi 1 eli vasemmalle.

Nyt hissin pitäisi toimia oikein eli mennä edes takaisin arvojen 450 ja 1350 välillä. Tarvitsemme lisäksi kaksi vaakasuuntaista hissiä lisää. Järkevintä on tehdä Hissi1:stä klooni eli paina hiiren oikeaa painiketta Hissi1:n päällä ja avautuvasta valikosta valitse komento: Clone object type.


Kloonaa Hissi1:stä kaksi kopiota ja nosta hissit Hissi2 ja Hissi3 paikoilleen.


Hissi2:sta varten tarvitsemme lisäksi uuden globaalin muuttujan suunta2 ja Hissi3:sta varten tarvitsemme uuden globaalin muuttujan suunta3. Anna myös näille alkuarvot 0. Eli yhteensä sinulla pitäisi olla nyt kolme globaalia muuttujaa.



Voit tehdä kopioita (CTRL+C, CTRL+V) komennoista 4,5,6 ja 7 ja muokata ne sopiviksi Hissi2:lle ja Hissi3:lle. Muokkauksen jälkeen Hissi2:n komennot ovat seuraavanlasia. 



Ja Hissi3:n komennot ovat seuraavanlaisia.


Sinulla voi olla hieman erilainen karttapohja ja tarkat kääntöpaikat (X:n arvot) selviävät kokeilemalla ja pelaamalla.

Tehdään seuraavaksi komento, jossa joka 10:s sekunti putoaa uusi tynnyri. Komento on seuraavanlainen.

  1. Paina Add event.
  2. Valitse System ja paina Next.
  3. Valitse kohdasta Time komento: Every X seconds ja paina Next.
  4. Laita asetus: Interval (seconds): 10 ja paina Done.
  5. Paina Add action.
  6. Valitse KlooniPortti ja paina Next.
  7. Valitse kohdasta Misc komento: Spawn another object ja paina Next.
  8. Napsauta hiirellä kohtaa: Object: <click to choose> ja valitse Tynnyri ja paina OK.
  9. Laita siis asetukset: Object: Tynnyri, Layer: 0, Image point: 0 ja paina Done.

Eli joka 10:s sekunti tehdään KlooniPortissa uusi klooni tynnyristä, jolloin komento näyttää nyt tältä.


Kun tynnyri putoaa alla olevaan tulimereen, niin tynnyri on poistettava pelistä. Komento tähän on seuraava.

  1. Paina Add event.
  2. Valitse Tynnyri ja paina Next.
  3. Valitse kohdasta Collisions komento: Collisions with another object ja paina Next.
  4. Napsauta hiirellä kohtaa <click to choose> ja valitse Tuli ja paina OK. Lopuksi kuittaa valinnat painamalla Done.
  5. Paina Add action.
  6. Valitse Tynnyri ja paina Next.
  7. Valitse kohdasta Misc komento: Destroy ja paina Done.

Komento näyttää nyt tältä.