4. Hahmojen käyttäytymismallit – Behaviors

Jotta pelihahmot saadaan liikkumaan halutulla tavalla, niin meidän on lisättävä pelihahmoihin käyttäytymismalleja (Behaviors). Valitse objekti hiirellä napsauttamalla ja Properties-ikkunassa napsauta tekstiä: Behaviors. Lisää käyttäytymismalli + painikkeen avulla.

Lisätään aluksi maahan Solid ja Pyhiscs-käyttäytymismallit. Muista muuttaa asetus: Immovable: Yes, niin maa pysyy paikoillaan. Samoin estetään pyöriminen, laittamalla asetus: Prevent rotation: Yes.



Kun maa on kiinteä (Solid), niin sen päällä voi kävellä. Kun lisätään käyttäytymismalli: Physics, niin törmäykset kappaleen ja maanpinnan välillä ovat luonnolliset ja kimmoisat.

Vastaavasti lisää ukkoon käyttäytymismallit: ScrollTo, BoudToLayout, Physics, Platform. Hypyt toimivat pelkän Platform-käyttäytymismallin avulla eli Physics ei ole aivan välttämätön. Laita Phyhics-käyttäytymismalliin asetus, joka estää pyörimisen (Prevent rotation: Yes).

Tasossa pitäisi jo olla käyttäytymismallit: Jump-thru ja Physics. Solid ei saa olla tai muuten hyppy alhaalta ei onnistu.

Lisää hissiin samat käyttäytymismallit ja lisäksi 8Direction käyttäytymismalli. Säädetään vielä asetuksia seuraavasti.




Laitetaan seuraavaksi tynnyriin Pyhsics-käyttäytymismalli. Älä muuta oletusasetuksia. Tynnyrin pitäisi pudota ja saada nopeutta. Kun tynnyri törmää kaltevaan tasoon, niin sen pitäisi alkaa pyöriä, koska sillä on vauhtia

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä