6. Pelin parannusehdotuksia

Autot törmäävät toisiinsa

Jos haluat, että autot voivat törmätä toisiinsa, niin lisää silloin myös Solid- käyttäytymismalli violetille autolle. Jos teet näin, sinun on muutettava asetuksista kohta Obstacles muotoon: Custom.



Jotta Custom asetus toimisi oikein kaikissa tilanteissa (Auto törmää kiinteisiin esteisiin), niin sinun on kerrottava violetille autolle heti alussa, mitkä ovat esteitä tässä pelissä. Solid-asetus ei nyt toimi. Tämä tapahtuu Add obstacle toiminnon avulla. Lisää nämä toiminnot heti pelin käynnistämiskomentoon.




Kierroslaskuri paremmaksi

 

Nyt on mahdollista ajaa edes takaisin lähtöruudun yli ja kierrokset menevät hetkessä nolliin. Jos haluat estää tämän huijauksen, niin perusta ensin globaali-muuttuja Tarkistus ja anna sille alkuarvo 0.

 

Sen jälkeen lisää uusi Sprite-objekti (nimeä se nimellä TarkistusPortti) eli piirrä suorakaide vastakkaiselle puolen karttaa, niin että se menee kulkuaukon yli. Muuta asetuksista kohta: Initial visibility: Invisible. Eli suorakaide ei näy silloin pelaajille.

 

Lisää nyt aikaisemmin luotuun ehtoon uusi lisäehto eli Tarkistus = 0, jonka jälkeen muuta toiminnoissa Tarkistus-muuttujan arvo 1:ksi Set value- toiminnolla. Nyt laskuri toimii vain kerran ja edes takaisin ajaminen lähtöruudun päällä ei auta.

 

Tietysti kun auto on vastakkaisella puolen karttaa TarkistusPortin kohdalla, niin Tarkistus-muuttujan arvo pitää palauttaa takaisin 0:aan, jotta laskuria voi taas käyttää eli tee seuraava komento lisää.


Halkeama tiessä

Tausta-tasolle tien päälle voi tietysti lisätä uusia Sprite-objekteja, esimerkiksi halkeamia. Kun auto törmää halkeamaan, niin auton nopeus putoaa hetkellisesti nollaan. Kiihtyvyys säilyy ennallaan, joten siitä on kuitenkin helppo päästä yli.

Komento, joka pudottaa nopeuden nollaan näyttää tältä.


Muiden näppäinten käyttö

Haluatko ohjata autoa muilla näppäimillä kuin nuolinäppäimillä. Tässä esimerkki kuinka auton ohjaus voidaan toteuttaa muilla näppäimillä. Jotta tämä onnistuu, niin pelikenttään on lisättävä Keyboard- objekti ja autossa on oltava käytössä Car- käyttäytymismalli.



Huomio: Tämä periaateessa mahdollistaisi kaksinpelin, jolloin pelinäkymä pitäisi jakaa. Pelinäkymän jakamiseen kuitenkin tarvitaan maksullinen lisäosa ja se ei onnistu ilmaisversiolla.

Lopputekstit, joka kertoo voittajan

Jos haluat lopputekstit näkyviin (Victory, Game Over), niin tuo ne peliin Sprite-objektina, laita niihin Anchor -käyttäytymismalli ja laita asetus: Initial visibility: Invisible. Voittoteksti on helppo lisätä edelliseen koodiin.

 

Mutta jos violetti auto voittaa pelin, niin silloin se on Game Over. Lisää violettiin autoon objektikohtainen muuttuja (Instance varable), nimeltään KierroksetVioletti. Anna myös sille alkuarvo 4.

 

Sitten luot oman koodin pelin lopetuksesta myös violetille autolle, joka on muotoa.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä