4. Hahmojen käyttäytymismallit – Behaviors

Jotta pelihahmot saadaan liikkumaan halutulla tavalla, niin meidän on lisättävä pelihahmoihin käyttäytymismalleja (Behaviors). Valitse objekti hiirellä napsauttamalla ja Properties-ikkunassa napsauta tekstiä: Behaviors. Lisää käyttäytymismalli + painikkeen avulla.

Valitaan keltainen auto omaksi autoksi. Lisää siihen Car-, ScrollTo- ja BoundToLayout-käyttäytymismallit. Heti kun olet lisännyt nämä käyttäytymismallit, niin voit testata ajamista radalla ( = F5). Kun painat nuolen eteenpäin, niin auto kiihtyy. Kun painat nuolen taaksepäin auto peruuttaa (tai hidastaa vauhtia). Kun haluat kääntyä, niin paina nuoli joko oikealle tai vasemmalle. Kääntyminen tapahtuu vain liikkeestä. Tämä on Car-käyttäytymismallin toiminto.



Yksi tärkeä asetus Pathfinding-käyttäytymismallissa on Obstacles. Kun siinä asetus: Solids, niin auto osaa automaattisesti väistää kaikkia kiinteitä kohteita. Jos pelissä on muita kuin Solids-tyyppisiä esteitä, niin ne on erikseen silloin kerrottava koodia rakennettaessa (Add obstacle) ja silloin yleensä käytetään asetusta Custom. Kun reuna-esteissä tai Tilemap:ssa on kiinteä (Solid) käyttäytymismalli, niin auto ei aja esteiden läpi nyt. Laitetaan ainakin aluksi asetus Solids. Katsotaan myöhemmin sitä Custom-asetusta tarkemmin.



Muista siis laittaa kaikkiin reuna esteisiin (vaihtoehto 1) tai Tilemap:iin (vaihtoehto 2) Solid-käyttäytymismalli. Jos lisäksi olet asettanut törmäys-polygonit oikein, niin auto pysyy radalla.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä