Ping Pong

Pelin idea

Tehdään PingPong-peli, jossa pelikentän koko on 800 x 600. Tällöin vasemmassa yläreunassa on origo eli piste (0,0) ja oikeassa alareunassa on piste (800,600).  Pelikentän keskellä on keskipiste eli piste (400,300). Havaitaan, että X-koordinaatti kasvaa oikealle ja Y-koordinaatti alaspäin.

Pallo lähtee keskeltä ja pallon suunta arvotaan, jolloin alkukulma voi olla mitä tahansa väliltä: 0°…360°. Kun pallo osuu yläreunaan, niin arvotaan uusi kulma väliltä: 45°…135°. Kun pallo osuu alareunaan, niin arvotaan uusi kulma väliltä: 225°…315°. Jos pallo osuu oikeassa reunassa olevaan punaiseen palkkiin, niin silloin arvotaan uusi kulma väliltä: 135°…225°. Vastaavasti jos pallo osuuvasemmassa reunassa olevaan siniseen palkkiin, niin silloin arvotaan uusi kulma väliltä: -45°…45°. Pallo muuten menee koko ajan eteenpäin. Jotta peli vaikeutuisi koko ajan, on pallon nopeuden kasvettava, esimerkiksi silloin kun pallo osuu siniseen tai punaiseen palkkiin. Jos pallo osuu oikeaa tai vasempaan reunaan, tällöin peli alkaa alusta eli pallo palautetaan keskelle ja arvotaan uusi kulma. Lisätään peliin myös laskurit, jossa nähdään tehdyt maalit.





Huomio: Pelissä tarvittavat kuvat on ohjeen lopussa.

Tässä harjoituksessa uusia opittavia asioita:
  • Kerrataan pelin rakentamisen vaiheet.
  • Opitaan Construct-ohjelman käyttämästä kulma- ja koordinaatistosysteemistä.
  • Opitaan mittatarkkaa pelikentän suunnittelua.
  • Opitaan liikuttamaan kappalaita koordinaatistossa.
  • Käydään läpi arpomiskomento.

Aikasuositus: 2 - 4 oppituntia (45 min). Tarvittaessa 2 oppituntia enemmän, jos syntyy innostusta kehittää omia pelejä.

1. Opetuskerta: Tee ohjeen mukainen peli.

2. Opetuskerta: Tee peli, jossa toinen pelaaja ampuu pilkulta jalkapallon ja toinen pelaaja torjuu sen. 

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä