4. Hahmojen käyttäytymisnallit – Behaviors

Jotta pelihahmot saadaan esimerkiksi liikkumaan, niin meidän on lisättävä pelihahmoihin käyttäytymismalleja (Behaviors). Valitse taustakuva hiirellä napsauttamalla ja Properties-ikkunassa napsauta tekstiä: Behaviors. Lisää taustakuvaan Bullet-käyttäytymismalli. Muuta asetuksissa taustakuvan nopeus arvoon: Speed: 50 ja laita kohtaan: Set angle: No.



Tarkista seuraavaksi, että sama käyttäytymismalli ja asetukset on myös asetettu toisessa taustakuvassa (kopiossa)!

Lisää perhoselle 8Direction käyttäytymismalli ja BoudToLayout käyttäytymismallit. BoundToLayout-käyttäytymismalli estää perhosta lentämästä yli pelikentän. Muuta 8Direction käyttäytymismallin asetuksia Properties-ikkunassa. Voit kasvattaa hieman oletus maksiminopeutta, esimerkiksi 300 on hyvä eli laita kohtaan Max speed: 300. Samoin salli vain vaaka-liike eli laita asetus: Directions: Left & right. Estä myös pyöritys eli Set angle: No.



Emme lisää kukalle ja monsterille käyttäytymismalleja, vaan laitamme ne liikkumaan ohjelmallisesti.


Jos testaat käyttäytymismalleja (= F5), niin huomaat, että perhonen liikkuu nyt oikein, mutta taustakuva liikkuu väärään suuntaan, lisäämme seuraavaksi koodia Event sheet-ikkunassa ja korjaamme tämän ongelman.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä