4. Hahmojen käyttäytymismallit – Behaviors

Jotta pelihahmot saadaan liikkumaan halutulla tavalla, niin meidän on lisättävä pelihahmoihin käyttäytymismalleja (Behaviors). Valitse objekti hiirellä napsauttamalla ja Properties-ikkunassa napsauta tekstiä: Behaviors. Lisää käyttäytymismalli + painikkeen avulla.

Lisätään aluksi maahan Solid (= Kinnteä) ja Pyhiscs (Fysiikan lakien alainen)-käyttäytymismallit. Muista muuttaa asetus: Immovable: Yes, niin maa pysyy paikoillaan. Samoin estetään pyöriminen, laittamalla asetus: Prevent rotation: Yes.


Laitetaan seuraavaksi tykkiin 8Directions-käyttäytymismalli, muutetaan astus: Default controls: No eli ohjelmoimme itse siihen liikuttelu toiminnon hiiren avulla.


Pupu saa Pyhsics käyttäytmismallin. Voit päättää itse haluatko, että pupu kaatuu (pyörii) vai ei. Jos laitat asetuksen. Prevent rotation: No, sallii pyörimisen. Prevent rotation: Yes, estää pyörimisen.  Testaa ensin.



Kaikille palkeille pitää laittaa Solid ja Physics käyttäytymismallit. Solid tekee palkeista kiinteitä ja Physics tekee esineistä fysiikan lakien alaisia (gravitaatio, törmäykset). Palkit voivat kaatua eli ehdottomasti pitää olla asetukset: Prevent rotation: No ( = voi pyöriä) ja Immovable: No ( = voi liikkua).



Ammus saa myös Physics käyttäytymismallin. Lisäksi pelinäkymä laitetaan mukaan ammukseen eli ScrollTo-käyttäymismalli. Kun ammus lentää ulos pelialueelta, niin se poistetaan eli lisää myös DestroyOutsideLayout-käyttäytymismalli. Älä muuta asetuksia.


Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä