3. Pelihahmot

Pelihahmoja varten lisäämme uuden tason. Paina + painiketta Layers-ikkunassa ja anna tasolle nimi Properties-ikkunassa. Esimerkiksi Hahmot.




Kun nyt lisäät peliin pelihahmoja, niin Hahmot-taso on oltava tällöin valittuna.
Entä jos hahmo menee väärälle tasolle? Voit siirtää pelihahmon oikealle tasolle
painamalla hiiren oikeaa painiketta valitun hahmon päällä ja ottamalla
komennon: Move to layer.


Piirretään pelihahmo Inkscape-ohjelmassa. Katso, että hahmon koko on noin 100 px (W = leveys, H = korkeus). Tallenna pelihahmo komennolla: Tiedosto | Tallenna Bittikartta ( Export PNG Image). Valitse tiedostolle nimi ja tallennuspaikka painamalla Tallenna -painiketta (Export As) ja lopuksi tallenna valittu piirros Vie-painikkeella.



Kun painat hiiren oikeaa painiketta pelikentän päällä, niin avautuvasta valikosta valitse: Insert New object. Tai voit tuplanapsauttaa hiirellä pelikentän päällä. Valitse Insert New object-ikkunasta Sprite (pelihahmo) ja napsauta hiirellä Insert-painiketta


Kun nyt napsautat hiirellä työpöydällä, niin tällöin automaattisesti aukeaa kuva-ikkuna. Lataamme tallennetun pelihahmon painamalla avonaisen kansion näköistä kuvaketta. Valitse tallennettu kuvatiedosto hiirellä napsauttamalla ja paina Avaa-painiketta.

Piirretään Inkscapella toinen pelihahmo eli avain.

Piirrä aluksi ellipsi ja kaksi suorakulmiota ja sulata kuviot yhdeksi ottamalla komento: POLKU | YHDISTE. Piirrä kuvion päälle pienempi ellipsi, valitse kuviot aktiiviseksi ja ota komento: POLKU | EROTUS.
Piirrä kuvion päälle pienempi suorakulmio, valitse kuviot aktiiviseksi ja ota komento: POLKU | EROTUS.
Lopuksi tallenna avain komennolla: Tiedosto | Tallenna Bittikartta ( Export PNG Image).

Kun painat hiiren oikeaa painiketta pelikentän päällä, niin avautuvasta valikosta valitse: Insert New object. Tai voit tuplanapsauttaa hiirellä pelikentän päällä. Valitse Insert New object-ikkunasta Sprite (pelihahmo) ja napsauta hiirellä Insert-painiketta


Kun nyt napsautat hiirellä työpöydällä, niin tällöin automaattisesti aukeaa kuva-ikkuna. Lataamme tallennetun pelihahmon painamalla avonaisen kansion näköistä kuvaketta. Valitse tallennettu kuvatiedosto hiirellä napsauttamalla ja paina Avaa-painiketta.

Nyt sinulla pitäisi olla taustakuva ja kaksi pelihahmoa.