Micro:bit ja Teachable Machine (päivitys 8.2.2023)
Esimerkkiprojekti: Micro:bitin eleohjaus
Tämän sivuston sisältöä saa käyttää, kopioida, jakaa ja muokata täysin vapaasti.
Alkuun demovideo. Alaspäin selaamalla löydät ohjeet miten se tehtiin.
Tarvikkeet ja valmistelu
- Micro:bit (V1 tai V2), USB-johto, Micro:bitille virtalähde (paristo)
- Läppäri, jossa webcam ja/tai mikrofoni sekä Bluetooth. Internet-yhteys tarvitaan.
- Tämä toimii myös iPadilla. Tarvitset pädille kaksi sovellusta: Ohje 👈 Vain pädillä: Tämän jälkeen voit hypätä alla olevissa ohjeissa kohtaan 3.
Läppärille kohdat 1 ja 2:
1. Lataa ja asenna tietokoneelle Micro:bit Scratch link ohjelma. Tämä mahdollistaa Bluetooth yhteyden muodostamisen Scratch -nettisivun ja Micro:bitin välille. Ohjelma ja asennusohjeet löytyvät täältä: Scratch Link 👈
- SELAA linkistä avautuva OHJETTA hiukan alas ja HUOMIOI kohta " Asenna Scratch micro:bit HEX". Ennen kuin paritat Micro:bitin Bluetoothilla tietokoneeseen, tämä tiedosto pitää ladata Micro:bittiin. Voit ladata tiedoston myös tästä: scratch-microbit-1.2.0.hex.
- Kun Scratch Link on käynnissä, se pyörii tietokoneessa taustalla ja näkyy oikealla alareunassa valikossa.
2. Nyt avataan nettiselain. Käytämme ohjelmoinnissa Scratchin modia, nimeltä Strech 3. Pääset sinne osoitteella: https://stretch3.github.io 👈
- Stretch 3 siksi, että tässä on käytettävissä tekoälyn lisäämisen mahdollistava lisäosa, joita ei ainakaan toistaiseksi löydy tavallisen Scratchin puolelta.
Sekä läppärille että ipadille kohdat 3 ja 4:
3. Lisäosat käyttöön! Projektiin tarvitaan kaksi lisäosasettiä. Löydät lisäosat painamalla Scratchin vasemmassa alareunassa olevaa kuvaketta. Valitse käyttöön:
- TM2Scratch (antaa tekoälyn käyttöön liittyvät palikat, tärkeimpänä palikan, jonka avulla voidaa ohjata dataa Teachable Machinesta) ANNA TÄLLE LUPA KÄYTTÄÄ VIDEOKAMERAA JA/TAI MIKROFONIA!
- Micro:bit (antaa käyttöö Micro:bitin ohjaukseen liittyviä ohjelmointipalikoita)
Kun otat Micro:bit lisäosan käyttöön, kone alkaa automaattisesti etsiä Microbittiä Bluetoothin kautta.
4. Parita Micro:bit tietokoneen kanssa. Bitti voi olla kiinni koneessa usb-johdolla tai johto irti ja liitettynä paristoon. Bitin pitäisi nyt tulla näkyviin, parita.
Jos paritus onnistui, projektisi on valmis alkamaan ja voit siirtyä eteenpäin.
Esimerkkiprojekti, eleohjaus. Osa 1: Teachable Machine
Tämä on vain yksinkertainen demo, miten homma toimii. En kirjaa tällä erää näkyviin ohjeita Teachable Machinen 👈käyttöön. (Pädillä käytä TM-appia)
Opetin Teachable Machinen tunnistamaan kaksi ilmettäni: peruslukemat ja hymy. Nimesin nämä "vakava" ja "hymy". Kun kone osasi eleeni riittävän hyvin, valitsin "Export Model"1) Valitse ensin "Upload my model". Mallisi lataantuu pilveen ja saat mallistasi jaettavan linkin.
![TM1 export.jpg](https://peda.net/p/tuomo.parkki/micro-bit-ja-teachable-machine/esimerkkiprojekti/tm1-export.jpg:file/photo/fe76249ff186c5233894dac6f174291112e3fbb0/TM1%20export.jpg)
2. Nyt saat mallisi jaettavan linkin. Kopioi linkki leikepöydälle.
![TM1 export link.jpg](https://peda.net/p/tuomo.parkki/micro-bit-ja-teachable-machine/esimerkkiprojekti/tm1-export-link.jpg:file/photo/b247a7bd173b30102538286c7436354e00a19f94/TM1%20export%20link.jpg)
Sitten mennään Stretch3:n puolelle.
Huom! Mallisi on nyt pilvesssä ja käytettävissä linkillä. Voit siis sulkea Teachable Machine ikkunan/selaimen.
Esimerkkiprojekti, eleohjaus. Osa 2: Stretch 3 ohjelmointi
- Jos opetit TM:n tunnistamaan ääntä, valitse tietysti "Sound classification model URL"
![Stretch3 image.jpg](https://peda.net/p/tuomo.parkki/micro-bit-ja-teachable-machine/esimerkki-osa-2-stretch-3-ohjelmointi/stretch3-image.jpg2:file/photo/d4fd3fbee38cc6905e9d1b5301d67c803638e31a/Stretch3%20image.jpg)
2. Seuraavaksi ota palikka "When received image label". Tässä kohden sinun tarvitsee käynnistää image classification palikka, jolloin Teachable Machine -tiedot latautuvat. Pienen hetken päästä Label -alasvetovalikkoon ilmaantuvat opettamasi asiat (kuten ne TM:ssa nimesit), tässä tapauksessa "vakava" ja "hymy".
![Stretch3 image 2.jpg](https://peda.net/p/tuomo.parkki/micro-bit-ja-teachable-machine/esimerkki-osa-2-stretch-3-ohjelmointi/stretch3-image-2.jpg:file/photo/37c2ff41bf75c8ecc38a99427ebdcb00d6383ac6/Stretch3%20image%202.jpg)
3. Jopa ollaankin jo loppusuoralla. Nyt tehdään Micro:bit -palikoilla mitä tapahtuu, kun on ilme on "vakava" tai "hymy". Päätän ohjelmoida bittiin tulevaksi surunaaman ja/tai hymiön.
![stretchkoodi.jpg](https://peda.net/p/tuomo.parkki/micro-bit-ja-teachable-machine/esimerkki-osa-2-stretch-3-ohjelmointi/stretchkoodi.jpg:file/photo/4b05963083a67aaf8cf78b2259fc09aa912f528d/stretchkoodi.jpg)
- Itseasiassa palikat "Kun klikataan" ja "ikuisesti" ovat turhia. Toimii täydellisesti ilmankin.
Homma on nyt paketissa. Tämän jälkeen kuvasin alun demovideon.