Nappuloiden arvo ja vaihtaminen

Nappuloiden arvo ja vaihtaminen

Eri shakkinappulat ovat arvoiltaan erilaisia, sillä ne liikkuvat eri tavoin. Mitä tehokkaammin shakkinappula pääsee liikkumaan laudalla, niin sitä arvokkaampi se on.

Sotilas

Sotilas on shakkilaudan "arvottomin" nappula, sillä se on aika kömpelö. Yhden sotilaan häviö pelissä ei häviä koko peliä, mutta sotilaistakin pitää pitää huolta.

Sotilas on arvokas etenkin silloin, kun se on lähellä viimeistä riviä. Viimeiselle riville päästessään sotilas korottuu miksi tahansa muuksi nappulaksi, kuin kuninkaaksi.


Lähetti

Lähetti on noin kolmen sotilaan arvoinen. Vaikka lähetti pystyy liikkumaan pitkiä matkoja, niin se pystyy liikkumaan vain joko valkeilla tai mustilla ruuduilla. 


Ratsu

Ratsu on suunnilleen yhtä arvokas kuin lähetti, myös kolmen sotilaan arvoinen. Ratsu on parhaimmillaan silloin, kun se on lähellä shakkilaudan tapahtumia lyhyen liikkumistapansa vuoksi.


Torni

Torni on arvokkaampi kuin ratsu ja lähetti, noin viiden sotilaan arvoinen. Torni pystyy liikkumaan tehokkaasti laudalla, etenkin kun laudalla on tyhjiä pysty- ja vaakarivejä.


Kuningatar

Kuningatar on shakkilaudan arvokkain nappula, noin yhdeksän sotilaan arvoinen. Kuningatar on niin arvokas, että sen häviäminen laudalta tietää usein tappiota.


Nappuloiden vaihtaminen

Nappuloiden vaihtaminen tarkoittaa sitä, että molemmat pelaajat lyövät toisiltaan nappulat laudalta.

Kun vaihtoja suoritetaan, niin pitää huolehtia ettei tee itselleen epäedullisia vaihtokauppoja. Vaihtokauppa on epäedullinen, jos vaihtokaupan jälkeen vastustajalle jää arvokkaampi nappula laudalle kuin sinulle.
Kuvan asemassa valkean kannattaa vaihtaa lähetti torniin, sillä laudalle jää valkealle torni ja mustalle lähetti.