Programmering åk 1-3
ScratchJR
Lego WeDo
Utbildningsstyrelsen om programmering
Programmeringslekar
https://peda.net/lohja/tvt-sivut/ohjelmointi/oa
Esimerkkejä ohjelmoinnin alkeista ilman tietokonetta:
- Kapteeni käskee -leikki (Ohjeen mukaan toimimista)
- opettaja robottina (Opettajaa ohjataan esimerkiksi hakemaan kirja hyllystä niin, että hänelle annetaan lyhyitä ohjeita, esim. kävele kolme askelta eteenpäin, käänny oikealle, avaa kaapin ovi…)
- Laivan upotus –peli, lautapelit, shakki, Othello
- suunnistaminen ja kartanluku
- ruutupaperilla hahmon siirtäminen annetun ohjeen mukaan
- legoalustalla hahmon siirtämistä ohjeen mukaan
- Multilinkeillä rakentamista ohjeen mukaan
- ulkona asfaltilla/teippauksella lattiassa/hulavanteista olevat ruudukot ja labyrintit
ja ohjelmointileikkejä niissä
- laululeikit, tanssiaskeleet (letkajenkka)
- oppikirjojen omat sivustot pitävät sisällään alkeita ohjelmointiin
- Code.org -sivusto
https://ville.cs.utu.fi/opintopolku/ville_alakoulun_ohjelmointiopas.pdf
https://www.kodboken.se/start/kom-igang/lekar-och-ovningar
Esimerkkejä ohjelmoinnin alkeista tablettia tai tietokonetta apuna käyttäen:
- Code.org-sivusto
- Kodable, ScratchJr
- paljon muita vastaavia ohjelmia, joista vain pitää valita ryhmälle sopiva vaihtoehto