Ohjelmoinnin ABC

Tervetuloa ohjelmoinnin ABC -koulutukseen

Tälle sivulle on koottu netistä löytyviä vapaasti käytettäviä materiaaleja. Koulutuksen vetäjänä toimii luokanopettaja Tuukka Kokkonen Puijonsarven koulusta. Koulutus keskittyy tekemiseen ja kokeilemiseen. Tuukka ohjaa ja auttaa tarvittaessa. Yhteistyö opiskelijoiden välillä on sallitua ja jopa suotavaa. Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan OPS2016 mukaista ohjelmoinnin opetusta.

"Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, opettajien ja muiden aikuisten sekä eri yhteisöjen ja oppimisympäristöjen kanssa. Se on yksin ja yhdessä tekemistä, ajattelemista, suunnittelua, tutkimista ja näiden prosessien monipuolista arvioimista." OPS2014

Mitä ohjelmointi on?

Koodi2016-opas ja -verkkosivusto ovat suunnattu opettajille ja opetusalan päättäjille kertomaan, miksi ohjelmointi on tärkeää ja miten sitä voi opettaa. Suosittelen lukemaan opasta muutenkin, mutta nyt lue Koodi2016 -oppaasta: Mitä ohjelmointi on? Keskustele asiasta vierustoverisi kanssa ja yritä muotoilla vastaus lyhyesti alla olevaan Padlet-seinään. Tuplaklikkaa seinää, niin voit kirjoittaa vastauksesi.

Ohjelmointia ilman tietokonetta

Ohjelmoinnilliseen ajattelluun voi tutustua ilman tietokonetta. Ensimmäisenä harjoituksena opettaja voi toimia robottina, jota oppilaat käskyttävät. Opettaja toimii täsmällisesti annettujen ohjeiden mukaisesti ymmärtämättä liian monimutkaisia ohjeita.

Lisää harjoituksia löytyy esimerkiksi osoitteesta http://csunplugged.org/ Valitettavasti näitä ei ole ainakaan vielä käännetty suomeksi. Lisäksi Hello Ruby -kirja ja siihen liittyvät tehtävät ovat tutustumisen arvoisia.

Meidän koululla oppilaat tykkäävät myös pelata Robogem-lautapelejä.

Ensimmäiset askeleet ohjelmointiin graafisessa ohjelmointiympäristössä

Oppilaiden kanssa tutustuminen graafisiin ohjelmointi ympäristöihin on helppo aloittaa osoitteesta https://studio.code.org/. Sivustolta löytyy eri tasoisia ja mittaisia suomeksi käännettyjä kursseja, jotka opastavat pelinomaisesti askel askeleelta ohjelmointiin ja sen keskeisiin käsitteisiin. Opettaja ja oppilaat voivat kirjautua sivulle, jotta etenemistä voi seurata. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä.

Opettajan tehtävä on ohjata oppilaat tehtävien pariin sekä rohkaista oppilaita ratkomaan ongelmia yhdessä toisten kanssa. Välillä eteen voi tulla ongelmia, joihin oppilaat eivät meinaa keksiä ratkaisua. Silloin tarvitaan opettajaa apuun. Valitse joku koodaustunneista ja käy se läpi. Osaatko auttaa tarvittaessa?

Graafinen ohjelmointiympäristö

Kuudennen luokan lopussa hyvän osaamisen tavoitteena on siis, että oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä.

Scratch https://scratch.mit.edu/ on visuaalinen ohjelmointiympäristö, jossa voi ohjelmoida interaktiivisia tarinoita, pelejä ja animaatioita. Se on kehitetty MIT:n Media Lab:ssa. Se on ilmainen ja toimii selaimella tai sen voi asentaa koneelle. Kirjautumalla palveluun pystyy helposti tallentamaan työt ja jatkamaan työskentelyä, milla tahansa tietokoneella. Myös töiden jakaminen muille onnistuu. Alla esittelyvideo, joka antaa hieman kuvaa, mitä Scratchilla voi tehdä. Scratch ei toimi iPadeillä, mutta niille löytyy Pyonkee-sovellus. Toinen vastaava ohjelmointiympäristö, joka toimii selaimella ja myös iPadeillä on Snap!.

Scratch Overview from ScratchEd on Vimeo.

Alkuun Scratchin kanssa

Opettajan rekisteröityminen https://scratch.mit.edu/educators/#teacher-accounts

Suomenkielisiä oppaita Scratchin käyttöön löytyy useita. Tutustu nyt lyhyisiin perusteisiin.

Koodiaapisen MOOC-kurssi eli massiivinen avoin verkkokurssi ohjelmoinnista ja automatisointiajattelusta peruskoulun opetuksessa on alkanut. Se on suunnattu kaikille peruskoulun opettajille. Kurssilta löytyy Scratch-linja. Kurssin materiaaleihin voi tutustua myös ilman, että osallistuu kurssille. Suosittelen.

Pelien tekeminen ohjeiden mukaan

Syksyllä 2015 Linkki järjesti opettajille suunnatun verkkokurssin, jossa perehdyttiin pelien tekemiseen. Kurssin materiaalit ovat vapaasti käytettävissä. Linkki on Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella toimiva valtakunnallisen LUMA-keskuksen alainen resurssikeskus.

Kokeile tehdä ensimmäinen pelisi ohjeiden mukaan. Pelien rakentaminen ohjatusti antaa välineitä omien pelien suunnitteluun ja rakentamiseen. Nämä mallipelit on suunniteltu siten, että oppilaat voisivat saada tehtyä ne tunnissa.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä