Jennin digitutorointi
Jennin "tutorpaketit"
Voit halutessasi tilata seuraavanlaisia paketteja tutorointiin:
1. Ville-kertaus
1-3 opettajaa, 1-2 h.
Kerrataan Villen perustoiminnot, kuten kurssin lisääminen ja poistaminen, oppilaiden lisääminen ja poistaminen, salasanojen vaihto ja oppituntien rakenteen muuttaminen. Katsotaan Ville Lite-puolen asioita tai Ville Classic-puolen asioita, kumpaa opettaja on käyttänyt pääsääntöisesti.
2. Ville -omien tehtävien tekeminen
1-2 opettajaa, 2h
Harjoitellaan yhdessä omien tehtävien tekemistä Villeen. Kaikkia Villessä olevia tehtävätyyppejä voi tehdä myös itse.
Esim. jos riittää innostusta tehdä tehtäviä kielenopetukseen.
3. Koodaus ilman koneita
1 opettaja ja ryhmä oppilaita, 1h.
Soveltuu erityisesti pienille oppilaille tai koodauksen aloittamiseen
Erilaisia koodausjuttuja ilman koneita, pelejä ja leikkejä. Sovitaan tarkemmin opettajan kanssa, mitä tehdään.
4. Code.org -aloitus
1 opettaja ja ryhmä oppilaita, edeltävä välkkä opettajan kanssa ja 1h ryhmän kanssa. Koneet joka oppilaalle!
Ennen oppituntia opettajan tehtävänä saada huoltajilta lupa code.orgin käyttöön ja luoda omat opettajatunnukset.
Välitunnilla opettajan kanssa katsotaan ryhmälle tunnukset ja kirjautumistapa. Lisäksi katsotaan, mistä oppitunnista lähdetään liikkeelle.
Tunnilla oppilaiden kanssa kirjautuminen code.orgiin ja tehtävien tekeminen. Samalla opettajan kanssa katsotaan opettajanäkymää.
6. Scratch -aloitus
1h opettaja erikseen ja 1h opettaja + ryhmä oppilaita. Koneet joka oppilaalle!
Ennen oppituntia opettajan tehtävänä saada huoltajilta lupa Scratchin käyttöön ja luoda omat opettajatunnukset. Scratchin opetunnusten tuleminen kestää jonkun aikaa, joten tämä täytyy tehdä vähintään kolme päivää ennen tutorointia.
Ensin opettajan kanssa kahdestaan käydään Scratchin perusperiaatteita läpi, ja luodaan oppilaille tunnukset. Yhdessä katsotaan, minkä oppitunnin aiheen toteutamme oppilasryhmän kanssa. Tunnilla oppilaiden kanssa tehdään esim. klikkailupeli.
6. Seppo-peli
1h opettaja erikseen ja 1h opettaja+ryhmä oppilaita. Vaatii esim. kännykät oppilasryhmille
Ennen tuntia opettajan kanssa Seppo-pelin periaatteiden läpikäynti ja tehtävien tekeminen. Opettajan kannattaa miettiä jo etukäteen, millaisia tehtäviä haluaa tehdä Seppo-pelissä (esim. pieniä ryhmätehtäviä, kuten videointeja tai valokuvausta). Näistä kannattaa olla yhteydessä tutoriin jo hyvissä ajoin, niin voin antaa vinkkejä tehtäviin.
Oppitunnilla oppilaiden kanssa Seppo-pelin toteutus.
7. Google-ympäristö
1-3 opettajaa, min. 1h
Tutustuminen Google-ympäristön mahdollisuuksiin koulutyössä. Jos koululla on käytössä Gsuite, voidaan tutustua myös Classroomin ja muihin Gsuiten tarjoamiin mahdollisuuksiin.
8. Padlet
1-3 opettajaa, 1h.
Tutustutaan Padletin käyttöön opetuksessa. Luodaan käyttäjätunnus ja harjoitellaan Padletin peruskäyttöä. Opettaja saa itselleen Padeltin peruskäytön ohjeet.
9. Mentimeter/Graffiti creator/ Adobe spark / Bingo yms.
1-3 opettajaa, 1h.
Käydään läpi erilaisia kivoja juttuja opetuksen elävöittämiseen. Sovitaan joka ryhmän kanssa erikseen, mihin erityisesti keskitytään, mutta pikaiset esittelyt ehditään käymään kaikista.
10. Mitä tehdä musatunnilla?
1-5 opettajaa, 1-2h
Käydään läpi oppitunnin rakennetta ja esimerkkejä rytmiikasta, kiertopistetyöskentelystä tms.
Opettajat voivat itse valita kappaleita, joihin yhdessä mietitään esim. hyviä rytmejä/yhteissoittoa.
Opettajat saavat itsellensä pienen materiaalipaketin.
(Materiaali jonkin verran samaa kuin vuoden 2019 kikyssä)
11. Ukulele musatunnilla
1-5 opettajaa, 1-2h
Käydään läpi ukulelen aloittamista musiikin tunneilla. Opettajat saavat itsellensä pienen ukuleleopetusmateriaalipaketin.
(Materiaali jonkin verran samaa kuin vuoden 2019 kikyssä)
Jennin "tutorpaketit" (kopio)
Voit halutessasi tilata seuraavanlaisia paketteja tutorointiin:
1. Ville-kertaus
1-3 opettajaa, 1-2 h.
Kerrataan Villen perustoiminnot, kuten kurssin lisääminen ja poistaminen, oppilaiden lisääminen ja poistaminen, salasanojen vaihto ja oppituntien rakenteen muuttaminen. Katsotaan Ville Lite-puolen asioita tai Ville Classic-puolen asioita, kumpaa opettaja on käyttänyt pääsääntöisesti.
2. Ville -omien tehtävien tekeminen
1-2 opettajaa, 2h
Harjoitellaan yhdessä omien tehtävien tekemistä Villeen. Kaikkia Villessä olevia tehtävätyyppejä voi tehdä myös itse.
Esim. jos riittää innostusta tehdä tehtäviä kielenopetukseen.
3. Koodaus ilman koneita
1 opettaja ja ryhmä oppilaita, 1h.
Soveltuu erityisesti pienille oppilaille tai koodauksen aloittamiseen
Erilaisia koodausjuttuja ilman koneita, pelejä ja leikkejä. Sovitaan tarkemmin opettajan kanssa, mitä tehdään.
4. Code.org -aloitus
1 opettaja ja ryhmä oppilaita, edeltävä välkkä opettajan kanssa ja 1h ryhmän kanssa. Koneet joka oppilaalle!
Ennen oppituntia opettajan tehtävänä saada huoltajilta lupa code.orgin käyttöön ja luoda omat opettajatunnukset.
Välitunnilla opettajan kanssa katsotaan ryhmälle tunnukset ja kirjautumistapa. Lisäksi katsotaan, mistä oppitunnista lähdetään liikkeelle.
Tunnilla oppilaiden kanssa kirjautuminen code.orgiin ja tehtävien tekeminen. Samalla opettajan kanssa katsotaan opettajanäkymää.
6. Scratch -aloitus
1h opettaja erikseen ja 1h opettaja + ryhmä oppilaita. Koneet joka oppilaalle!
Ennen oppituntia opettajan tehtävänä saada huoltajilta lupa Scratchin käyttöön ja luoda omat opettajatunnukset. Scratchin opetunnusten tuleminen kestää jonkun aikaa, joten tämä täytyy tehdä vähintään kolme päivää ennen tutorointia.
Ensin opettajan kanssa kahdestaan käydään Scratchin perusperiaatteita läpi, ja luodaan oppilaille tunnukset. Yhdessä katsotaan, minkä oppitunnin aiheen toteutamme oppilasryhmän kanssa. Tunnilla oppilaiden kanssa tehdään esim. klikkailupeli.
6. Seppo-peli
1h opettaja erikseen ja 1h opettaja+ryhmä oppilaita. Vaatii esim. kännykät oppilasryhmille
Ennen tuntia opettajan kanssa Seppo-pelin periaatteiden läpikäynti ja tehtävien tekeminen. Opettajan kannattaa miettiä jo etukäteen, millaisia tehtäviä haluaa tehdä Seppo-pelissä (esim. pieniä ryhmätehtäviä, kuten videointeja tai valokuvausta). Näistä kannattaa olla yhteydessä tutoriin jo hyvissä ajoin, niin voin antaa vinkkejä tehtäviin.
Oppitunnilla oppilaiden kanssa Seppo-pelin toteutus.
7. Google-ympäristö
1-3 opettajaa, min. 1h
Tutustuminen Google-ympäristön mahdollisuuksiin koulutyössä. Jos koululla on käytössä Gsuite, voidaan tutustua myös Classroomin ja muihin Gsuiten tarjoamiin mahdollisuuksiin.
8. Padlet
1-3 opettajaa, 1h.
Tutustutaan Padletin käyttöön opetuksessa. Luodaan käyttäjätunnus ja harjoitellaan Padletin peruskäyttöä. Opettaja saa itselleen Padeltin peruskäytön ohjeet.
9. Mentimeter/Graffiti creator/ Adobe spark / Bingo yms.
1-3 opettajaa, 1h.
Käydään läpi erilaisia kivoja juttuja opetuksen elävöittämiseen. Sovitaan joka ryhmän kanssa erikseen, mihin erityisesti keskitytään, mutta pikaiset esittelyt ehditään käymään kaikista.
10. Mitä tehdä musatunnilla?
1-5 opettajaa, 1-2h
Käydään läpi oppitunnin rakennetta ja esimerkkejä rytmiikasta, kiertopistetyöskentelystä tms.
Opettajat voivat itse valita kappaleita, joihin yhdessä mietitään esim. hyviä rytmejä/yhteissoittoa.
Opettajat saavat itsellensä pienen materiaalipaketin.
(Materiaali jonkin verran samaa kuin vuoden 2019 kikyssä)
11. Ukulele musatunnilla
1-5 opettajaa, 1-2h
Käydään läpi ukulelen aloittamista musiikin tunneilla. Opettajat saavat itsellensä pienen ukuleleopetusmateriaalipaketin.
(Materiaali jonkin verran samaa kuin vuoden 2019 kikyssä)
Kivoja linkkejä kaikenlaiseen oppimiseen tietokoneella
-Toontastic (uudenlainen tapa kertoa tarinaa) toimii android ja ios laitteilla
-powtoon (animaation tekoon)
-bitstrips (piirrettyjä hahmoja ja sarjakuvaa)
-google earth (virtuaalinen kieromatka maailmaan)
-drumbot (rumputaustoja esim nokkahuilujen taustalle)
-filmora (ilmainen, hyvä editointityökalu)