Ilonan kasvukansio 2025-2026
Ilona Päivikeissä kevät -26
Päivikkien kevätkausi 2026 käynnistyi muistellen joululomapuuhia ja uudenvuoden ilotulituksia. Aamupiirillä ja ruokaillessa on harjoiteltu toisille kertomista ja myös vastavuoroisesti toistemme kuulemista. Kaverit ovat tulleet tärkeiksi ja ystävänpäivään valmistauduttiin jo hyvissä ajoin kortteja tehden, keskustellen, laulaen ja leikkien, huipentuen yhteiseen ystäväjuhlaan, jossa herkuteltiin itse leivotuilla ja koristelluilla sydänpipareilla. Tunnetaitotuokioilla on ollut hyviä pohdintoja ja yhteistä tekemistä tunteiden tunnistamisen, ilmaisun ja säätelyn tiimoilta. Eri kavereiden kanssa leikkimistä ja kaikkien mukaan ottamista on tärkeänä taitona harjoiteltu. Pakkanen paukkui tänä talvena niin innokkaasti, että talvilajeja ei juurikaan päästy kokeilemaan, mutta hiihdimme ja luistelimme maitopurkeilla ja askartelimme talvitaidetta. Kevään myötä kelien lämmetessä pääsimme taas Metsämörriretkille eväiden kanssa ja kylläpä oli mörri muistanut meille aina kirjeen mukana leikkimis- ja tutkimistehtäviä laittaa. Kevään merkkejä seurattiin aistit tarkkana ja myös luonnosta huolehdittiin roskia keräämällä. Kevääseen on kuulunut myös rairuohon ja äitienpäiväkukkasen istutusta, oli ilo seurata mullasta nousevia kasveja. Ryhmässä musisoinnin lisäksi olemme käyneet päiväkodin isompien yhteisillä musiikkipiireillä yhteisillä laululeikeillä. Liikuntaleikeillä sisällä ja ulkona opittiin mm. sääntöleikkejä ja kehonhallintaa, hauskuutta unohtamatta! Kevään aikana Päivikit olivat usein isolla porukalla pöydän ääressä tekemässä värityskuvia ja hamahelmitöitä, joiden kuviot alkoivat olla jo varsin tarkkaa silmä-käsiyhteistyötä ja hahmottamista vaativia. Harjoittelimme numeroita ja kirjaimia, sekä oman nimen kirjoittamista. Erilaisten kädentöiden myötä myös leikkaaminen alkoi olla koko ajan sujuvampaa. Kirjojen lukeminen on ollut mieluisaa ja olemmekin ahkerasti lainanneet kirjastosta kirjoja, omaa tarinankerrontaakin on alkanut tulla hassuin juonenkääntein. Sukkahahmojen teatteriesityskin oli mieleenpainuva hetki tällä keväällä. Nyt voi hyvillä mielin siirtyä kesäpuuhiin ja lomien jälkeen viskariryhmään!
0 kommenttia