Teemaviikko 2018

Teemaviikkoblogi 2018

Tekijä: Lara Luoma
Tämä aamu alkoi sillä, kun Aki Ruotsala tuli kertomaan meille hieman Merikarvian 150 juhlavuodesta ja sen tapahtumista. Tämän jälkeen katsoimme koko koulun voimin vuoden 2003 Ouraoopperaesityksen, teemaan liittyen. Tämän jälkeen pidimme tietokilpailun aiheesta Merikarvia 150 vuotta. Jokaiselta luokalta valittiin kolme edustajaa jotka kahootin avulla vastasivat Merikarvia aiheisiin kysymyksiin. Tietysti tämän kilpailun voitti meidän luokkamme, eli 8B. 😂 Sen jälkeen menimme tavallisesti syömään. Iltapäivällä oli vain yksi tunti ja vietimme sen auditoriossa. Saimme nyt seurata livenä vähän teatterin tyylistä näytöstä, jonka meille pitivät Kipa ja Pertsa. Muunmuassa he molemmat ovat olleet lähes jokaisessa Ouraoopperassa mukana. Näytös oli hauska. Viikko oli kokonaisuudessaan onnistunut ja mukava!

-Lara ja Riku

Tekijä: Sofia Ojamo
Teemaviikon viimeisen päivän vietimme koululla. Ensin meille kerrottiin Merikarvia 150 vuoden tapahtumista ja sen jälkeen katsoimme vuoden 2003 ouraoopperan ensimmäisen näytöksen. Ouraoopperan jälkeen oli luokkien välinen tietokilpailu aiheesta Merikarvia 150, jonka voitti 8B. Sen jälkeen Kirsi ja Pertti Kangas pitivät meille esityksen murteista. Kaikki pääsivät kotiin yhdeltä.

Tekijä: Kiia Mellin
Teemaviikon viimeisenä päivänä me olimme koululla. Aamupäivällä meille tultiin kertomaan Merikarvia 150 vuoden kesän tapahtumista ja me katsoimme hieman vuoden 2003 ouran oopperaa. Meillä oli myös luokkien välinen tietokilpailu jossa minun luokkani tuli toiseksi. Sen jälkeen oli ruokailu. Iltapäivällä meille tuli vieraaksi vuoden 2003 ouran oopperaan pääpari, he kertoivat hieman itsestään ja sen jälkeen he kertoivat meille murteista kääntämällä tekstin kahdelle eri murteelle. Lopuksi he kertoivat muutaman vitsin. Ihan viimeiseksi me vastasimme kyselyyn teemaviikosta. Omasta mielestäni päivä oli kiva.
- Kiia ja Jesper

Merikarvia 150v

Teemaviikon tälläerää viimeinen päivä keskittyi Merikarvian 150 juhlavuoteen. Aki Ruotsala kertoi meille aamulla mitä kaikkea Merikarvialla tapahtuu nyt juhlavuoden kunniaksi jonka jälkeen katsoimme Ouraoopperaa vuodelta 2003. Vielä ennen ruokailua meillä oli tietovisa Merikarviasta jonka voitti 8B. Pienen ruokatauon jälkeen Kirsi ja Pertti Kangas kertoilivat murteista, oopperasta ja oikeastaan vähän kaikesta ja se oli ehdoton lempparijuttu tänään. Meille näytettiin myös mitä viikon kuvatoimittajat olivat saaneet aikaan ja vielä lopuksi kaikki täyttivät ns. kyselyn teemaviikosta. Viikko oli hauska, mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu. Kiitos ja kumarrus kaikille jotka ovat tehneet sen eteen töitä🙂

Lopetuspäivä

aamulla katsoimme ouraoopperaa ja pidimme tietokilpilun aiheesta merikarvia 150 jonka voitti 8B. iltapäivällä kipa ja pertsa tulivat kertomaan murteista,joka oli lempi osamme päivästä:) kokonaisuudessaan viikko oli mielestämme onnistunut ja mukava👍🏻

-Anri ja Helmiina

Yrityspäivä

Torstaina 5.4. tutustuimme erilaisiin energiatuotantoihin ja robotteja valmistavaan yritykseen cimcorpiin
Kysyimme monilta oppilailta mielipiteitä tästä päivästä, monet sanoivat että päivä oli  tylsä. Meidän mielestämme kiinnostavin kohde oli cimcorp.
Mikään ei vetänyt vertoja bussimatkoille!😂

-Helmiina ja Anri

Retkipäivä

Tekijä: Lara Luoma
Teemaviikkomme kolmantena päivänä meille oli suunniteltu ja järjestetty kolme yritysvierailua Poriin ja Ulvilaan. Meidät oli jaettu kahteen ryhmään joista toinen lähti 8.45 ja toinen 10.00, jotta päivän kulku olisi sujuvampaa. Minä itse lähdin tuolloin klo 10.00. Ensimmäisenä suuntasimme Noormarkkuun Porin Energian lämpölaitokselle. Meille kerrottiin paljon yrityksestä ja sen toiminnasta. Pääsimme jopa tutustumaan yrityksen toimintaan lämpölaitokseen sisälle. Tämän jälkeen lähdimme ajelemaan Porin Tahkoluotoa kohti. Siellä saimme kuulla paljon hyödyllistä tietoa tuulivoimaloista, Porin merituulipuistoista, Hyötytyyli Oy:stä sekä saimme nähdä tuulivoimaloita myöskin melko läheltä. Tämä oli mielestäni mielenkiintoisin kohde. Päivän viimeisenä kohteena oli Ulvilan Cimcorp. Cimcorp on suuri kansainvälinen automaatiojärjestelmien toimittaja. Merkittävintä on rengasteollisuuden automaatiojärjestelmien toimitus. Saimme tutustua taas tehtaaseen sisälle ja kuulla paljon yrityksen toiminnasta. Meille oli järjestetty myöskin kunnon tarjoilut, mikä oli monen mieleen! Päivä oli kokonaisuudessaan mukava!

-Lara

Retki Poriin

Tekijä: Linnea Ojamo
Tänään teemaviikon kolmantena päivänä menimme Poriin linja-autolla. Koululta lähti kaksi linja-autoa ja ajat oli porrastettu. Ensimmäiseksi menimme Pori energia lämpölaitokselle, jossa Mikko Jaakkola piti meille lyhyen esittelykierroksen yrityksessä. Tämän lisäksi kävimme hyötytuuli Oy:ssä katsomassa tuulimyllyjä. Samalla opas kertoi meille niistä. Mielestäni tämä oli tämän päivän mielenkiintoisin osuus. Kun olimme kuulleet ja nähneet tuulimyllyjä tarpeeksi lähdimme Ulvilaan Cimcorpiin, mutta ennen sitä söimme eväät. Cimcorp tekee robotteja ja niiden osia. Saimme kuulla ja vähän myös nähdä, miten robotit toimii. Koko päivä Porissa oli mielenkiintoinen ja reissu oli kaikin puolin onnistunut.

Retkipäivä Porissa

Tekijä: Kiia Mellin
Vierailimme tänään kolmessa eri yrityksessä jotka olivat Pori energia (lämpölaitos), Hyötytuuli Oy ja Cimcorp. Oppilaat oli jaettu kahteen eri ryhmään jotka oli päätetty jo aikaisemmin. Ensimmäinen ryhmä lähti koululta kello 8.45 ja saapui takiaisin Merikarvialle kello 14.45 kun taas toinen ryhmä lähti kello 10.00 ja saapui takaisin Merikarvialle kello 16.15. Itse olin ryhmässä joka lähti kello 10.00 ja palasi kello 16.15. Ensimmäiseksi verailimme Pori energialla, siellä kävimme sisällä tehtaassa ja meille myös kerrottiin yrityksestä ja sen toiminnasta. Sen jälkeen vierailimme Hyötytuuli Oy:ssä, siellä meille kerrottiin yrityksestä ja sen toiminnasta, kävimme myös Tahkoluodon merituulipuistossa oppaiden kanssa. Sitten syötiin eväät ja lähdettiin kohti Cimcorpia. Cimcorpilla meille kerrottin yrityksestä, sen toiminnasta, työntekijöistä ja heidän työnkuvistaan, saimme myös vierailla tehtaan puolella. Sitten lähdettiin kotia kohti. Omasta mielestäni matka oli ihan kiva.
- Kiia ja Jesper

Porin reissu

Tekijä: Sofia Ojamo
Tänään vierailimme porissa kolmessa eri yrityksessä: Pori energia, Hyötytuuli ja Cimcorp. Yrityksissä kerrottiin niiden toiminnasta ja tuotannosta. Pääsimme katsomaan tuulimyllyjä läheltä ja Cimcorpin robitteja. Cimcorpissa meille tarjottiin berliininmunkkeja ja limsaa. Lisäksi söimme koululta saadut eväät.