Kurssin tavoitteet, sisällöt ja arviointi

Kurssin tavoitteet, sisällöt ja arviointi

Kurssin kesto: 12 x 2h=24 h

  • Oppilasmäärä: 24 - 25 oppilasta/kurssi.

Oppilaat jaetaan 2-4 oppilaan ryhmiin.

Oppimisympäristöt:
Robotiikkaluokka, luokkahuone, teknisen työn luokka

Oppianeet Tavoitteet Sisällöt
Ympäristötieto














Matematiikka




Käsityö














Äidinkieli




















Käsityö
T7 ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien.






T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä.

T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön


T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin.


T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto – ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

T10 kannustaa ja ohjata oppilasta kielentämään ajatuksiaan ja harjoittelemaan kertovien, kuvaavien tekstien tuottamista, myös monimediaisissa ympäristöissä

T12 tarjota mahdollisuuksia tekstien tuottamiseen yhdessä, rakentavan palautteen antamiseen ja saamiseen, ohjata ottamaan huomioon tekstin vastaanottaja

T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Projektissa oppilaat saavat itse ideoida ja rakentaa legoista sekä muista materiaaleista automaatiojärjestelmän, koneen tai robotin, joka suorittaa automaattisesti jonkun halutun työsuorituksen esim. kappaleen siirtäminen, lajittelu/luokittelu tms. Työsuorituksesta voi soveltaa myös pelin tai kilpailun.

Pohjana projektin idealle on Tämä toimii – prosessi sekä Robocup junior Alkeisfreestyle-sarja. Tästä on kehitetty koulullemme oma teknologia -projekti, jossa hyödynnämme koulumme Lego Mindstorms EV3 ja Lego NXT- sarjoja.

Ohjelmointi tapahtuu Lego Mindstorms EV3- koodausohjelmalla.



Kurssin aikana käymme opintokäynnillä paikallisessa teknologiayrityksessä (Kaptas). Tavoitteena opintokäynnillä on saada ideoita ryhmien omiin projekteihin ja nähdä mihin ja miten robotiikkaa ja automaatiotekniikkaa hyödynnetään käytännössä.

Kurssin oppitunneilla ryhmät
 ideoivat, suunnittelevat ja valmistavat älykkäät koneensa/vempaimensa ja niille mainoksen.

Oppilaat tekevät omasta työstään mainosvideon esim. iMoviella ja jos aikaa riittää esittelymainoksen esim. MS Power Pointilla

Ryhmät kirjaavat ja kuvaavat koko prosessin vielä päiväkirjoiksi pedanettiin. Pedanetissä on myös opettajan ohjeistus oppilaille projektin eri vaiheista sekä chat, jossa voi jakaa projektiin liittyviä ideoita, ajatuksia ja fiiliksiä muiden ryhmien kesken.

Eri oppilaiden kaikkien oppiaineiden tiedot ja taidot ja muu erityisosaaminen pyritään ottamaan ryhmässä käyttöön.



Prosessiin kuuluu monia erilaisia työvaiheita. Ne jaetaan ryhmän neljän jäsenen kesken.



Ryhmän työnjako ja vastuut:
- suunnittelu ja piirtäminen, yhteisten ideoiden pohjalta.
- aikataulun teko
- legorakentelu/muu rakentelu
- ohjelmointi
- mainoksen teko
- päiväkirjan kirjoittaminen ja dokumentointi kuvin Pedanettiin. Kuvataan tai piirretään ryhmän jokaisen jäsenen tekemiset eri vaiheissa.

Keväällä 2017 sovittuna ajankohtana järjestetään koulun yhteinen projektien esittelypäivä. Ryhmät esittelevät valmiita tuotoksiaan ja kaikki pääsevät kokeilemaan niitä.

Koulun oma tuomaristo ja yleisö valitsee Tämä toimii/Alkeisfreestyle - kriteereillä projekteista kolme parasta, jotka palkitaan. (Stipendirahasto)

Arviointi:
Itsearviointi ja vertaisarviointi
Opettaja antaa palautetta työskentelyprosessin eri vaiheissa.
Valinnaisaine arvioidaan arvosanoin hyväksytty / hylätty.

Työn arviointiin osallistuvat koulun tuomarit ja osallistuva yleisö. (parhaan työn äänestys)
Alkeisfreestylen arvioinnissa kiinnitetään huomiota automaatio- ja robotiikkatyön kokonaisuuteen. Alkeissarjassa arvioinnissa painotetaan muita osa-alueita enemmän ryhmän yhteistyötä, taiteellista suunnittelua ja työn esittelyä:
• Suunnittelu ja rakenne max 10 p
o Mekaniikka
o Sensoreiden käyttö
• Ohjelmointi ja työskentely max 10 p
o Ohjelmoinnin monimutkaisuus ja omaperäisyys
o Tehdyn ohjelman selittäminen
o Alkuperäisyys § Ohjelman alkuperän osoittaminen
itsekeksitty / mallista rakennettu / jatkojalostettu Onko työ osallistunut kilpailuun aiemmin.
• Työskentely max 10 p
o Joukkueen yhteistoiminta ja tehtävien jakaminen
o Työskentelyprosessin esittäminen
• Taiteellinen suunnittelu ja rekvisiitta max 20 p
o Automaatioon ja robotiikkaan liittyvä sommittelu
o Materiaalien käyttö, luovuus ja kekseliäisyys
o Tehosteet
o Rekvisiitta
• Työn esittely max 10 p
o Viihdyttävyys ja sujuvuus
o Esittely- ja mainosvideo

Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L4 Monilukutaito
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys