2018-2019

Ysit Yrityskylässä

YSIT YRITYSKYLÄSSÄ

Yrityskylä on Taloudellisen tiedotustoimiston kehittämä yhteistoiminnallinen oppimisympäristö, jossa yhdeksäsluokkalaiset pääsevät kokeilemaan yrityksen johtamista kansainvälisillä markkinoilla. Yrityskylä -kokonaisuuteen kuuluu sekä oppitunteja koululla että vierailu Yrityskylä -pajaan. Vierailua edeltävillä oppitunneilla opitaan yrityksen toimintaan liittyviä käsitteitä sekä yhteistyötaitoja. Oppitunneilla ja pajapäivässä oppilaat työskentelevät ryhmissä ja hyvä yhteistyö on edellytys yrityksen menestymiselle.

Honkajoen yhdeksäsluokkalaiset aloittivat Yrityskylä -kokonaisuuden syyskuussa yhteiskuntaopin oppitunneilla. Yrittäjyys kuuluu yhteiskuntaopin opetussuunnitelmaan. Lokakuussa pääsimme Tampereen Yrityskylään, jossa vietimme nopeatempoisen parituntisen. Yrityskylä-vierailun aikana oppilaiden yritykset valmistivat tuotteita ja kävivät kauppaa kansainvälisillä markkinoilla. Yrityskylä oppimisessa hyödynnetään vahvasti pelillisyyttä ja oppilasryhmien yritykset kilpailivat toisiaan vastaan. Päivän aikana eniten voittoa tehnyt yritys palkittiin. Pelin tempo kiihtyi sen edetessä ja vähitellen jokainen huomasi ettei kukaan voinut jäädä toiminnasta sivulliseksi, vaan kaikkien työ oli tärkeää yrityksen menestymiselle.

8 luokan historian ja biologian opintomatka Helsinkiin

Pääsimme lukiolaisten kanssa samalla bussilla Helsinkiin, lähtö Honkajoelta oli jo klo 7.00. Aikataulu oli tiukka, koska matka on pitkä, joten ilman pysähdyksiä paineltiin Kaisaniemeen asti. Lukiolaiset jäivät kasvitieteelliselle puutarhalle ja kuljettaja kyyditsi 8-porukan rautatientorille. Katselimme kuuluisimmat historialliset nähtävyydet rautatientorin ympärillä: Suomen kansallisteatteri, Ateneumin taidemuseo, Aleksis Kiven patsas, asemarakennus Lyhdynkantajat -patsaineen, joita myös kivimiehiksi kutsutaan. Monesti rumimmaksi rakennukseksi äänestetty "makkaratalo" oli myös matkan varrella. Meille oli varattu ruokailu "Helsingin kauneimmassa pikaruokalassa", Rautatieaseman Burger Kingissä klo 11.30. Siihen oli vielä aikaa, joten marssimme reippaasti pääpostiin ostaman Helsinki-kortit ja postimerkkejä. Ruokailuun saimme rahat Honkajoen maatalousnaisilta. Ostimme R-kioskilta päiväliput, joilla matkustimme paikallisilla joukkoliikennevälineillä koko päivän. Ensimmäinen, monelle uusi kokemus, oli ajaminen metrolla. Menimme vain yhden pysäkinvälin rautatieasemalta Kamppiin, jossa poikkesimme sisälle Kampin kappeliin. Kampin kappeli on pyöreänmuotoinen, puusta rakennettu kappeli, keskellä kaupungin hulinaa. Sovitusti rauhoituimme kappelissa täyden hiljaisuuden vallitessa 5 minuuttia. Turisteja tuli ja meni ovesta, mutta me hiljennyimme hetkeksi.

Oppilailta tuli ihastelevia kommentteja, kun kävelimme ihmisvilinässä Mannerheimintietä, suurkaungin vilinä oli monelle uusi kokemus. Aikataulumme oli melko tiukka, joten marssivauhti oli reipas. Monenlaista urheilua harrastaville oppilaille kaupungilla reippaasti kulkeminen oli vierasta; Helsingissä on kaupungin rytmi, ihmiset kävelevät ja pyöräilevät ripeästi. Reittimme kulki pitkin Aleksanterinkatua kuuluisan Stockan kellon ohi päätyen Senaatintorille. Kipusimme Tuomiokirkon rappuset ja menimme sisälle Helsingin kuuluisimpaan kirkkoon. Muiden turistien tavoin ihmettelimme valtavaa kirkkoa hetken. Ulkopuolella otimme ihanan ryhmäkuvan rappusilla muistoksi retkestämme. Matkamme jatkui kauppatorin puolelle Uspenskin katedraaliin ja Helsingin kaupungintalolle. Presidentinlinnaa vartioivia sotilaita pojat eivät ensin uskoneet oikeiksi ihmisiksi! Takaisin menimme raitiovaunulla, mikä taisi olla kaikille uusi kokemus. Jäimme pois Kansallismuseon kohdalla ja katselimme reitin varrella olevat  nähtävyydet: Finlandia-talo, Musiikkitalo, Eduskuntatalo presidenttien patsaineen, Kiasma, Mannerheimin ratsastajapatsas. Ennen Luonnontieteelliselle museolle sovittua opastettua kierrosta oppilaille jäi toivomaansa shoppailuaikaa Kampin kauppakeskuksessa reilu tunti. Luonnontieteellisen museon Suomen luonto eri vuodenaikoina -näyttely oli huikea ja se sopii hyvin 8-luokan biologian opetussuunnitelmaan. Kotimatkalle lähdimme yhdessä oman kierroksensa tehneiden lukiolaisten kanssa Kiasman pysäkiltä sovitusti kio 17. Tunnelma bussissa oli väsynyt, mutta riemullinen. Yhden 15min pysähdyksen taktiikalla olimme Kankaanpäässä klo 21.30, Honkajoella bussi oli klo 22.