Scratch, osa 1

Tutustu Scratchiin

Scratch on erittäin suosittu ja helppo monipuolinen graafinen ohjelmointikieli. Graafinen ohjelmointi on helppoa, ei tarvitse osata mitään ohjelmointikieltä, vaan kootaan valmiit komentopalikat haluttuun järjestykseen. Scratchilla voi tehdä esim. animaatioita, pelejä, sarjakuvia, yms. Scratch toimii suoraan selaimessa, eikä sitä varten tarvitse ladata mitään. Omien juttujen tekemisen lisäksi Scratchissa voi jakaa omia tuotoksiaan ja katsoa ja kokeilla muiden tekemiä juttua, esim. pelejä. 

Aloitussivu näyttää tältä. Aloitussivulle on nostettu Scratch-käyttäjien tekemiä projekteja, joita voi käydä katsomassa. Tutki-kohdasta löydät lisää projekteja (pelejä, animaatioita, piirroksia yms.)

Tehtävä 1:
Käy tutkimassa Scratchin tarjontaa ja laita sivun alalaidan palautuslaatikkoon linkki ja kuvaus jostakin Scratch-projektista, josta tykkäsit.
Palautuslaatikko on malliltaan yhteinen. Muut näkevät palautuksesi ja sinä muiden. Käy katsomassa myös muiden suosikkeja.

Luo-kohdasta pääsee itse kokeilemaan Scratchin käyttöä. Luo kohdasta (maapallo) voit myös vaihtaa kielen, jos se on englanti. Tee kuitenkin ensin tunnukset kohdasta Liity Scratchiin. Vain omilla tunnuksilla kirjautuneena voit tallentaa ja jakaa tekemisesi.




Kirjaudu siis sisään ja valitse Luo. Silloin pääset varsinaiseen työtilaan. Vaihda kieli suomeksi maapallon kohdalta. Katso tutorial-video, jos sinulla näkyy työtilassa sellainen. Jos ei näy, niin mene Oppitunnit (tai ideat) kohtaan ja katso sieltä Aloitus.




Tehtävä 2
Kokeile ja leiki Scrathin kanssa.


Tehtävä 3
Katso sitten jokin muu Oppitunti ja tee ohjeiden mukaan jokin oma projekti. Ohjeita ei tarvitse noudattaa kovin tarkasti, mutta ota ideoita omaan projektiisi.Anna projektillesi nimi ja tallenna se salkun kuvasta. Julkaise projektisi Jaa-kohdasta. Laita toiseen palautuslaatikkoon projektisi nimi, niin että ope voi katsomassa aikaansaannoksesi. Toisesta palautuslaatikosta vain ope näkee palautuksesi.