Viikkokuulumiset

Viikko 22

Maanantai: Eskarit ulkoilivat ensin ja sen jälkeen eskareille oli luvassa somekasvatusta. Koulukuraattori kysyi eskareilta eri somealustojen ikärajoista ja mitä niissä voi tehdä. Eskarit tuntuivat tietävän kaikkien kysyttyjen alustojen logot ja käyttötarkoitukset. Ikärajat eivät olleet niinkään tiedossa. Keskustelimme myös pelien ja elokuvien ikärajoista ja niihin liittyvistä symboleista. Keskustelimme myös siitä, miksi niissä on ikärajat ja miksi niitä pitää noudattaa.

Viskarit jäivät aamupalalta hetkeksi sisäleikkeihin. Loppu aamupäivä ulkoiltiin. Ulkoilun jälkeen vietettiin kahdet kesäsynttärit.

Tiistaina:
Eskarit tekivät huomiseen kirkkoon tutustumiseen liittyen tehtäviä. Leeni-lammas oli lähettänyt meille kirjeen, joka luettiin. Eskaripuolelle oli piilotettu 20 palapelin palaa. Jokainen sai hakea kolme ja asettua odottamaan pöydän ääreen. Kaikki palat kerättyämme teimme palapelin ja saimme selville mihin keskiviikon retki suuntautuu. Katsoimme myös kirkkoon liittyviä kuvia, joista kuulemme lisää keskiviikkona.

Viskarit lähtivät aamulla ulkoilemaan. Kun eskarit pääsivät omien tehtäviensä jälkeen ulos, lähdettiin yhdessä ostamaan jäätelöt S-marketista. Jokainen pääsi itse valitsemaan oman jäätelön ja viemään sen kassahihnalle jonossa. Lapset nappasivat omat jäätelöt ja tehtiin ulos jono. Jonossa kuljettiin veturiaukiolle herkuttelemaan jäätelöt. Ennen ruokailua juhlittiin yhdet kesäsynttärit. Nyt on kaikkien synttärit vietetty tämän toimintakauden aikana. Synttärikuvia löytyy pedanetin kuvakansiosta. Toukokuun kuvat myös lisätty kansioon.

Keskiviikkona: Eskarit lähtivät tutustumaan Jokioisten kirkkoon ja hautausmaahan. Kävelimme paahtavassa auringossa koko matkan, joten kaikilla oli jano. Ensimmäisenä meillä olikin juomatauko. Vesihuikan jälkeen jakaannuimme Talitintit toiseksi ryhmäksi ja Punatulkut toiseksi. Talitintit pääsivät ensin tutustumaan kirkkoon. Kirkossa kuulimme kirkkoon kuuluvista asioista ja esineistä, pääsimme urkuparvelle tutustumaan urkuihin (jokainen sai myös soittaa urkuja) ja kurkistimme saarnastuoliin. Ulkona laskimme kirkon ikkunat, juoksimme kirkon ympäri, istutimme kukkia ja tutustuimme muutamaan vanhaan hautaan. Lopuksi joimme taas vettä ennen paluumatkaa. Mukaan saimme tehtävän, jossa yhdistettiin oikea kuva ja sana.

Viskarit ulkoilivat heti aamupalan jälkeen. Ulkoilun jälkeen koulukuraattori Niina piti meille some kasvatusta. Tutkittiin sosiaalisen median alustojen logoja. Aika vähän viskarilaiset tunnistivat logoja ja moni lapsista kertoi käyttävänsä esimerkiksi Spotifya ja YouTubea aikuisen valvonnassa. Puhuttiin myös ikärajoista ja pelikonsoleista.

Torstaina: Eskarit saivat aamulla valita, haluavatko he leikkiä ulkona vai sisällä. Kaikki halusivat leikkiä sisällä, joten jäimme sisälle, kunnes oli aika lähteä kirjastoon. Kirjastossa saimme kuulla kaksi satua. Satujen jälkeen saimme onkia kaloja, jotka olivat syöneet jotain sopimatonta. Joka kalasta löytyi yksi palapelin pala. Palapelin kokoamisen jälkeen siitä paljastui kirjastokortti. Askartelimme myös omat kalat, jotka pääsivät heti kotiin. Kotiinviemisiksi saimme myös kirjastokorttihakemukset ja lukemiseen liittyvän arvontakupongin.

Lounaan eskarit söivät Punatulkku-eskareiden kanssa, koska kaikki muut lapset olivat kevätretkellä. Lepohetkelle mentiin omaan sänkyyn. Luimme lukulumosta satua "Heinähattu, Vilttitossu ja ärhäkkä koululainen" lähestyvän kouluunmenon vuoksi. Kirja jäi pahasti kesken, joten sen voi lukea tai kuunnella lukulumosta loppuun kotona. Levon jälkeen teimme urakalla keskeneräisiä tehtäviä loppuun, koska huomenna on viimeinen eskaripäivä!

Viskarit suuntasivat bussilla Sastamalaan Herra Hakkaraisen taloon yhdessä Sinitiasten ryhmän ja Punatulkku viskareiden kanssa. Matkalla katseltiin maisemia, ja puhuttiin liikenneturvallisuudesta. Aihe nousi esiin, kun bussissa ihmeteltiin "vasaroita", joilla hätätilanteessa rikotaan ikkuna. Matkalla bongailtiin myös opastekylttejä Herra Hakkaraisen taloon. Perillä jakauduttiin kolmeen ryhmään keltaiset, punaiset ja siniset. Jokaisessa ryhmässä oli Talitinttejä, Punatulkkuja ja Sinitiaisia. Herra Hakkaraisen talossa päästiin leikkimään avaruushuoneeseen, suutari- ja kauppaleikkiin, kotileikkiin ja piirtämään. Leikeissä sai myös pukeutua roolivaatteisiin. Ulkona oli autopiha, jossa pääsi polkuautoilemaan, bussin kyytiin, autopesulaan, tankkausasemalle sekä poliisiasemalle. Jos pohditte kesälle retkikohteita kannattaa ehdottomasti tutkia myös tätä vaihtoehtoa!🌞 Kuvia kuvakansiossa.

Perjantai: Diskoiltiin ja herkuteltiin.

Kiitos teille huoltajille sujuvasta yhteistyöstä!❤️
Viikkokuulumiset pedanetin puolella hiljenee kesän ajaksi. Kuvakansion kuvat ovat ladattavissa omaan käyttöön heinäkuun lopulle asti. Muistutuksena kuvia EI saa jakaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Kasvunkansiot tehdään loppuun kesäkuun aikana. Eskarilaisten huoltajat saavat kesän aikana kasvunkansion latausohjeet viestitse. Viskareiden kasvunkansiot jäävät Talitinttien pedanettiin ja huoltajat voivat niitä salasanan syötettyään tutkia. Koululle eskariin siirtyvien kasvunkansioiden siirrot hoidetaan syksyllä.
Mukavaa kesää!🌻

Viikko 21

Maanantai: Ulkoilimme kauniissa kevätsäässä. Sisälle tultuamme vietimme synttäreitä. Meillä on tänä vuonna monta lasta syntynyt kesällä, joten juhlimme niitä jo etukäteen, jotta kaikki saavat juhlia synttärinsä Talitintti kavereidensa kanssa.

Tiistai: viskarit ulkoilivat aamupäivällä miltein kahden tunnin ajan. Ulkona pelattiin jalkapalloa, keinuttiin, leikittiin kauppaa, oltiin kotileikissä ja rakennettiin hiekkalaatikolla. Sisällä harjoiteltiin torstain kevätjuhlaa ja VAU kuinka taitavasti viskarit osaavat laulut. Kun aikuinen sanoi laulun nimen, niin viskarit alkoivatkin jo sitä laulamaan.

Eskarit olivat saaneet kutsun Miinan eskareilta tulla kylään Miinan eskariin. Ulkoilimme yhdessä, kokoonnuimme aamupiiriin, teimme matikka-tehtäviä neljässä pienessä ryhmässä, kuuntelimme lukulumosta tarinan "Fanni ja kiukkuiset kaksoset" ja ruokailimme Miinan koulun ruokalassa. Ruokailun jälkeen ulkoilimme vielä hetken ennen Teerimäkeen paluuta. Kaikissa tilanteissa Miinan koulun eskari opasti Talitintti eskaria. Saimme siis tutustua moniin uusiin käytänteihin, joista on hyötyä ensi vuonna koululaisena.

Keskiviikko: Lähdimme heti aamulla Paanan koululle harjoittelemaan huomisillan kevätjuhlaa. Harjoittelimme kaikki laulut, esitykset ja eskareiden todistusten jaon. Harjoitusten jälkeen eskarit jäivät koristelemaan juhlasalia ja viskarit lähtivät päiväkodin pihalle ulkoilemaan. Palattuamme kaikki Teerimäkeen vietimme taas kesänsynttäreitä. Tällä kertaa meillä oli kahdet synttärit.

Torstai: Ulkoilimme päiväkodin pihalla, harjoittelimme kevätjuhlalauluja ja vietettiin kahdet kesäsynttärit. Illalla juhlittiin Paanan koululla kevätjuhlaa. UPEASTI lapset lauloivat ja loruttelivat juhlassa.❤️

Perjantai: Lähdettiin aamupalan jälkeen kohti rantabulevardia retkeilemään. Rantabulevardilla aloitettiin kokoontumisella, jossa kerrottiin säännöt ja päivän kulku. Kokoontumisella keskusteltiin myös kesälomasta ja kesäloman jälkeisestä ajasta. Kesän jälkeen eskarit aloittavat koulun ja viskarit eskarin Talinteillä tai Miinalla. Myös ryhmien aikuiset tulevat muuttumaan. Bulevardilla lapset pääsivät leikkimään. Lapset kiipeilivät puunrungolla, leikkivät lääkäriä sekä kauneushoitolaa. Aikuisen kanssa pääsi myös käymään laiturilla. Leikkien jälkeen syötiin makkaraa ja ruisleipää, jotka olivat päivän lounas. Lopuksi kokoonnuttiin pikkuporukoissa lepäämään ja lukemaan kirjaa. Päiväkodilla rauhoituttiin vielä elokuvaa katsellen.

Viikko 20

Maanantaina aloitettiin aamu ulkoillen lämpimässä kevätsäässä. Piirillä harjoiteltiin kevätjuhlaesitystä sekä kevätjuhlan yhteislauluja. Piirin jälkeen jaettiin porukka puoliksi ja tehtiin kuullunymmärtämistehtävä sekä leikittiin.

Tiistaina aloitettiin aamu askartelemalla kevätjuhlakoristeita. Viskarit kasasivat matikkapassit kotiin vietäväksi. Matikkapassia kasatessa harjoiteltiin papereiden järjestämistä ohjeen mukaan, narun nyörittämistä sekä alkusolmun ja rusetin tekoa.

Keskiviikkona eskarit pääsivät VPK: n järjestämään turvallisuuskasvatukseen. Meille esiteltiin paloauton tarvikkeita ja kerrottiin missä tilanteissa niitä tarvitaan. Kävimme läpi myös miten toimitaan tulipalotilanteessa ja missä tilanteissa pitää soittaa hätänumeroon 112. Pilapuheluja numeroon ei saa tehdä! Puhuimme myös pihalta löytyvistä asioista ja esineistä joihin ei saa koskea.

viskarit: osa lapsista leipoi mokkapaloja torstain viskariretkelle. Muut ulkoilivat.

Ulkoilun jälkeen mentiin koko porukalla punatulkuille harjoittelemaan kevätjuhlalauluja.

Torstaina eskarit leikkivät sisällä ja ulkona koko aamupäivän.

Viskarit lähtivät viskariretkellä Elonkiertoon. Elonkierrossa nautittiin auringosta sekä omista eväistä. Lopuksi herkuteltiin mokkapaloilla.

Perjantaina eskarit lähtivät kevätretkelle Forssaan. Meille oli varattu opastus Luonto museoon. Kuulimme mielenkiintoisia asioita eläimistä ja näimme mitä ihmeellisempiä otuksia. Lopussa lapset saivat kiertää vapaasti museossa. Luontomuseon jälkeen menimme pikakäynnille Forssan museoon. Katsoimme kuvataidekoulun päättötyöt. Siitä jatkoimme ravintola Vanha Värjäriin syömään. Tarjolla oli salaattipöytä, kalaa, jauhelihapihviä ja muusia. Juomana oli vettä ja maitoa. Jälkiruokana saimme mansikkarahkaa. Ruokailun jälkeen menimme leikkimään päiväkoti Axel Wahrenin ulkoilualueelle. Tultuamme Teerimäkeen Viskarit olivat levolla, joten eskarit tekivät keskeneräisiä askarteluja ja pelasivat lautapelejä. Eli ei lepohetkeä!!!! 😊

Viskarit: harjoittelivat kevätjuhlalauluja. Ulkoilussa diskoiltiin ja leikittiin. Sekä kokoonnuttiin antamaan Leksalle kortti. Tänään oli Leksan viimeinen työpäivä Teerimäessä.

Viikko 19

Maanantaina jatkoimme äitienpäiväyllätyksiä loppuun, muutama lapsi teki eskaritehtäviä ja loput leikkivät omia leikkejään.

Tiistaina osa lapsista leipoi keskiviikon taidenäyttelyä varten. Loput lapset ulkoili. Lauloimme myös kevätjuhlalauluja kaikki Teerimäkeläiset yhdessä.

Keskiviikkona eskarit ulkoilivat aamupalan jälkeen ja lähtivät sen jälkeen kouluun tutustumaan. Viskarit valmistelivat Talitinttien taidenäyttelyä.

Perjantaina pidettiin leikkipäivä.

Viikko 18

Maanantai: Ulkoiltiin porukalla. Ulkoilun jälkeen kokoonnuttiin piirille puhumaan tulevista tapahtumista. Puhuttiin tiistain vappujuhlista sekä 8.5. taidenäyttelystä ja sen järjestelyistä. Katsottiin myös päivämääriä, jolloin ryhmän aikuisiin tulee muutoksia. Torstaista 2.5. eteenpäin Laura siirtyy sinitiaisten ryhmään. Lauran kanssa päästään edelleen leikkimään ulkona. Myös Leksa jää toukokuun aikana pois Teerimäestä.

Tiistai: Vietettiin Teerimäen vappujuhlia ulkoillen. Vappujuhlissa pääsi temppuradalle, diskoilemaan, heittämään käpyjä heittoseinään, valokuvauspisteellä pääsi valokuvaan kaverin kanssa. Terassilla pääsi herkuttelemaan munkki ja simabaariin. KUVIA KUVAKANSIOSSA.

Torstai: Lähdettiin koko porukalla ulkoleikkeihin ihanaan kevät säähän. Piirillä katsottiin päivämäärä ja keskusteltiin vaihtuneesta kuusta, joka onkin kevään viimeinen kuukausi. Piirillä harjoiteltiin omaa kevätjuhlaesitystä ja kevätjuhlan yhteislauluja. Piirin jälkeen osa lapsista teki äitien päivälahjaa. Muutama teki rästihommiä. Jos kaikki hommat oli tehty oli luvassa vapaata leikkiä. Lapset leikkivät kotileikkiä ja rakensivat plusplussilla.

Perjantai: Ulkoilimme kaikki yhdessä. Sisällä lauloimme kevätjuhlalauluja yhdessä koko talon voimin.