Elokuvaviikon linkit ja tehtävät
Elokuvat ja animaatiot
Animaatiot 0.-2.lk
Rulla-animaatio ja thaumatrooppi
Tehdään 0.-2.lk kanssa animaatioiden katselun jälkeen rulla-animaatio tai thaumatrooppi.
Supa modo 3.-5.lk
Se uusi tyyppi 6.-8.lk
1. Kirjaimet ympäristössä
1. Kirjaimet ympäristössä
Kuvatkaa videokameralla eri kirjaimilla alkavia kohteita. Yrittäkää löytää mahdollisimman monta samalla kirjaimella alkavaa kohdetta.
Laitteisto:
- videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
Työvaiheet:
- tehtävä
- Arvotaan kirjain, jonka mukaan etsitte kuvattavia kohteita ympäristöstä. Esimerkiksi a = auto, avain, askelma, aski… (Kohteet voivat olla myös abstrakteja, kuten asuminen, anteeksiantaminen jne.)
- Kuvaustekniikka:
• etsi kuvattava kohde
• aloita tallennus
• kuvaa kohdetta lähikuvassa noin viisi sekuntia (laske hitaasti viiteen)
• etäännytä kamera kohteesta niin, että koko kohde ja ympäristö, missä kohde on tulevat näkyviin
• keskeytä tallennus
• anna kamera seuraavalle ryhmässä
• etsi uusi kohde - Jatkakaa niin kauan, kunnes opettaja antaa merkin siirtyä luokkaan.
- tehtävä
- Keksikää yhdessä sana (ei yhdyssana) Esim. o = opettaja, v = viivotin, i = ikkuna =>
- Kuvatkaa ensi kohde joka
- alkaa sanan ensimmäisellä kirjaimella
- alkaa sanan toisella kirjaimella
- ja niin edelleen.
- Kun olette valmiita, palatkaa luokkaan.
Muistakaa kysyä apua aikuiselta ja kohdelkaa kavereita reilusti!