Erasmus+-hanke: There's no place like... school! 2020-2023

Tietoa projektin vaiheista Twinspacessa ja Erasmus 2020-2023 -eKirjassa

Hanke oli Soinin Yhtenäiskoululle neljäs yhteinen projekti samojen partnerikoulujen kanssa. Partnerikoulut sijaitsevat Dierdorfissa (Saksa), Winchesterissa (Englanti) ja Biscegliessa (Italia). Koronapandemian vuoksi lukuvuoden 2020-2021 aktiviteetit toteutettiin paikallisesti. Virtuaalitapaamisia järjestettiin säännöllisesti yhteysopettajien kesken, ja online-tapahtumia järjestettiin myös hankkeeseen osallistuville oppilaille.

Lukuvuoden 2022-2023 aikana järjestettiin yhdistetyt oppilas- ja henkilökuntatapaamiset Biscegliessa, Soinissa ja Dierdorfissa. Näistä tapaamisten sisällöstä löytyy tietoa alempana näillä hankkeen sivuilla.

Tuotokset koottiin projektin alkuvaiheessa Twinspace-sivuille. Nämä There's no place like... school! -hankkeen sivut löytyvät seuraavan linkin takaa: https://twinspace.etwinning.net/126117/home. Twinspace uudistettiin perusteellisesti syksyllä 2022, minkä jälkeen sivujen päivittäminen ei enää onnistunut. Tämän vuoksi projektin tuotokset koottiin lopulta Erasmus 2020-2023 -eKirjaksi, jonka linkki löytyy täältä:

logosbeneficaireserasmusleft_fi.jpg (4726×1039)

Tapaaminen Soinissa tammikuussa 2023

Erasmus-vierailu Soinissa tammikuussa 2023

Viime talvena italialaisia ja saksalaisia oppilaita tuli tutustumaan Suomeen meidän koulullemme. Silloin meitä oppilaita oli muutamia käynyt jo tutustumassa Italiassa ja Saksan-matka oli vielä tulossa. Me kaikki olimme innoissamme uusista ihmisistä ja tulevista aktiviteeteista.

“Oli aika jännittävää, uutta ja ihmeellistä, kun ulkomaalaiset olivat tulossa”, muisteli Kerttu Hautamäki.

Englannin puhumista jännitettiin paljon, vaikka sitten ajan kanssa se alkoi olla jo melko helppoa. Monet ulkomaalaiset halusivat keskustella ensimmäisenä iltana paljon, koska he olivat innoissaan. He ihmettelivät, miten Suomessa voi olla niin kylmää.

Ulkomaalaisille hiihto oli hyvin haastavaa. Kun kävimme hiihtämässä Vuorenmaassa, heille oli pystyssä pysyminen ja suksien liikuttaminen vaikeaa, mutta ei se silti pilannut heidän hauskaa päiväänsä. Vuorenmaassa meillä oli muitakin aktiviteetteja kuten laskettelu, pulkkamäki ja lumikenkäily. Meille suomalaisille nämä kaikki olivat ihan helppoja, joten saimme olla “ammattilaisia”.

Kävimme tutustumassa Lukkarilan farmin eläimiin. Kävelimme sinne kylmässä ulkoilmassa. “Tikkupullat, joita saimme itse paistaa, olivat todella mehukkaan, suussasulavan, taikinaisen ja maukkaan hyviä”, kertoi Kerttu Hautamäki. Näimme monia söpöjä eläimiä ja kävimme makoilemassa metsässä riippumatoissa. “Yksi hevonen meinasi syödä minut”, muisteli Kerttu Hautamäki tätä traagista onnettomuutta. Kaikki me kuitenkin selvisimme ehjänä kotiin ja saimme alkaa viettää taas vapaa-aikaamme.

Koulussa leikimme tutustumisleikkejä ja ulkomaalaiset saivat tulla meidän tunneillemme. 7B:llä oli silloin musiikintunti. Oli hauskaa, kun vieraat ihmettelivät sitä, että soitamme koulussa. He saivat myös osallistua soittamiseen.

Ensimmäisenä päivänä meillä oli aika paljon vapaa-aikaa, joten moni meistä meni käymään Keskisellä. Siellä me kävimme leikkipaikassa ja leikimme piilosta kaupassa isolla porukalla. Oli hauskaa viettää aikaa ystävien ja uusien ihmisten kanssa.

Olimme toisena päivänä koko illan Suvirannassa. Me menimme sinne linja-autolla ja matka oli aika pitkä. Suvirannassa meitä odotti sauna ja raikas avanto. Sitä ennen me kuitenkin jakauduimme kahteen ryhmään ja toiset menivät saunomaan ja toiset pelailemaan rakennuksen sisälle. Saimme siellä iltapalaa ja saimme jutella kaikkien kanssa. Oli todella mukavaa tutustua uusiin ihmisiin kunnolla ja viettää aikaa kivojen ihmisten kanssa. Matka takaisin oli hyvin levoton, koska kaikki olivat hyvin väsyneitä.

Loppujuhla oli hyvin hauska. Me juhlimme ja tanssimme. “Oli hyvät tarjoilut, kun kaikista perheistä tuotiin ruokaa ja herkkuja”, muisteli iloisesti Elsa Karttunen. Siellä me katsoimme meidän esittelyvideomme itsestämme ja siitä, mitkä ovat lempipaikkamme koulussa ja kotona. Se oli hieman noloa, mutta siitä selvittiin. Meillä oli todella mukavaa. Kuitenkin, kun oli viimeinen ilta, oli aika tunteellista.

Seuraavana aamuna todella aikaisin me hyvästelimme ulkomaalaiset ja palasimme normaaliin arkeen.

Emmiina Alatalo, Elsa Karttunen ja Kerttu Hautamäki

Ulkoiluiltapäivä Ski Vuorenmaassa. Kuva: Kalle Järvelä

Tapaaminen Dierdorfissa maaliskuussa 2023

Erasmus-matka Saksan Dierdorfiin

Teimme Erasmus-matkan maaliskuussa 2023 Dierdorfiin, Saksaan. Matkaan lähdimme Soinista bussilla seitsemältä aamulla, jolloin kaikki olimme vielä puoliunessa. Ensimmäisenä etappinamme oli Helsinki-Vantaan lentokentältä. Sieltä lensimme Euroopan kolmanneksi suurimmalle lentoasemalle Frankfurtiin.

Frankfurtissa tapasimme italialaiset, jotka etelä-eurooppalaisella temperamentillaan melusivat meidänkin edestämme 😀. Linja-automatka leveäkaistaisia moottoriteitä Dierdorfiin kesti noin kaksi tuntia.

Perille päästyämme menimme koululle ja tapasimme isäntäperheemme. Isäntäperheet ottivat meidät lämpimästi vastaan ja viihdyimme houstiemme luona hyvin.

Saapumistamme seuraavana päivänä alkoi satamaan lunta, jota kaikki ulkomaalaiset ihmettelivät. Koulubussit eivät myöskään kulkeneet lumen takia; tätä seikkaa me suomalaiset hieman kadehdimme.

Ensimmäisenä koulupäivänä leikimme aluksi tutustumisleikkejä. Sen jälkeen teimme luovia työpajahommia ja stop-motion -elokuvia, johon kuului hauska ihmisillä tehty Tetris -stop-motion -elokuva.

Torstain aktiviteetteihin kuului juhla, jossa oli erilaisia pelejä. Peleistä sai pisteitä ja päivän jälkeen pisteistä sai mahtipontisen palkinnon. Torstai-ilta oli vapaata, jolloin me teimme erilaisia aktiviteettejä isäntäoppilaidemme kanssa. Esimerkiksi osa kävi uimassa ja osa trampoliiniparkissa.

Perjantaina matkustimme Rein- ja Mosel-jokien yhtymäkohdassa sijaitsevaan Koblenzin kaupunkiin. Siellä näimme saksalaista historiaa, maisemaa ja arkkitehtuuria. Kävimme Euroopan toiseksi suurimmassa linnoituksessa, Ehrenbreitsteinissa. Sieltä avautui upea näkymä yli koko kaupungin. Laskeuduimme linnoituksesta kaapelihissillä alas kaupungin keskustaan. Keskustassa kävimme kaupoissa ja keilaamassa.

Kun tulimme Koblenzista, piipahdimme isäntäoppilaidemme kotona ja heti kohta lähdimme päätösjuhlaan koululle. Päätösjuhlassa saimme suussa sulavan ruokatarjoilun. Tarjoiluun kuului saksalaiseen tapaan valmistettuja makkaroita, rahkaa, limsaa ja erilaisia salaatteja. Herkulliset ruoat olivat houstiperheittemme vanhempien tekemiä.

Lauantaina meillä oli aikainen herätys. Kasasimme kimpsut ja kampsut ja lähdimme Frankfurtin lentokentälle bussilla kello 4:00. Lentomme kohti Suomea lähti vasta klo 9:00, joten meille jäi runsaasti aikaa kierrellä valtavankokoisella kentällä. Soiniin saavuimme vasta klo 19:00 aikoihin. Pitkän matkustamisen jälkeen kaikki olivat väsyneitä, mutta monta ihanaa kokemusta rikkaimpina.

Ikimuistoisella matkalla mukana

Chantte, Joel, Tuomas, Jimi, Urho, Suvi, Elsa, Kerttu, Josefiina ja Rebekka

Erasmus-matkaajat Ehrenbreitsteinin linnoituksen pihamaalla.