Digitaalinen valokuvaus ja kuvankäsittely / valinnainen 9.lk

Sommittelusta


SOMMITTELU VALOKUVAUKSESSA

* Kuvan elementtien sijoittaminen kuva-alalla.
* Sommittelussa tavoitellaan yhä harmonista kokonaisuutta siten, että elementtien ja kokonaisuuden väliset suhteen ovat tasa-painossa.

1) PÄÄKOHDE
- Kuvassa tulee olla pääkohde, joka nousee selkeästi esiin. Ilman pääkohdetta kuva on lattea, tyhjä ja tylsä.
- Pääkohteita voi olla myös useita.

2) KULTAINEN LEIKKAUS
- Pääkohteen paikka on usein kultaisessa leikkauksessa.
- Kultaisessa leikkauksessa jana jaetaan sekä vaaka- että pystysuunnassa kolmeen osaan tietyllä matemaattisella suhteella. 
Yksinkertaistettuna tämä suhde on 2:3.

3) TASAPAINO
- Sommittelun tasapaino toteutuu silloin, kun se koetaan vakaaksi.
- Tasapainotila voi olla joko staattinen eli paikallaanpysyvä tai dynaaminen eli jännitteinen (liikkeessä).

4) JÄNNITE
- Vastakohdat luovat kuvaan jännitettä ja ovat keino saada kuva-alaan tapahtumaa ja eloa.
- Vastakohtapareja voivat olla esim: yksi-monta, kevyt-raskas, lepo-liike, vaalea-tumma jne.

5) RYTMI
- Rytmi on samankaltaisten asioiden kuten viivojen, muotojen, värien, lukumäärien, tiheyden, suuntien, välöörien jne
säännöllistä toistamista. Rytmi yhdistää sommitelman eri osat toisiinsa.

6) RAJAUS
- Yksi sommittelun perusasioista. Kuvasta pyritään jättämään pois kaikki kerronnan kannalta turhat elementit. Kuva ei kuitenkaan saa olla liian ahdas, vaan kohteen ja kuvan reunojen väliin jätetään sopivasti "ilmaa". Liian tiukka rajaus on ahdistava ja liian löyhä rajaus taas kiinnittää katsojan huomion toisarvoisiin asioihin.







PÄÄKOHDE

1) PÄÄKOHDE
- Kuvassa tulee olla pääkohde, joka nousee selkeästi esiin. Ilman pääkohdetta kuva on lattea, tyhjä ja tylsä.
- Pääkohteita voi olla myös useita.

Henry Cartier Bresson: Calle Cuauhtemocztin, Mexico City 1935.

KULTAINEN LEIKKAUS

2) KULTAINEN LEIKKAUS
- Pääkohteen paikka on usein kultaisessa leikkauksessa.
- Kultaisessa leikkauksessa jana jaetaan sekä vaaka- että pystysuunnassa kolmeen osaan tietyllä matemaattisella suhteella.
Yksinkertaistettuna tämä suhde on 2:3.



Pääkohde, vanamo, on sijoitettu kultaiseen leikkaukseen.

TASAPAINO

3) TASAPAINO
- Sommittelun tasapaino toteutuu silloin, kun se koetaan vakaaksi.
- Tasapainotila voi olla joko staattinen eli paikallaanpysyvä tai dynaaminen eli jännitteinen (liikkeessä).



Siphnos, Kreikka, 1961.

JÄNNITE

4) JÄNNITE
- Vastakohdat luovat kuvaan jännitettä ja ovat keino saada kuva-alaan tapahtumaa ja eloa.
- Vastakohtapareja voivat olla esim: yksi-monta, kevyt-raskas, lepo-liike, vaalea-tumma jne.



Johanna-Maria Fritz. Saksalainen valokuvaaja, joka on kuvannut mm. sirkustaiteilijoita eri puolilla maapalloa.

RYTMI

5) RYTMI
- Rytmi on samankaltaisten asioiden kuten viivojen, muotojen, värien, lukumäärien, tiheyden, suuntien, välöörien jne
säännöllistä toistamista. Rytmi yhdistää sommitelman eri osat toisiinsa.


Kuva: Johanna-Maria Fritz

RAJAUS

6) RAJAUS
- Yksi sommittelun perusasioista. Kuvasta pyritään jättämään pois kaikki kerronnan kannalta turhat elementit. Kuva ei kuitenkaan saa olla liian ahdas, vaan kohteen ja kuvan reunojen väliin jätetään sopivasti "ilmaa". Liian tiukka rajaus on ahdistava ja liian löyhä rajaus taas kiinnittää katsojan huomion toisarvoisiin asioihin.



Kokenut belgialainen luontovalokuvaaja Ann Coppens on tunnettu maisema- ja eläinkuvistaan, jotka hän on ottanut eri puolilla maailmaa.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä