Peli ilman kuljetusta

Peli ilman kuljetusta

Pelin tarkoitus

Peli ilman kuljetusta on koripallonomainen sovellus syöttöpelistä (katso luokat 1- 2). Pelissä pallo liikkuu ainoastaan syöttämällä. Palloa ei saa kuljettaa, vaan liikkuminen pallon kanssa tapahtuu ainoastaan tukijalan varassa.

Peliajatuksena on, että hyökkäävä joukkue liikkuu korintekoetäisyydelle syöttämällä. Tavoitteena on harjoitella koripallon perustaitoja, kuten syöttämistä, pallon vastaanottamista, pallottomana liikkumista ja heittämistä.

Peliä ilman kuljetusta kannattaa (ainakin aluksi) pelata poikkeussäännöllä, jossa palloa ei saa riistää hyökkäävän pelaajan kädestä. Näin pelaaminen onnistuu huomattavasti helpommin.

Pelikenttä ja välineet

Pelikenttä on rajattu alue, jonka päädyissä on koripallokorit. Aina kun on mahdollista, peliä on hyvä pelata salin sivukoreihin poikittaissuuntaisesti. Pelissä ilman kuljetusta noudatetaan koripallon sivu- ja päätyrajasääntöjä.

Pelin kulku

Pelivälineeksi käyvät minikoripallot (koko 5), pomppaavat pehmo- ja hahmopallot, tai harjoituslentopallot.

Pelissä ilman kuljetusta pelaavat kaksi 3-4 pelaajan joukkueetta. Peli alkaa aloitushypyllä, jossa molempien joukkueiden pelaaja asettuu keskelle kenttää hyppyä varten. Muut pelaajat sijoittuvat piiriin pelaajien ympärille. Opettaja heittää alakautta aloitusheiton, ja keskellä olevat pelaajat yrittävät lyödä pallon yhdellä kädellä (kämmenellä) oman joukkueen pelaajille. Pallon saanut joukkue aloittaa hyökkäysvuoron ja toinen joukkue puolustusvuoron.

Peliajatuksena on, että hyökkäävä joukkue liikkuu syöttämällä korintekoetäisyydelle, josta yritetään heittoratkaisua. Puolustavan joukkueen ajatuksena on estää niin hyökkääjien syöttäminen kuin heittoyrityksetkin. Pallon saatuaan puolustajat vaihtuvat hyökkääjiksi ja etenevät omalle hyökkäyskorilleen tavoitteena korinteko. Onnistuneesta heitosta korin tehnyt joukkue saa kaksi pistettä. Korin jälkeen puolustava joukkue lähtee hyökkäämään niin, että ensimmäinen syöttö annetaan korin alta päätyrajan takaa.

Peliä voidaan pelata joko jokin peliaika (esim. viisi minuuttia) tai johonkin pistemäärään (esim. 10 pisteeseen). Voittanut joukkue on se, joka on saanut enemmän / nopeammin pisteitä.

Peliohjeissa opettajan kannattaa korostaa pelaajien liikkumista vapaaseen paikkaan ja maankautta syöttöjen merkitystä. Lapsille on tyypillistä kerääntyä magneetin lailla pallon luokse, mikä merkittävästi vaikeuttaa syöttöjen onnistumista. Korostamalla juoksemista paikkaan, johon pallo seuraavaksi tulee, opetetaan kaikille pallopeleille keskeistä tilankäyttöä. Maankauttasyötöt puolestaan konkretisoivat lapsille vapaana olemisen merkitystä. Maankautta pomppaava syöttö onnistuu vain, jos välissä ei ole yhtään puolustajaa tai muita esteitä.

Variaatio

Pelitaitojen edistyessä peliin voidaan lisätä sääntö, jossa pelaajille sallitaan yksi tai kaksi pomppua per pallonhallinta. Tällä lisätään hyökkääjien mahdollisuuksia tehdä valintoja syöttämisen, heittämisen ja kuljettamisen suhteen. Säännön avulla oppilaat voivat mm. käyttää heittoharhautusta ja kuljetusajoa tehokkaana korintekoliikkeenä. 

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä