Ohjelmointi 3-6
Ohjelmoinnin oppimispolku
Ohjelmoinnin oppimispolun mukaisesti luokilla 3-6 käytetään ohjelmoinnissa pääasiassa Code.org-palvelun kursseja 2-4 sekä Scratchiä. Painopiste siirtyy valmiista harjoituspohjista kohti omaa tuottamista. Oppilas ideoi, suunnittelee ja toteuttaa ohjelman Scratchillä ohjelmoiden. Käsityön yhteydessä voidaan käyttää lisäksi ja Micro:bit- ja mBlock -ohjelmointiympäristöjä omien laitteiden ja robottien ohjelmoinnissa.
OPS2014 ja ohjelmointi:
-
Tieto-ja viestintäteknologiaosaaminen L5 luokilla 3-6:
-
”Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.” (sivu 157)
-
-
Matematiikka luokilla 3-6:
-
”T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 235)
-
”S1 Ajattelun taidot: Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 235)
-
Arvosana 8 matematiikassa 6. luokan päätteeksi: ”Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 239)
-
Koulutuksen materiaali
Tätä koulutusta varten on laadittu kokonaan uusi, tiivistetty materiaali. Voit ladata sen alla olevasta linkistä.
Scratch-ohjelmointi.pdf
Scratch-ohjelmointi.pdf
Digitaalinen tarina
Digitaalisen tarinan muodostuksessa voidaan yhdistää useiden aineiden tuotoksia yhdeksi kokonaisuudeksi. Erityyppisten oppimisprojektien tulokset voidaan myös esittää digitaalisen tarinan muodossa ja voihan perinteinen näytelmäkin olla digitaalinen tarina.
Esimerkki Scratchillä ohjelmoidusta digitaalisesta tarinasta. Klikkaa vihreää lippua ja tarina käynnistyy.
Esimerkki Scratchillä ohjelmoidusta digitaalisesta tarinasta. Klikkaa vihreää lippua ja tarina käynnistyy.
2015 vuoden materiaalit
Taulukon linkeistä voit ladata aiemman koulutuksen materiaalit.
1. Kerta |
|
Miksi ohjelmointia? | |
Code.org-palvelun ohjelmointitehtävät | |
Ohjelmointitehtävien linkitys OmaTilaan | |
2. Kerta |
|
Rekisteröityminen ja kirjautuminen Scratchiin | |
Scratch-ohjelmoinnin perusteet | |
Scratch-ohjelman jakaminen | |
Scratch-opas Laaja ja yksityiskohtainen ohjekirja |
|
Ohjelmointihaasteet | |
Digitaalinen tarinankerronta Scratchillä |