Opettajalle

Racket-ohjelmointia 8. luokalla

Racket-materiaali on laadittu matematiikan opetuksen sisältöjä ajatellen. Tarkoituksena on tutustuttaa oppilaat ohjelmointikielen käyttämiseen pienin askelin. Kirjoitettavat toiminnot koostuvat joko yksittäisestä komennosta tai lyhyestä ohjelmakoodista. Näin ohjelmointitehtävät voivat olla myös pieni osa oppituntia. Sen lisäksi, että oppilaat itse laskevat tehtäviä, on mahdollista tutustua matematiikan tunnin aihepiiriin ohjelmoinnin kautta.

8. luokan materiaalista opettaja voi valita omalle oppilasryhmälleen soveltuvaa materiaalia tai oppilas voi edetä Racket-opinnoissa omatoimisesti. Materiaalissa olevat diat sekä esimerkkien kuvat saa suurennettua klikkaamalla kuvaa. Esimerkiksi teoria- ja tehtävädiat voi näyttää näin helposti koko luokalle. Tekstit ja suurennetut kuvat ovat katsottavissa myös mobiililaitteilla.

Katso, mitä hyviä ohjelmointikäytänteitä voit korostaa 8. luokan Racket-opinnoissa>>

Kuvioiden piirtämisen alkeet ovat vuosiluokkien 5.-6. sisällöissä. 8. luokan materiaalissa on viittauksia alemmille vuosiluokille sekä Koodausta kouluun Racket-materiaaliin.

Materiaalissa käytetään Racket-kielen BSL-tasoa (Beginning Student Language).

Suositeltavat ohjelmointiympäristöt ovat DrRacket ja WeScheme. Lue lisää ohjelmointiympäristöistä>>
Kappaleen 5 Turtle-grafiikkaa varten täytyy asentaa Teachpacks-lisäkirjasto. Lue lisää lisäkirjastoista>>
Koodausta kouluun -sivuston Racket-käsikirjasta oppilas voi etsiä lisätietoa Racket-ohjelmoinnista ja syventää ohjelmointitaitojaan. Koodausta kouluun Racket-materiaalissa on myös oppilaan tehtäväosio sekä opettajan materiaalia Eliademy-kurssijärjestelmän kautta.

Koodiaapisen MOOC-koulutuskäyttöön suunniteltu Racket-videomateriaali soveltuu myös hyvin opettajan omatoimiseen kouluttautumiseen.

Opettajan materiaalia>>
Racket, 8. luokan materiaali>>