Racket-ohjelmointi 1

Racket-ohjelmointi 1

Racket-ohjelmointi 1 -materiaaleissa tutustutaan ensin DrRacket-ohjelmointiympäristöön ja peruslaskutoimituksiin liittyviin komentoihin. Tämän jälkeen kohdassa 2 esitellään muuttujien ja vertailuoperaattorien käyttöä sekä desimaaliluvuilla laskentaa. Kohdassa 3 tutustutaan kuvien piirtämiseen. Neljännessä kohdassa harjoitellaan murto- sekä ja prosenttiluvuilla laskemista sekä mittakaavan käyttöä. Viimeisessä kohdassa on lisätehtäviä.

Racket on yleiskäyttöinen funktionaalinen ohjelmointikieli, joka sopii hyvin ohjelmoinnin opetetukseen matematiikan yhdeydessä. Ohjelmointi tapahtuu joko DrRacket-ohjelmointiympäristössä tai selaimella WeScheme.org-sivustolla. Racketin vahvuuksia ovat mm. kuvien piirtämisen helppous, funktioiden käyttö, listojen käsittely ja laajat funktiokirjastot moniin eri käyttötarkoituksiin.

1. Ohjelmointiympäristö

2. Muuttujat, vertailuoperaattorit ja desimaaliluvut

3. Kuvien piirtäminen

4. Murto- ja prosenttiluvut

5. Lisätehtäviä